Řekněte dietám jednou provždy NE! Víte proč?

Řekněte dietám NE!
  • Jídlo
  • Blanka Chocová

Diety, diety, diety… To je věčné téma i strašák většiny z nás. Chcete zhubnout? Věřte, že žádná dieta není tou správnou cestou. Jaké jsou ty nejpopulárnější? Ukážeme si na příkladech jejich hlavní vady!

S novým rokem se možná na vašem seznamu předsevzetí objevilo i obvyklé „Konečně zhubnu“. Toužíte po postavě jako z reklamy na plavky, a přesto se vám do plavkové sezóny nikdy zhubnout nepodařilo? Se začátkem ledna si slíbíte všechno možné i nemožné, koupíte si permanentku do posilovny (kam se v nejlepším případě ten první měsíc párkrát podíváte), vyhledáte osvědčené rady z ženských magazínu a jiných časopisů a na nočním stolku přistane místo oblíbené detektivky publikace o zdravém životním stylu. Poznáváte se?

images (2)Nedržte diety, hubněte zdravě a přirozeně. Nechte si sestavit jídelníček online a dosáhněte svého vysněného cíle.images (2)

Dieta: strašák i poslední záchrana – to vše je ale špatně!

Pokud ano, možná se ve vašem životě již častěji než jednou objevilo slovo „dieta“. Strašák, který nás děsí více, než čerti malé děti. Přesto na diety spoléháme jako na poslední možnost, díky které se po všech marných pokusech nakonec úspěšně vsoukáme do oblíbených šatů na dceřin maturitní ples. Opravdu vám ale stačí tak nicotný úspěch, který má přímo jepičí život? Diety nejsou nic zdravého, jejich výsledky jsou krátkodobé – často se po nich setkáváme s nepříjemným jojo efektem, a nabízí nám v podstatě neudržitelný stravovací plán. Kdybychom se živili dle pravidel té či oné diety delší dobu, našemu zdraví by to rozhodně neprospělo, ba naopak. Mnohé nám spíše ublíží.

Správnou cestou za vysněnou cestou je kompletní změna stravování i životního stylu, který ale budeme moci dodržovat v podstatě po celý život. To, že budete jeden měsíc živi jen o knackebrotech a kuřecí šunce, může znamenat, že pár kilo zhubnete, také je vám ale jistě jasné, že se takto nemůžete stravovat po zbytek života. Připravte se na to, že po pěkných letních fotkách v plavkách (po vámi naordinované knackebrotové dietě) vás čeká o něco tučnější podzim s jojo efektem. Ten totiž přichází po každém takovém šokovém návratu k běžnému nezdravému stravování.

Dřepy

Zapomeňte na „babské rady“ – jejich autory rozhodně nejsou výživoví odborníci

Mnohé ženy se dopouští další chyby – inspirují se tím, jak se podařilo zhubnout sousedce, babičce, nebo té či oné celebritě, o které se píše v posledním čísle oblíbeného časopisu. Pozor na tyto „babské rady“! Ne každý má stejně nastavený metabolismus, každý má jiný životní styl, jiný vztah ke sportu, a tedy i každý jinak hubneme. Často se tedy dopouštíme základních chyb – nejíme po určité večerní hodině (nehledě na to, v kolik hodin chodíme spát), zcela vyřadíme určitou skupinu potravin, jíme mnohem méně, než bychom měli, přijímáme tak i méně živin… Stejné je to se „zaručenými dietami“ z časopisů. Myslíte, že „co je psáno, to je dáno“? Omyl. Často je nesestavují ani výživoví odborníci! Své rady vám pak sděluje někdo podobně vzdělaný jako již výše zmiňovaná sousedka, maminka, babička nebo kamarádka.

Hladovění – největší hrozba klasických diet!

Největší hrozbou, kterou skrývají téměř všechny populární diety, je bezesporu hladovění! Ačkoliv spojení „zhubnout – nejíst“ už téměř zlidovělo, rozhodně to není něco, podle čeho bychom se měli řídit. Pokud drasticky snížíte svůj kalorický příjem, koledujete si o pořádný jojo efekt potom, co se rozhodnete vrátit se zpátky k původnímu stravování. Při hladovění se v organizmu aktivuje tzv. lipoproteinová lipáza, enzym, jehož hlavním úkolem je shromáždit co nejvíce energie pro případ, že byste se pokoušeli zcela vyhladovět. Co ale možná nevíte, je to, že tento enzym je aktivní ještě zhruba dva měsíce po ukončení hladovky. Takže jakmile se po hladovce vrátíte ke svému obvyklému jídelníčku, vaše tělo stále hromadí kalorie více, než je běžné.

