Lněné semínko: levný zázrak do vašeho jídelníčku

  • Jídlo
  • Tereza Kalinová

S příchodem chia semínek do obchodů se zdravými potravinami začalo velké šílenství, které ale zcela bezdůvodně posunulo do ústraní potravinu, která je u nás domácí. Pokud jste ještě neměli tu čest, seznamte se s lněným semínkem, které má téměř srovnatelné benefity jako chia semínka a přitom ho seženete za pár korun. Co v sobě tedy tento drobný […]

S příchodem chia semínek do obchodů se zdravými potravinami začalo velké šílenství, které ale zcela bezdůvodně posunulo do ústraní potravinu, která je u nás domácí. Pokud jste ještě neměli tu čest, seznamte se s lněným semínkem, které má téměř srovnatelné benefity jako chia semínka a přitom ho seženete za pár korun. Co v sobě tedy tento drobný hnědý zázrak ukrývá? Možná vás mile překvapí.

Omega 3 mastné kyseliny
Lněné semínko je skvělým zdrojem prospěšných omega 3 mastných kyselin, tedy zdravých tuků, které jsou kritické pro naše zdraví a v jídelníčku jich oproti těm špatným máme málo. Lněné semínko je tak skvělá potravina, jak alespoň z části udržet rovnováhu mezi přijímanými tuky.

Vláknina
Pravděpodobně největším benefitem je vysoký obsah vlákniny, která je důležitá pro správné trávení. Lněná semínka se tak dají použít při léčbě zácpy a také při detoxikaci organismu. Vláknina je také skvělý pomocník při redukci váhy, protože nás dokáže zasytit. Lněné semínko byste tedy měli rozhodně zařadit při hubnutí.

3439155994_d6147515ca_o
Používejte lněné semínko jako zpestření domácího pečení

Další benefity
Je prokázáno, že lněné semínko díky látkám a minerálům dokáže snižovat cholesterol a vysoký krevní tlak. Také se v něm nacházejí látky, které slouží jako prevence proti rakovině. Lněné semínko dokáže vyrovnat i hormonální nerovnováhu, poradí si s premenstruačními bolestmi, ale i nepravidelným cyklem. Oceníte ho i při menopauze. Obsahuje také vysoký podíl hořčíku a antioxidantů. A určitě by se dali najítt další a další benefity, protože lněné semínko je opravdu takový malý zázrak.

Užití
Abyste z lněného semínka opravdu získali maximum, je nutné ho alespoň 12 hodin před konzumací namáčet. Rychlejší je lněné semínko nejdříve nadrtit v hmoždíři. Tím dojde k poškození tvrdé slupky a vaše tělo tak bude moci vytěžit všechny cenné látky pro zpracování.

Kolik a kam?
I přes všechny benefity není dobré lněného semínka konzumovat příliš mnoho. Ideální je 1 nebo 2 lžičky denně. Přidejte ho do jogurtů, salátů, ovesných kaší, zkrátka všude, kam se dá. Můžete ho přimíchat do domácího chleba, při pečení do těsta, do palačinek či lívanců, ale i do slaného rizota. Touto drobnou změnou uděláte opravdu zásadní krok pro své zdraví a přitom vás to nebude skoro nic stát.

Lněný olej
Z lněného semínka se vyrábí i stejnojmenný olej. Dejte si ale pozor, po otevření má tendenci se rychle kazit. Navíc olej je oproti semínkům již celkem vyšší finanční investice. Rozhodně je ale dobrým zpestřením zvláště salátové kuchyně. Lněný olej můžete využít i jinde než jen při vaření. Prospěšné účinky má na pleť, kůži i nehty. Je to tedy taková přírodní kosmetika.