Kolik vody byste měli vypít při cvičení?

Džus
  • Pohyb
  • Redakce TrvaleFit.cz

Každému, kdo se sportem má alespoň trochu něco společného, to musí být jasné: Když obíháte nábřeží, zvedáte činky anebo střídáte pozice na dynamické hodině jógy, Vaše tělo není zrovna v klidu. Naopak, krevní oběh jede na maximum, srdce začne bít rychleji a nakonec se začnete potit.

Když tělo začne kůží uvolňovat vodu ve formě potu, znamená to, že se organismus začíná přehřívat a potřebujete zchladit.

Právě k rychlému zchlazení slouží pot – kromě nutného ochlazení těla znamená pot ale i ztrátu vody a tu byste během Vašeho cvičení měli pokrývat. Jak to udělat? Nestačí napít se pořádně předem a je špatně nalokat se vody až po cvičení: Měli byste zůstávat pokud možno stejně hydratovaní po celou dobu cvičení. Při sportu je tedy nutné vodu postupně doplňovat.

To zní sice jednoduše, ve skutečnosti ale tahle zdánlivě banální pravda skrývá celou řadu otázek – Kolik vody je potřeba, aby nedošlo k dehydrataci? Je dobré přidávat do vody elektrolyty, nebo je lepší přírodní?

Pokud cítíte, že máte problém s tím zůstat hydratovaní během sportu, čtěte dále – máme pro Vás totiž pár užitečných tipů!

Pijte během cvičení

Je to všechno o potu! Už ale nemusíte odcházet z posilovny s vyschlým hrdlem. Pokusíme se vyjasnit všechny běžné záhady okolo hydratace těla a vysvětlíme zmatky související s potem. (Bohužel ale nemůžeme odstranit jeho zápach. Je nám líto.)

Jak moc se vlastně potíte?

Míra pocení a tím pádem i množství vody, které máte doplnit, se liší od člověka k člověku. Jestli chcete zjistit, kolik vody máte při sportu vypít, musíte zjistit nejdříve, kolik jí ztratíte. Postup je jednoduchý:

  1. Zvažte se bez oblečení před cvičením těsně po protažení a zahřátí.
  2. Cvičte jako obvykle a také pijte tolik tekutin, kolik normálně při sportu pijete
  3. Zbavte se propoceného úboru a znovu se zvažte.

Pomeranče

Jaký je výsledek?

Pokud jste zaznamenali změnu váhy o více než dvě procenta, pak potřebujete pít více vody!

Takže, teď už víte, jestli se potíte hodně nebo málo, a to je určitě informace, po které jste už asi dlouho toužili a zvědavostí nemohli dospat. No ale jaký vliv má míra pocení přímo na průběh Vašeho cvičení? Zdravotnické a sportovní organizace pravidelně vydávají doporučení ohledně hydratace a v každé z nich zhruba nastíní množství vody, které bychom měli vypít před, během a po cvičení.

Podle aktuálních informací Amerického sportovního výboru (ACE) by lidé se střední až vyšší mírou potu měli řídit tímto základním návodem pro příjem vody při sportu:

  • Vypijte 500-600 ml vody během dvou až tří hodin před začátkem cvičení
  • Dejte si ještě 250 ml 20-30 minut před sportem nebo během cviků na zahřátí
  • Doplňujte hladinku pomocí 200-300 ml vody v průběhu celého cvičení
  • Ihned po sportu (nejpozději půl hodiny po skončení) vypijte 300ml vody.

Cvičení

Tohle je ale dost obecný návod a zrovna příjem vody není možné brát na mililitry přesně a stejně u každého člověka. Míra nutné hydratace závisí ještě na mnoha dalších specifických faktorech, například:

  • Pohlaví
  • Věk
  • Výška
  • Váha
  • Náročnost cvičení
  • Délka sportovní aktivity

Není v tom žádká nekorektnost, ale muži třeba potřebují více vody při výkonu stejného cvičení se stejnou intenzitou jako ženy – je to dáno jednoduše tím, že jsou obvykle vyšší a těžší.

Ze stejného důvodu by měli pít více vody než je obecně doporučováno také lidé s vyšším BMI.

Štítky: