Zdravý spánek vám pomůže zkrotit chuť na sladké!

Spánek

Vyspěte se do krásy! Zdravý poctivý spánek vám totiž pomůže zhubnout. Sníží chuť na sladké a slané pochutiny až o 60 %!

To, že je pořádný poctivý spánek zdravý, asi není žádnou novinkou. Sami bezpečně poznáme rozdíl mezi dnem, kdy se vyspíme „do růžova“ a dnem, kdy jdeme spát až k ránu a vstáváme jen o pár hodin déle.

Jídelníček na míru

Tenisová špička Novak Djokovič ve svém stravovacím a tréninkovém plánu, knize Naservírujte si vítězství, sám vyzdvihuje spánek jako nejdůležitější část dne. „Spánek vnímám se stejným respektem, s jakým se stavím k jídlu, k tréninkovéme plánu nebo k soupeřům. Takhle je důležitý,“ říká. Důležitý opravdu je. Jen si vzpomeňte na dny, kdy jste se špatně nebo nedostatečně vyspali. Cítili jste se druhý den nabiti pozitivní energií, aktivní od samého probuzení, měli jste chuť na zdravá jídla, s radostí jste si připravili chutnou a výživnou snídani a v práci jste si vystačili s připraveným krabičkovým salátem s tuňákem? Takto váš den, který začal spánkovým deficitem, pravděpodobně nevypadal. Možná jste ten den inklinovali více, než kdy jindy, k tomu, abyste si k jídlu objednali něco ve fast foodu, v automatu v práci si koupili arašídovou tyčinku, a také je možné, že si ani nepamatujete, kolik hrnků kávy jste od rána vypili. Všechno bylo špatně.

Spánek

Vyspěte se do růžova! Už vás nebude honit mlsná!

Spánek je pro nás velmi důležitý a rozhodně bychom ho neměli podceňovat. Vědci z univerzit v Chicagu a Wisconsinu provedli zajímavý třítýdenní test, který dokonce potvrdil, že řádný spánek pomáhá odbourávat chutě na všemožné pochutiny, ať už sladké, či slané. Vybrali si deset mladých lidí s nadváhou s rizikem obezity. Všech deset mělo jedno společné, byli zvyklí denně spát méně než 6 a půl hodiny. První týden je vědci nechali prožít dle jejich normálního rozvrhu, tedy i s množstvím spánku, na který jsou zvyklí. Zbylé dva týdny sledovali, co se bude dít s jejich organizmem, když prodlouží dobu spánku na 8 a půl hodiny.

Jídelníček na míru

Řádný spánek pomůže snížit chuť na sladké až o 62 %!

Výsledek testu? Ve finále bylo změřeno, že zkoumané osoby prodloužily svůj spánek v průměru o 1,6 hodiny a vědci zjistili opravdu překvapivé skutečnosti! Tento čas spánku navíc vedl k tomu, že snížil celkový pocit hladu u účatsníků průzkumu o celých 14 %, a věřte, nebo ne, jejich chuť na sladká a přesolená jídla klesl až o 62 %.

Spánek

K podobným závěrům došli i vědci z Ohio’s Case Western Reserve University. Ti sledovali dokonce 70 000 žen po dobu 16 let. Zjistili, že ženy, které spaly denně méně než 5 hodin, často (a snáze) přibraly za toto období až 15 kg. Jedná se přitom o jeden z nejrozsáhlejších výzkumů tohoto jevu v historii. Dále bylo také zjištěno, že ženy s lehkým spánkem inklinují více k obezitě než ty, které spí tvrdě celých 7 hodin. Přitom změny váhy u těchto žen nijak nesouvisely s tím, že by některá z dam jedla více a druhá méně, nebo některé více cvičily.

Proč nám spánek pomáhá zhubnout a být fit?

  • Zdravý spánek, který trvá v rozmezí mezi 6 a 8 hodinami (vše je samozřejmě individuální), pomáhá udržovat hormonální rovnováhu v organizmu.
  • Spánek snižuje stres a stres způsobuje, že se v našem těle produkují hormony, které vyvolávají pocit hladu.
  •  Když se dostatečně nevyspíme, jsme i aktivnější a vše jde snáze, i dodržování zdravého jídelníčku.