S čokoládou ke zdraví, pohodě a štíhlé postavě

  • Jídlo
  • Helena Stejskalová

Velká část naší populace patří mezi milovníky čokolády. Mnoho lidí se proto ptá, zda a jak se konzumace čokolády rýmuje se zdravou výživou. Můžeme vás ujistit, že ani v případě když dodržujete zásady zdravé výživy, nemusíte se své oblíbené pochoutky vzdát. Proč? Vysvětlíme si, jaké látky čokoláda obsahuje a jak konkrétně prospívají našemu tělu

Sladkou pochoutkou se nepřejídejte

Čokoláda si překvapivě se zdravým životním stylem docela dobře rozumí. Pokud ji ale budete chtít jíst, měli byste splnit dvě základní podmínky.

První z nich je, že se čokoládou rozhodně nebudete přecpávat. Podle odborníků byste denně rozhodně neměli spořádat více než 30 gramů (odhadem asi třetina běžné tabulky, která má většinou 100 gramů) této pochoutky. Pro informaci: Jedna 100 gramová tabulka jemné hořké čokolády vás zásobí energií 2340 kJ, což činí necelých 560 kcal.

3400397462_acbeb334e4_b

70 % kakaa je ideální

Za druhé byste si měli vybírat jedině kvalitní hořkou čokoládu s minimálně 70% obsahem kakaa. Proto si v obchodě pečlivě prostudujte etikety u čokolád. V žádném případě nesahejte po výrobcích s nápisem čokoládová pochoutka nebo pochoutka s obsahem kakaa nebo čokolády. Ty totiž okolo kakaa ani neběžely, a proto vůbec nemají nárok používat označení čokoláda. Zajímejte se ovšem nejenom o obsah kakaa, ale i o další složení. Tabulky čokolád s vysokým obsahem kakaa mají navíc malé procento cukru. Platí, že čím více kakaa, tím méně cukru. Ideální je vybírat zboží se 70–80% obsahem kakaa, protože výrobky s kakaem nad 80 % už bývají někdy příliš hořké a nemusí vám chutnat. Jaké další látky kromě kakaa a cukru čokoláda obsahuje? V kvalitních hořkých čokoládách najdete velké množství antioxidantů. Překvapivě se zde nachází také řada vitamínů, a to B1, B2, C, E a PP. Dále minerály, které naše tělo potřebuje, vápník, železa, hořčík, fosfor, draslík, mangan, zinek a selen. Hořčík a draslík například působí protistresově.

Zvýšená hladina hormonu štěstí

V čem je čokoláda užitečná pro vaše zdraví? Především zvyšuje v mozku hladinu serotoninu, tedy hormonu štěstí. Dále na vás působí i kofein a theobromin. Proto se po její konzumaci cítíte spokojeněji, proto po ní saháte, jste-li ve stresu. I samotná vůně čokolády vám pomůže k uvolnění, což vysvětluje třeba velkou oblibu čokoládových masáží. Výhodou kvalitní čokolády s velkým procentem kakaa je, že k navození stavu blaženosti vám skutečně stačí jenom kousíček. Nic vás nenutí sníst na posezení celou tabulku, jak se to stává u levnějších čokolád s nižším obsahem kakaa. Tam prostě musíte dohnat nízký obsah látky množství, a vzhledem k tomu, že takové čokolády obsahují hodně cukru, má to zákonitě vliv na vaše zdraví. Antioxidanty v podobě flavonoidů v čokoládě obsažených zabraňují poškozování buněk volnými radikály. Tím pádem klesá riziko rakoviny. Sladká pochoutka také pomáhá proti překyselení organismu. Snižuje hladinu cholesterolu. Flavonoidy snižují krevní tlak a podporuje cévní a oběhový systém, protože tyto látky zlepšují kvalitu cévní výstelky a roztahování cév.

muffin_dohrnecku

Pomocník pro štíhlou linii

Dobrým pomocníkem je čokoláda také při udržování štíhlé linie nebo dokonce hubnutí. Dáte-li dílek čokolády před jídlem, snižujete tím podle výzkumů chuť na příliš tučné a sladké pokrmy – zjednodušeně řečeno tělo dopředu nasytíte a nastartujete mozek na mód stavu štěstí, takže potom už nebudete hledat takové uspokojení v konzumaci jídla. Méně toho sníte, což se pozitivně projeví na vaší postavě. Proto je čokoláda potravinou, které byste se bát určitě neměli