Ovoce a diety: Jakého se při hubnutí vyvarovat?

Ovoce
  • Jídlo
  • Helena Stejskalová

Jíst ovoce nebo nejíst během hubnutí? Informace na toto téma se na vás stále valí a někdy si dokonce protiřečí. Někdo ovoce během diet zavrhuje kvůli obsahu cukru, jiný na něj nedá dopustit. Jak to tedy s ovocem a dietami vlastně je? Pokusíme se odpovědět na tuto otázku a vyvrátit nejčastější mýty.

Jezte správné druhy ve správný čas

Odpověď na otázku, zda jíst ovoce během diet zní: Ano. Důležité ale je, jaké ovoce a v jakou dobu jíte. Ovoce by každopádně mělo zůstat ve vašem jídelníčku i v případě, že chcete zhubnout nějaké to kilo. Zakazování si potravin totiž rozhodně není správnou volbou směřující ke štíhlé linii. Nesmíte zapomínat na vyváženou stravu, jedině ta je cestou k trvalému udržení optimální hmotnosti. Je samozřejmé, že ovoce do vyvážené stravy patří. Měli byste si ale vybírat vhodné druhy ovoce a jíst je ve správný čas.

grep

Nejlepší doba je dopoledne

Vaše tělo společně s ovocem dostává velké porce vitamínů, ale také vlákniny a živin. Jeho určitou nevýhodou ovšem je vyšší energetická hodnota. Pokud se nechcete přecpávat nadbytečnými kaloriemi, měli byste vědět, kdy po ovoci sáhnout. Nejlepší dobou na ovocnou svačinku je dopoledne. Tehdy má vaše tělo vyšší výdej energie, a proto se přijaté kalorie rychle spálí a nedojde k jejich ukládání ve formě tuku. Pokud se chystáte odpoledne věnovat nějakému pohybu, například cvičení nebo delší svižné procházce, můžete si ovoce dát i k odpolední svačině, protože přijatou energii spálíte. Vyvarujte se ale konzumace ovoce k večeři nebo dokonce těsně před spaním. V takovou pozdní dobu už nemáte šanci kalorie spálit. Důležitá je také otázka kolik ovoce sníst. V zásadě není vůbec žádný problém dopřát si jednu nebo dvě menší porce ovoce denně, například jablko či pomeranč. Doplníte nezbytnou dávku vitamínů, budete se lépe se cítit.

Pozor na kompoty, sušení a kandování

Detoxikační účinek ovoce je při dietě výborný. Vybírejte si ale především ovoce čerstvé a kvalitní. Teprve když v zimě nebo časně zjara je čerstvého ovoce nedostatek, sáhněte po mraženém nebo konzervovaném. Ovšem pozor. S kompotovaným ovocem opatrně, nálevy obsahují velké množství cukru. Slijte je nebo se snažte zavařovat či v obchodě vybírat kompoty s menším obsahem cukru nebo nekalorickými sladidly (dia výrobky). Podobně vysoký obsah cukru mají i džemy, marmelády i ovoce sušené nebo kandované. U něj také hrozí, že sníte mnohem větší porci. Navíc zpracováním ztrácí ovoce svoji nutriční hodnotu, tedy část vitamínů, minerálních látek a enzymů. Není-li k dispozici ovoce čerstvé, nejlepší je proto sáhnout po mraženém.

hubnuti dieta zdravy zivotni styl 2

Vyhněte se banánům a hroznům

Jaké ovoce je pro hubnutí nevhodné? Úplně vyvarovat byste se měli banánů. Obsahují velké množství cukru. Konzumací banánu vaše tělo přijme asi 400 kilojoulů. Podobně je na tom také hroznové víno s 290 kilojouly. A skutečnými kalorickými bombami jsou avokádo s 900 kilojouly a papája s 590 kilojouly. Kromě těchto čtyř ovocných druhů, které mají vysokou kalorickou hodnotu i glykemický index, jsou na tom ostatní druhy ovoce mnohem lépe a rozhodně se jich v přiměřeném množství bát nemusíte.

Sáhněte po jablkách a citrusech

Existují ale také druhy ovoce, které se pro dietáře vysloveně doporučují. Jsou to především jablka, která díky velkému množství vlákniny podporují trávení, což je pro hubnutí důležité. Podobné vlastnosti mají citrusy, které zlepšují metabolismus, nastartují spalování. Vysoký obsah vitamínu C napomáhá spalování tuků. Sáhněte proto nejlépe po pomerančích nebo grapefruitech. Vhodné pro diety jsou také jahody, ananas, vodní červený meloun, kiwi, švestky a nektarinky.