Tajemství úspěchu Kvitové nebo Djokoviče. Seznamte se s jídelníčkem tenisových hvězd

  • Jídlo
  • Helena Stejskalová

Čerstvá wimbledonská vítězka Petra Kvitová při náročné přípravě nesmí podceňovat ani stravu. Protože právě nesprávná strava může přinést nějaké to kilo navíc. Zatímco v normálním životě to zase tak velký problém není, v kariéře vrcholového sportovce je každý přebytečný kilogram okamžitě znát na výkonu. Petra si tohle všechno vzala k srdci – a vyhrála.

Cesta i ideálu přichází se zkušenostmi trenéra

Pokud má tenistka či tenista kilogramy navíc nepomůže jim, že dávají vynikající rány, když kvůli faldíkům nestihnou doběhnout k míči včas. I tenisově méně kvalitní soupeři je potom mohou snadno smést z kurtu. Prostě je uhoní. Petra Kvitová se ale v posledním roce stravou a kondicí hodně zabývá a prospívá jí to.

Pomohl jí i její dnes už expřítel Radek Štěpánek. Právě on je totiž pověstný velice zodpovědným přístupem ke stravování. Vloni Petra kvůli dosažení úspěchu změnila i jídelníček. Sestavil ho pro ni Štěpánkův kondiční trenér Marek Všetíček. Snídala například ovoce, obešla se bez oblíbené čokolády a dalších puchutin. Nyní má opět nového kondičního trenéra Branislava Bundzika. Před Všetíčkem spolupracovala s Kristiánem Bajzou a Jozefem Ivankem. Přitom spolupráce s kondičním trenérem je velmi důležitá, protože ovlivňuje hráčův výkon. Při výšce 183 centimetrů má Petra asi 70 kilo, což je ideální případ. Pokud by vážila ještě méně, její údery už by ztrácely razanci, a to není dobré.

9420665692_b477e634c2_h

Bezlepkově podle Djokoviče a Murrayho

Ostatně dieta a správná výživa neprospívá jenom Petře, ale i dalším jejím kolegům z kurtů. Novak Djokovič ve své knize „Serve to Win“ (servírovat vítězství) líčí čtenářům i svoje zkušenosti se stravou. Nyní už tři roky drží bezlepkovou dietu, protože zjistil, že je právě na lepek alergický. „Ta dieta mne nijak neomezila a nezpomalila. Myslím si, že naopak nakopla moji kariéru a moje fungování i mimo tenis,“ říká na toto téma. Jednoduše získal více energie, kterou ze sebe může vydat na kurtu a nejenom na něm. Cítí se zdravější a jeho tělu nové stravovací návyky prospívají. Pro bezlepkovou dietu se rozhodl další z tenistů Skot Andy Murray, i když on alergií na lepek netrpí. Jako hlavní přínos diety ovšem uvádí Murray skutečnost, že člověk neinvestuje tolik energie do trávení potravin s obsahem lepku.

8896760978_0573e17840_k

Avokádo a manukový med jako zásobárna energie

Djokovičova kniha vzbudila ohlas a diskusi na téma bezlepkové diety. Kromě toho ale změnil také řadu dalších stravovacích návyků. Vyhýbá se alkoholu, omezil cukr, pije teplou vodu, zařazuje do jídelníčku hodně avokáda, které je vynikající zásobárnou mědi, draslíku, hořčíku, fosforu a pestré škály vitamínů jako C, E, K, H, B3 a B5. Navíc obsahuje kyseliny palmitovou, linolovou a olejovou, které patří mezi velmi výživné a kvalitní tuky, z nichž určitě neztloustnete, ale zasytí vás. Oblíbil si manukový med, který se vyznačuje antibakteriálními účinky a přiznává, že ho často jí i v průběhu zápasů. Teplá voda je pro náš organismus mnohem vhodnější než studená.

Zkuste vynechat bílé pečivo

Samozřejmě nečekáme, že budete mít svého kondičního trenéra jako Petra Kvitová, ale neškodí se poradit o skladbě svého jídelníčku se zkušeným výživovým poradcem. A bezlepková dieta? Zpracovat lepek trvá našemu trávicímu systému poměrně dlouho a je to náročné. Proto zkuste po vzoru Djokoviče a Murrayho omezit bílé pečivo. Pokud nejste alergici na lepek, nemusíte samozřejmě potraviny s lepkem vylučovat ze stravy úplně, ale vyzkoušejte si, jak se na vašem organismu projeví, když je omezíte. Pokud zjistíte, že účinky jsou pozitivní, zařazujte bezlepkové dny častěji. Uvidíte, že se to projeví i na vašem zdravotním stavu. Djokovič se tak například zbavil alergie a astmatu.