Proč nekupovat výrobky s označením light

  • Jídlo
  • Tereza Kalinová

Pevně věříme, že již nežijeme v době, kdy by diety byly na vrcholu. Naopak si troufáme říci, že se stále více z nás zajímá o zdravé stravování a účinky stravy na naše tělo. Přesto se jistě ještě najdou tací, kteří se lehce nechají zmást marketingovými trháky v obchodech a s dobrým úmyslem sahají po výrobcích […]

Pevně věříme, že již nežijeme v době, kdy by diety byly na vrcholu. Naopak si troufáme říci, že se stále více z nás zajímá o zdravé stravování a účinky stravy na naše tělo. Přesto se jistě ještě najdou tací, kteří se lehce nechají zmást marketingovými trháky v obchodech a s dobrým úmyslem sahají po výrobcích označených jako „light“ nebo také „bez tuku“ a „bez cukru“. Nemáme vám to vůbec za zlé, protože uvěřit pohádkám o tom, že je výrobek to pravé ořechové pro naše tělo, není vůbec těžké. Protože jsme ale TrvaleFit, rádi bychom vám vysvětlili, proč se vyplatí koupit si raději tučnější nebo kaloričtější verzi výrobku.

Proč light? 
Do nákupního košíku vkládáme výrobky s označením light, protože přeci víme, že jsou zdravé. Jenže víte vůbec, co na určité potravině je tak moc zdravější? Určitě ne, protože podle naší legislativy nemá označení light téměř žádná pravidla.  Většinou jde o snížení tuku nebo cukrů, a tedy celkové kalorické hodnoty. Ano, čtete dobře, kalorická hodnota výrobku je opravdu i o polovinu menší, než u běžné verze, jenže s tím zmizela i lepší a výraznější chuť a naopak přibyli umělá dochucovadla, barviva a další nesmysly, které do těla nepatří.

Yogurt
Raději si dopřejte kvalitní, hustý a tučnější jogurt, ale dejte si ho menší množství

Proč výrobky light nejsou vhodné? 
Jak jsme již zmiňovali na začátku, snažíme se vás naučit správnému stravování tak, aby tělo nestrádalo. Pojďme si tedy zopakovat jedno základní pravidlo: tělo nutně potřebuje sacharidy, bílkoviny a tuky, aby mohlo správně fungovat! Je tedy hloupé, abychom si kupovali méně kvalitní a chuťově horší verze svých oblíbených pokrmů. Druhé pravidlo ve zdravém stravování zní: všeho s mírou! Pokud si tedy tyto dvě pravidla spojíme dohromady, vyjde nám jasné poučení. Kupujte si raději kvalitnější, chuťově lepší a přirozeněji vyrobené potraviny, ale konzumujte je v přiměřeném množství. Opravdu! Raději si dopřejte méně tučného sýru, než dvě balení sýra, který je označený jako light.

Light výrobky v našem těle 
První problém nízkokalorických či podobně označených potravin je především vliv na naší psychiku. Z domněním, že jíme zdravý výrobek, jsme rázem schopni sníst mnohonásobně větší množství oproti běžným výrobkům. Přitom do těla ale nedostáváme nic super zdravého. Naopak, tyto potraviny nás tolik nezasytí a my máme brzy hlad. Efekt je tedy stejný, opět musíme jíst a ve finále přijímáme více kalorií než je potřeba. V neposlední řadě jsou to již zmíněná dochucovadla a jiné umělé látky, která jsou do pokrmů přidávána za účelem vylepšení chuti, barvy a celkového vzhledu. Pokud se budeme bavit o umělých sladidlech, několik studií například prokázalo souvislost mezi těmito látkami a dětskou hyperaktivitou. To jen tak pro vaši zajímavost. Názor si na to samozřejmě udělejte sami.

Na závěr 
Nebudeme vám tvrdit, že byste již nikdy neměli kupovat nízkokalorické výrobky. Jenom budete muset trochu hledat. Snažte se číst složení a vybírat opravdu jen potraviny, která v sobě nemají žádné zbytečné přídavky. Většinou to poznáte tak, že je složení dlouhé a jako kdyby psané v cizím jazyce, protože umělá sladidla mají dlouhé a složité názvy. Takovým výrobků, se raději obloukem vyhněte!