Potraviny, které pomáhají stabilizovat hladinu krevního cukru

  • Jídlo
  • Helena Stejskalová

Budete-li si udržovat stabilní hladinu krevního cukru, nebudete trpět hladem a zbytečně se přejídat. Mnohem snadněji si pak udržíte svoji váhu a nebudou vám hrozit zdravotní komplikace v podobě cukrovky. Přitom stačí dodržovat několik stravovacích zásad a zařadit do jídelníčku potraviny, které krevní cukr udrží v přijatelných mezích.

Když chybí palivo, snadno se přejíte

Cukrovka se stává stále větší hrozbou. V rámci její prevence byste se měli zaměřit také na udržování stabilní hladiny krevního cukru (glykémie). Při konzumaci sladkostí totiž dochází ke krátkodobému rychlému zvýšení hladiny cukru v krvi, po kterém následuje její stejně rychlý pokles. V důsledku toho vám chybí palivo – glukóza a pocítíte znovu hlad. To je ovšem negativní jev. Dostáváte se do začarovaného kruhu, kdy dochází k přejídání a konzumaci nezdravých potravin. Své tělo tak zbytečně vystavujete kolísání hladiny krevního cukru.

Zaměřte se na pomalé cukry

Z výše uvedených důvodů byste proto měli z jídelníčku pokud možno vyřadit potraviny s vysokým glykemickým indexem, které způsobují již zmiňovaný efekt náhlého zvýšení a následného poklesu glykémie. Při výběru potravin se naopak zaměřujte na potraviny s nižším glykemickým indexem. Udělejte si čas a najděte si informace o tom, jaký glykemický index mají které potraviny. Můžete si tak být jisti, že budete jíst zdravěji. Například brambory vařené ve slupce si nejenom zachovají větší množství tělu prospěšných látek v porovnání s těmi oškrabanými, ale mají také nižší glykemický index. Pomalé cukry, tedy takové, které se do krve uvolňují postupně, mají také celozrnné potraviny, a to jak rýže, těstoviny, tak i pečivo. Vynikajícím dlouhodobým zdrojem energie jsou ovesné vločky, jáhly či pohanka.

377176270_b97186011c_b

Začněte den s medem a skořicí

Při kontrole a udržování hladiny krevního cukru vám mohou pomoci také některé přírodní prostředky. Lépe stabilizovat glykémii můžete už jenom tím, že cukr při slazení vyměníte za med, který má nižší glykemický index. Výrazným prostředkem k úpravě glykémie je také skořice, která zlepšuje metabolismus glukózy a funkci inzulinu ve vašem těle. Prokázaly to i lékařské výzkumy. Pokud si tedy ráno dáte k snídani čaj oslazený medem a přidáte do něj skořici, vězte, že jste udělali něco dobrého pro své zdraví. Velmi vhodným sladidlem, jenž pozitivně ovlivní hladinu krevního cukru je také u nás stále populárnější rostlina stévie.

Zařaďte do jídelníčku borůvky a kyselé zelí

Ke stabilizaci glykémie pomáhá také ovoce. Výborná jsou jablka, také borůvky a bobuloviny vůbec, maliny, višně či avokádo. Ze zeleniny jsou prospěšné fazolové lusky a luštěniny, cibule, česnek, mrkev, olivy, baklažány, kyselé zelí. Hladinu krevního cukru pomáhají snížit i vlašské ořechy. Z bylinek se doporučuje kopřiva nebo smetanka lékařská, listy borůvky, ženšen. Pokud se tyto potraviny stanou pravidelnou součástí vašeho jídelníčku, udělali jste významný krok k tomu vyhnout se cukrovce, což jde také zdravou stravou a přírodním způsobem. Jestliže už cukrovku máte, uvedené potraviny vám úspěšně pomohou stabilizovat a zlepšit její stav. Nemusíme snad také připomínat, že důležité pro udržení správné glykémie je pravidelnost v jídle.