Jaké je řešení? Zkuste zvolit o něco trnitější cestu a stát se sami sobě výživovými odborníky – laiky. Probádejte všechna pro a proti populárních diet, poznejte jejich úskalí, naučte se naslouchat vlastnímu tělu či přímo navštivte nutričního specialistu. Cesta to není jednoduchá, zaručuje však trvalé výsledky!

hubnuti dieta zdravy zivotni styl 2

Nejpopulárnější diety – jaké jsou jejich hlavní nedostatky?

Americká dieta

Vzpomínáte na „americkou dietu“? Své období slávy má naštěstí již za sebou. Pro nás ale poslouží jako dokonalý příklad nezdravé diety. K snídani káva, k obědu dvě vejce se zeleninou, k večeři porce kuřecího masa a znovu porce zeleniny a za dva týdne zhubnete až 8 kg. Přijde vám na ni něco divného? Kromě toho, že slibuje až příliš vysoký nezdravý týdenní úbytek váhy, se vyznačuje i drasticky sníženým příjmem energie. Není divu, že ti, kdo jí v minulosti šířili, upozorňovali, že není vhodná pro osoby trpící chudokrevností, a při jejím dodržování můžete pociťovat slabost. S jistotou můžeme říci, že tato dieta není vhodná pro nikoho!

Takto nepřirozeně snížený energetická příjem má za následek malátnost, pocity slabosti, lámavost nehtů a vlasů, snížení imunity a v neposlední řadě i zpomalení spalování kalorií. Jojo efekt je zde zcela zaručen, neboť při takové dietě nelze příliš dlouho vydržet a při nastolení běžného stravovacího režimu se navíc potýkáme s tím, že je náš metabolismus v důsledku hladovění stále zpomalen… Pokud jste se při takové dietě radovali z úbytků na váze, vězte se, že kromě menšího množství tuku, jste zhubli i značné množství svalové hmoty.

Tukožroutská dieta

Pokud jste zkušeným „dietářem“, pravděpodobně už jste někdy ve svém životě vařili tukožroutskou polévku. Právě na té stojí tzv. tukožroutská dieta, které nutriční specialisté také příliš „nefandí“. Přitom na samotné polévce není nic nezdravého a je velmi jednoduchá na přípravu. Stačí, když doma najdete hlávku zelí, papriky, rajčata, celerovou nať a cibuli. Ale teď se dostáváme k prvnímu úskalí – abyste docílili váhového úbytku až 6 kg, měli byste tuto dietu vydržet asi týden, přičemž v první dny by se váš celý jídelníček měl skládat jen z tukožroutské polévky (které můžete sníst téměř neomezeně), zeleniny a trochy ovoce. Až ke konci týdne je možné přidat hovězí nebo kuřecí maso a odtučněné mléko.

Tukožroutská polévka má jedno pozitivum – výborně očistí organizmus a můžete ji proto zařadit do jarní detoxikační kúry. Je bohatá na vlákninu a vitamíny. Absolvovat ale kompletní týden se nedoporučuje. Hlavním minusem vedle velmi nízkému obsahu energie je, že v jídelníčku nejsou obsaženy po většinu doby téměř žádné bílkoviny! Dochází tedy i k úbytku svalové hmoty.

Atkinsova dieta

„Jestli chcete zhubnout, radši odložte knackebrot s celerovou pomazánkou, a dejte si radši pečenou husu…“ Pokud trpíte při pomyšlení na zdravou stravu a v noci se vám zdá právě o posvícenském masovém hodování, jsou pro vás výše zmíněná doporučení jako z říše divů. Přesto existuje dieta, která je právě na těchto pilířích postavena. Atkinsova dieta má svá léta slávy už víceméně za sebou. Svého času byla ale velmi populární mimo jiné také proto, že si při ní můžete bez výčitek dopřát třeba smažené kuře. Atkinsova dieta je totiž vysoce tučná! Jídelníček je založen výhradně na konzumaci masa (kromě toho také ryb a sýrů). Z jedné třetiny ho tvoří bílkoviny a ze dvou dokonce tuk. Sacharidy jsou zde však zcela tabu! Z počátku se nesmí konzumovat dokonce ani ovoce a zelenina! Dále je zakázané i pečivo, rýže, těstoviny, brambory nebo luštěniny.

Výhodou této diety je snížení krevního cukru a odvyknutí si od sladkostí, což mnozí, co usilují o snížení váhy, opravdu potřebují. Stravovací režim o tak vysokém příjmu tuků ale nemůžete držet příliš dlouho bez zdravotních rizik! Při dlouhodobější Atkinsově dietě vás mohou čekat jaterní nebo žlučníkové obtíže či vysoký cholesterol. Pokud se ale i tak rozhodnete ji držet, rozhodně vyhledejte odborníka. Je totiž nesmírně složité jídelníček dle Atkinse sestavit. Rozhodně nestačí se živit od rána do večera bůčkem.

Některé diety jsou opravdu jako z říše snů – a to často těch velmi špatných a zlých. Máte i vy zkušenosti s dietami? Poznali jste jejich úskalí? Jak se stravujete nyní?