Nebezpečná éčka: Proč a jak se jim vyhýbat?

Nebezpečná éčka
  • Jídlo
  • Kateřina Cibulková

Jíst zdravě a myslet si, že jíme zdravě, mohou být často dvě zcela rozdílné věci. Nebezpečná éčka číhají i tam, kde bychom je nečekali a pravidelná konzumace potravin s nimi se může nepříznivě podepsat na našem zdraví.

Poučná slova o zdravé výživě se dostávají do médií i běžných konverzací stále častěji, a zatímco některé přehnaná osvěta od změny způsobu stravování spíše odradí, jiní o svém jídelníčku začnou opravdu přemýšlet. Držet se určitých doporučení a servírovat jen pokrmy, které by schválil výživový poradce, však ještě nezaručuje, že se jedná opravdu o to nejlepší, čím se můžeme stravovat. Nejedna balená potravina v supermarketu obsahující suroviny, které jsou samy o sobě třeba i zdravé, v sobě skrývá emulgátor, který z ní dělá položku nevhodnou pro každodenní konzumaci.

Vyvarovat se všech nezdravých éček znamená pro spotřebitele nakupujícího v běžných obchodech kontrolovat složení všech balených potravin, což je z různých důvodů často nemožné. A pokud by se někdo o takový postup přeci pokusil, dost možná ho odradí triky prodejců, kteří umí nežádoucí údaje na etiketě velmi dobře schovávat. Zorientovat se pomohou stránky, které seznamy výrobků se škodlivými aditivy zveřejňují. Příkladem jedné z nich je server emulgatory.cz, kde se o aktualizaci jejich výčtu stará občanské sdružení Zdravá potravina. Z místních tabulek a článků spotřebitel brzy pochytí, které skupiny potravin jsou výskytem zdraví škodlivé chemie ovlivněny nejvíce.

Éčka a jejich dělení

Kombinací písmene E a čísla se neoznačují pouze emulgátory, ale všechny přísady zahrnující umělá barviva a sladidla, antioxidanty, enzymy a další látky, které mají za úkol v potravině něco vylepšit, zachovat, či nahradit. Jejich přiměšování zlevňuje výrobu, a to nezřídka i na úkor kvality. Nicméně ne všechny musejí být nezbytně škodlivé, některé se dokonce získávají z čistě přírodních zdrojů. Aby byly mezi sebou pro spotřebitele lépe rozlišitelné, dělí se do osmi skupin označených čísly 0 až 7 v závislosti na míře závadnosti.

Nejškodlivější aditiva se skrývají pod skupinou s číslem 7. Jedná se o látky, které nesporně ohrožují zdraví, a jejich užívání je zakázáno. Éčka ze skupiny 6 jsou na tom s negativním dopadem na organismus velmi podobně. Skrývají se zde chemické přísady podezřelé z karcinogenních účinků, nadto v mnoha případech potvrzené alergeny. Většina z nich je zakázána, přesto můžeme ještě nakoupit potraviny, které obsahují některou z 2 nezakázaných sloučenin s tímto označením.

První z nich je potravinářská červeň amarant, která je alergenem nevhodným pro děti, vyskytující se především v nealkoholických nápojích a barevných sladkostech. V druhém případě se jedná o cyklamát – E952, hojně používaný v light nápojích, které osladí i více než 30krát lépe než cukr. Zatímco v EU je jeho aplikace poměrně běžná, v USA byl v roce 1969 zakázán.

Ve skupině s číslem 5 našly své místo substance, na které je pohlíženo jako na pravděpodobné příčiny vyvolání alergií a hyperaktivity. U mnoha z nich je toto podezření potvrzeno spolu s faktem, že jsou nevhodné pro děti. V některých případech došlo i k omezení, nebo naprostému zákazu používání. Většinu v této kategorii tvoří opět umělá sladidla, jako jsou sacharin a aspartam, spolu s umělými barvivy, která se nejčastěji objevují ve slazených a ochucených nápojích. Obdobné charakteristiky platí i pro éčka s označením 4, míra škodlivosti u nich však není prokázána v takovém rozsahu. Patří sem glutamany, dusičnany, benzoany a mnoho dalších přísad, které jsou k nalezení například v instantních polévkách a energy drincích.

Látky označené 3 jsou na tom se škodlivostí již nepatrně lépe, přesto se nedoporučují alergikům nebo nemocným. Většina z nich se řadí mezi alergeny, je proto vhodné se mít na pozoru. Typickými zástupci jsou zahušťovadla, škroby, nebo arabská guma. V kategorii s číslem 2 jsou zařazeny substance získané synteticky, avšak bez závažnějších vedlejších účinků. Přesto se sem řadí i pár zakázaných látek, kupříkladu antioxidant anoxomer. Ze zdraví (téměř) nezávadných je to pak sukralosa. Bezpečné látky mají 1 – pro synteticky získané látky, které se vyskytují v přírodě, a 0 pro ty získané z čistě přírodních zdrojů. Ze zcela nezávadných se běžně setkáváme s kyselinou citronovou, oxidem uhličitým, či pekařským droždím.

Nebezpečné obejít obloukem

Ochrana před závadnými éčky zahrnuje omezení nákupu balených potravin, ve kterých se konzervanty, umělá barviva a sladidla nejčastěji vyskytují. Opomenout nesmíme ani některé pultově prodávané potraviny, jako jsou uzeniny či pomazánky, a především slazené nápoje, které je lepší nahradit čistou vodou a kvalitním sirupem.

Nákupy v supermarketech můžeme dle možností doplnit návštěvami stále oblíbenějších farmářských trhů a obchodů se zdravou výživou. Nedocenitelným pomocníkem pro ty, kdo nemají čas studovat informace o složení, může být i mobilní aplikace. Třeba český NutriAtlas ukáže uživateli po naskenování čárového kódu nejen všechny chemické přísady v pokrmu, ale i jeho nutriční hodnoty.