Máte práce až nad hlavu? 5 tipů, jak se udržet fit!


Jste pořád „v jednom kole“? Nevíte, kam dřív skočit? I tak se můžete udržovat fit a dokonce úspěšně hubnout. Poradíme vám!

Chcete zhubnout? Práce není překážkou

Ať už jste zaměstnanou ženou nebo mužem, jistě znáte ty dny, kdy vůbec nic nestíháte – už před dvěma hodinami jste měli zavolat šéfovi a večer jste rádi, když zjistíte, že všechny děti byly úspěšně vyzvednuty ze zájmových kroužků. Jste zkrátka zaměstnanci, matkami, otci, partnery, manželi, dcerami, syny… „na plný úvazek“, a proto se vám snadno může stát, že přestanete myslet na sebe. Na chvíli se zastavte a zamyslete se – jste spokojeni se svoji postavou, svoji kondicí a zdravím? Pokud ne, je nejvyšší čas s tím něco dělat. Práce není překážkou. Máme pro vás tipy, které vám pomohou vše zorganizovat!

1. Jezte čistě!

divkyji

Přes toto pravidlo zkrátka „nejede vlak“. Musíte se ho držet, ať pracujete 8 hodin denně, chodíte na noční, nebo jen hledáte letní brigádu. S jídlem z fastfoodu, sladkostmi plnými ztužených tuků, kupovanými polotovary, jejichž složení připomíná spíše kouzelnické zaříkadlo, než něco co by se dalo jíst, zkrátka nezhubnete. Proto zásada číslo jedna zní: Jezte čistě! Snažte si připravovat jídlo ze základních surovin, ze sladkostí si vybírejte kvalitní čokoládu s vysokým obsahem kakaa, při nákupu si pečlivě čtěte složení a dejte si pozor na náhradní sladidla, ztužené tuky a další složky, které neznáte. Čisté stravování vás naučí si vychutnávat ty pravé chutě jídla a jeho jednotlivých přísad. Dejte se do toho!

2. Naplánujte si jídlo na celý týden!

… a s tímto plánem vyrazte také na nákup. Jít nakoupit bez připraveného seznamu vás může v obchodě mrzet. Když si naplánujete zdravé menu dopředu, nakoupíte všechno, co potřebujete – nezapomenete na listový špenát, papriky, polníček, kedlubny, lilek, treskové filety, tofu ani lososa na víkendové grilování, zároveň vám takový seznam pomůže se vyhnout obloukem regálům s bonbony, pultu s „lahůdkami“ (také už je často vůbec nevnímáte jako „lahůdky“?) a dalším nezdravým lákadlům. Kromě toho plán jídla na celý týden vám pomůže vyhnout se bezradnému večernímu bloumání u lednice, které může snadno skončit houskou se salámem nebo rozmraženou pizzou. Když víte, že ve čtvrtek večer má být cizrnový salát s uzeným lososem, tak vás čeká zdravá večeře.

3. Nemáte čas přes týden? Připravte se v neděli!

Pokud vám během týdne nezbývá příliš času nazbyt, nezoufejte si. V neděli si čas určitě vyšetříte. Proto si každou neděli odpoledne vyčleňte hodinku na to, abyste si připravili jídlo na nový týden. Samozřejmě vám neradíme, abyste každou neděli vyvařovali deset různých jídel. Každopádne, když víte, že v úterý budete vařit jen pro sebe, připravte si do mrazáku zvlášť porci jednoho kuřecího řízku. Studený oběd a svačinku na pondělní den v práci si klidně připravte den předem. Stejně tak si můžete připravit i některá další jídla.

5986474574_1137959076_b

4. Naplánujte si malé „hříchy“!

I když držíte přísný stravovací režim, nezvdávejte se svých oblíbených jídel. Pokud si nemůžete odpustit zmrzlinu, nebo vás čeká narozeninová oslava, zařaďte to do svého plánu. Když budete vědět, že si v sobotu na párty dáte výborný sachr dort, který umí jen vaše kamarádka, a pravděpodobně si přiťuknete i šampaňským, snažte se o to více předcházející dny dodržovat svůj stravovací plán. I když vás žádná větší akce nečeká, naplánujte si třeba, že v pátek po práci (a po škole) půjdete s dětmi na kornout vanilkové zmrzliny. Tato vidina vás udrží v zajetých kolejích.

5. Vyberte si vhodné restaurace a jídelny!

Pokud si nepřipravujte obědy do práce do krabiček, ale spoléháte na stravování mimo zaměstnání, pečlivě vybírejte. Pokud je v místě vašeho zaměstnání jídelna, zapomeňte na to, že by bylo nutné se stravovat právě tam. Jestli však je v její nabídce každý den nějaké zdravé jídlo, o to lépe. V takovém případě se zde klidně naobědvejte. Pokud ne, vyrazte do ulic. Ve větších městech máte samozřejmě větší výběr. Dnes již často narazíte přímo na „zdravé jídelny“, bio restaurace, vegetariánská bistra. Rozhodně zapomeňte na fast foody a hospody, kde v poledním menu najdete maximálně „guláš se šesti“.