Ovládněte chuť na sladké! Proč tak toužíme po čokoládě?

  • Jídlo
  • Blanka Chocová

Čokoláda. Malý sladký hřích, který si mnozí z nás nedokážou odpustit ani při držení diety. Proč tomu tak je? Proč po ní tak toužíme?

Řada těch, kteří se snaží zhubnout a snaží se proto dodržovat určitou životosprávu se shoduje na tom, že více než chuť na sladké je trápí chuť na jedinou a konkrétní sladkost – čokoládu. Pokud jste ještě neviděli film Čokoláda, můžete si ho pustit. Kromě toho, že pochopíte, že je čokoláda nejdokonalejší sladkostí na světě, se ale vystavujete riziku, že tomuto hříchu neodoláte.

Čokoláda není jako lízatko nebo cucavý bonbón. Čokoláda je sladkostí pro dospělé. Je v ní určitá smyslnost, elegance, a přesto něco, co nás vrací i do dětství. Proč po ní tak prahneme? Co vyvolává její sladká chuť v našem organizmu?

coko2

Čokoláda jako náplast na dětské bolístky? Často si tento vzorec ponecháme až do dospělosti

Když pomineme látky v čokoládě obsažené, je čokoláda pro mnohé téměř závislostí kvůli vzorcům z dětství. Pokud jste byli jako děti sladkostmi odměňovány nebo naopak konejšeny, když vám bylo „ouvej“, je pravděpodobné, že se k čokoládě uchýlíte i v dospělosti právě ve chvílích, kdy vám není do zpěvu. Děti, které nejsou odměňovány jídlem, k takovému chování v dospělosti tolik neinklinují.

Pro čokoládu mají větší slabost ženy – nejsou mlsné, může za to biologie!

Čokoláda je ale i dokonalým mixem látek, které v našem organizmu probouzí pocity štěstí. Jídlo s obsahem cukru a škrobu zvyšuje hladinu hormonů štěstí – serotoninu a dopaminu. Proto se poté, co sníme pár kousků čokolády cítíme štastněji – pokud nás tedy zrovna netrápí výčitky svědomí. Přitom ohroženějším druhem, který je náchylnější k čokoládové slabosti, jsou spíše ženy, než muži. I tato skutečnost je založena na biologii. V průběhu měsíčního ženského cyklu, kolísá a klesá hladina seretoninu v mozku, což se projevuje ztrátou energie, kolísáním nálady a také zvýšenou chutí na sladkosti. Nejčastěji ženy sáhnou právě po čokoládě.

Rezolutní odmítání čokolády vede k pozdějšímu selhání v dodržování zdravého jídelníčku

Jak ale s chutí na čokoládu bojovat? Většinou se jako příliš vhodné nejeví čokoládu zcela odmítat a vymazat ji ze svého života. Tato abstinence totiž často vede k tomu, že se jednoho dne hráz prolomí, a v tu chvíli sníme víc sladkostí, než bychom dokázali spořádat za celou dobu odříkání. Doporučuje se čokoládu „dávkovat“ po malých částech. Třeba denně dva čtverečky té hořké.

Nezapomínejte ale ani na jiné zdroje, které v těle spouští produkci hormonů štěstí, a to sport a sex. Obojí vaší štíhlé linii prospěje více než čokoláda, a výčitky svědomí vás trápit také nebudou. Co se týče jídla, zařaďte do jídelníčku potraviny, které do těla uvolňují glukózu postupně – drůbeží maso, celozrnné pečivo, vejce, ovoce a zeleninu. Z ovoce nejlépe fungují banány a švestky. Vhodné jsou i ořechy.

Jak bojujete s chutí na čokoládu vy? Nebo máte jinou sladkou slabost?

Štítky: