Odlehčený letní jídelníček – Osvěžte se saláty z rajčat!

  • Jídlo
  • Blanka Chocová

Rajčata jsou nevyčerpatelným zdrojem zdraví! Pomáhají bojovat proti rakovině, posilují srdce i zvyšují imunitu, a nejen to! Proto je nejvyšší čas zařadit do svého jídelníčku zdravé rajčatové saláty!

Rajčata jsou opravdovými šampióny mezi zeleninou. Jsou bezkonkurenčním zdrojem zdraví – obsahují vitamíny, minerály a antioxidanty. Odborníci se shodují na tom, že při jejich pravidelné konzumaci alespoň dvakrát týdně klesá riziko onemocnění rakovinou o 21 – 40 %. Obsahují zdraví prospěšné látky jako jsou lykopen, biotin, provitamin A, vitamín C a další, a to v ideálním složení! Tyto látky podporují tvorbu hemoglobinu, růst kostí, snižují cholesterol, zvyšují imunitu, pomáhají při léčbě cukrovky, zlepšují stav pokožky, vlasů a nehtů, posilují srdce, podporují hormonální rovnováhu, odstraňují zácpu… Nemyslíte si, že stojí za to zařadit rajčata pravidelně do svého jídelníčku? Zpráva pro všechny, kteří drží dietu – jsou opravdu nízkokalorická!

Jídelníček na míru

Insalata caprese – legendární salát italské kuchyně

Insalata caprese – salát caprese – je stálicí v italské kuchyni. Nic nevoní létem a Itálií jako tento salát. Pokud chcete dostat k sobě domů a na jídelní stůl vůni slunce, mořského vzduchu a bezstarostného plážového lenošení, připravte si tento legendární salát a udělejte něco i pro své zdraví.

Suroviny:

  • mozzarella (Italové by trvaly na bůvolí mozzarelle, v našich podmínkách si vystačíme i dostupnějšími variantami. Víte, že je k dostání i odtučněná verze?)
  • rajčata, výborná jsou soudková (množství – co hrdlo ráčí…)
  • kvalitní extra panenský olivový olej
  • mořská sůl
  • čerstvá bazalka

Příprava je více než jednoduchá. Připravte si opravdu ostrý nůž a nakrájejte rajčata na opravdu tenké plátky. Mozzarellu můžete rovněž nakrájet, klidně ji ale jen tak natrhejte. Poklaďte je střídavě na kulatý bílý talíř a prokládejte lístky čerstvé bazalky. Nakonec vše zakapejte kvalitním olivovým olejem a posypte mořskou solí.

Výhodou tohoto salátu je i to, že ho lze dle chuti obměňovat. Je možné ho přichutit i balzamikovým octem, posypat piniovými oříšky či jinak ozvláštnit.

2708827106_c93ae0aa6a_b

Rajčatový salát s jahodami, petrželí a mátou – netradiční kombinace, která vás přesvědčí o své dokonalosti!

Kombinace rajčat a jahod vás možná překvapí, ale věřte, že ještě více vás překvapí, až tento salát ochutnáte. Je prostě dokonalý!

Suroviny:

  • Co nejvíce zralých soudkových rajčat
  • Jahody dle chuti (nemělo by jich být více než rajčat)
  • Hrst čerstvých lístků petržele
  • Čerstvé lístky máty
  • Mořská sůl
  • Čerstvě mletý pepř
  • Kvalitní extra panenský olivový olej

Nejdříve nakrájejte na kostičky všechna rajčata, poté všechny jahody. Vše smíchejte ve velké míse společně s olivovým olejem. Dochuťte solí a pepřem a nakonec vše zasypte čerstvými bylinkami a opět promíchejte. Petrželí nešetřete! Tento salát by měl být krásně červeno-zelený.

2580722166_f039a89370_b

Tabouleh – arabský salát s kuskusem

Salát tabouleh se tradičně podává k arabskému falafelu. Poslouží ale dobře i jako salát ke grilovanému masu.

Suroviny:

  • rajčata (asi půl kila)
  • hrst petržele
  • 50 g kuskusu v suchém stavu
  • šťáva z jednoho citronu
  • 1 červená cibule
  • extra panenský olivový olej
  • sůl a pepř

Začněte tím, že vše nakrájíte – rajčata na kostičky, červenou cibuli nadrobno a petržel najemno. Přisypte suchý kuskus. Vše spolu promíchejte a zakapejte olivovým olejem a šťávou z jednoho citrónu. Dochuťte solí a pepřem. Salát dejte na hodinu odpočnout do lednice. Kuskus zatím pěkně nabobtná a změkne.