Když Vás skolí chřipka: Co jíst a čemu se vyhnout

Chřipka
  • Jídlo
  • Redakce TrvaleFit.cz

Snažíte se bojovat s únavou, stresem a vůbec všemi rizikovými faktory, ale ani přesto se každý rok aspoň na pár dní nevyhnete teplotám a kýchání?

Chřipková sezona vrcholí na přelomu zimy a jara; čím je ale tepleji, tím víc je to k naštvání, když musíte zůstat doma a potit se. Proto zvlášť pokud se poslední dobou cítíte unavenější, určitě nic nezkazíte, když preventivně nasadíte následující jídla a nápoje. Postaví Vás na nohy!

Co je dobré vědět na začátek

Nemocný organismus spotřebuje více kalorií než za běžného provozu – to je prostý fakt. Tělo musí bojovat s infekcí a to stojí nějaké množství energie. Zdánlivě “běžný provoz” je tím pádem výrazně náročnější, hlavně, máte-li horečku.

Jídelníček na míru

Aby tedy tělo mohlo potlačit infekci, potřebuje udržovat zvýšenou hladinu energie, což může být obtížné. Je to ale naprosto nutné pro to, abyste se mohli cítit lépe.

Je nezbytné jíst pravidelně a v dostatečném množství, přestože Vám kvůli nemoci tolik nechutná. Pokud budete jíst méně, zbytečně prodlužujete dobu nemoci. Existují výzkumy potvrzující, že snížený příjem energie během nemoci nejenže zvyšuje Vaši citlivost vůči chřipce, ale také zhoršuje příznaky a opravdu Vaše vyléčení výrazně oddálí.

Takže, ačkoliv pořádně rozjetá chřipka anebo silné nachlazení doslova zničí veškerý Váš apetit, překonejte se a snažte se o správnou výživu a pořádnou hydrataci. Nejlepší metodou je jíst více malých porcí jídla během dne – naučte se poslouchat své tělo, řekne Vám, kdy má hlad. Díky častějšímu příjmu potravy navíc zůstane hladina využitelné energie v těle bez větších výkyvů, což podpoří proces uzdravování.

A jaká jídla jsou nejvhodnější? Správný pokrm při nachlazení by neměl dráždit citlivý zažívací systém ani dýchací cesty, přitom by měl být výživný a měl by dodat i vodu pro tolik potřebnou hydrataci.

Čtěle dál a dejte se do boje!

Když smrkáte a kýcháte…

Nejlepší recept na zahnání nachlazení je pít hodně vody a jíst nutričně bohatá jídla, která nakopnou Vaši imunitu. Vybrali jsme pro Vás několik příkladů z těch nejosvědčenějších:

  • Vývar

Nejsou to jen babské povídačky – kuřecí nudlová polévka opravdu pomáhá při nachlazení. Kuře obsahuje aminokyselinu cystein, která pomůže při zahlenění dýchacích cest. Horký vývar udržuje nosní sliznice vlhké, zabrání dehydrataci organismu a pomůže bojovat proti infekci v krku. Zdá se Vám to málo? Záleží přece ještě na dalších ingrediencích! Vyberte pečlivě ty nejlepší vitaminové bomby a brzo bude po nachlazení.

  • Horký čaj

Horký nápoj zklidní škrábání v krku a uleví zacpanému nosu, vařte si tedy nejlépe čerstvý zelený čaj, který obsahuje antioxidanty podporující imunitní systém. Horká voda s citronem je také ideální, perfektně hydratuje a pomůže Vám od ucpaného nosu.

  • Citrusové plody

O vitaminu C se traduje, že dokáže vyléčit nachlazení – to je bohužel mýtus. Dokonce ani neexistuje důkaz pro to, že by citrusy a jejich šťávy pomáhaly zkrátit průběh nemoci. Přesto není jejich konzumace tak úplně od věci: Nahořklá bílá vrstva kůže v pomerančích, citronech, limetách a grepech obsahuje flavonoidy, které posilují imunitní systém a pomohou Vám porazit infekci.

  • Zmrzlina!

Hydratace a vitaminy jsou při nachlazení důležité v jakékoliv formě. Je samozřejmě ideální vařit si čaj a ládovat se čerstvým ovocem, ale někdy si určitě zasloužíte i chutnější alternativu. Ovocné “vodové” nanuky dodají hydrataci a vitaminy z ovoce a úžasně uleví krku. Ale pozor – berte jen nanuky ze stoprocentního džusu nebo čerstvého ovoce! Můžete si je zkusit vyrobit sami doma.

  • Okořeňte si život

Pořádně pálivé jídlo Vás rozbrečí a ucpe Vám nos, i když jste zdraví. Tohoto přírodního efektu můžete při nemoci využít. Čili papričky, wasabi a křen jsou skvělými pomocníky při rýmě a ucpaném nosu.

Když je Vám špatně od žaludku…

Když přijde řeč na žaludek na vodě, to nejlepší, co můžete udělat, je moc ho nedráždit, Jezte jemná, slabě dochucená jídla a uvidíte, že Vám bude lépe. Několik příkladů pro inspiraci:

  • Crackery, toasty a bílé pečivo

Samotné, neosolené a bez másla – to je to nejstravitelnější, co můžete svému zažívacímu traktu nabídnout. Bílé pečivo bohaté na škrob nezatíží žaludek a vrátí podrážděné trávení do normálu. Pečivo je vhodné jídlo také pokud během nemoci dojde na zvracení.

  • Banány

Toto tropické ovoce je bohaté na draslík, který je z těla vylučován v nadměrném množství při pocení, zvracení nebo průjmu. Kromě toho, že jsou banány snadno stravitelné, pomáhají také ochlazovat organismus a doplňují po draslíku také další elektrolyty (neboli minerální ionty).

  • Zázvor

Podle výzkumů je zázvor neuvěřitelně účinným lékem na zažívací potíže! Potlačuje pocity na zvracení, působí také proti zácpě a větrům. Na uklidnění žaludečních obtíží zkuste pít čerstvý zázvorový čaj nebo zázvorovou limonádu (nejlépe bez bublinek, ty by mohly podráždit žaludek).

Jídla, ke kterým byste se neměli ani přiblížit

Lidské tělo je během nemoci obzvláště zranitelné a neměli byste mu způsobovat zbytečný stres. Některá jídla mají tu nepříjemnou schopnost, že už otravný pocit z nemoci ještě zhorší. Mezi ně patří:

  • Příliš kořeněná a kyselá jídla

Tady opatrně – pokud máte jen ucpaný nos, je v pořádku jíst pálivá jídla. Pokud ale trpí i Váš žaludek, koření se vyhněte – podráždilo by ho. Výsledkem by mohly být křeče a nevolnost, takže se pálivému raději vyhněte.

  • Cokoliv přeslazeného a příliš tučného

Vysoký obsah cukru v jídle vyvolá vysokou hladinu cukru v krvi, což zpomalí reakce imunitního systému, to může vést k rychlému rozvoji původně nepatrného zánětu. Tučná jídla jsou oproti tomu “jen” náročná na trávení. Chcete-li se vyhnout bolestem břicha, zůstaňte u proteinů a sacharidů.

  • Mléčné výrobky

Mléko je z hlediska vyvážené stravy pořád ještě předmětem sporů. Moho lidí tvrdí, že mléčné výrobky vůbec nejsou zdravé, tím spíše během nemoci – mléko má iniciovat tvorbu hlenu, který způsobí ucpaný nos a mokrý kašel. Jenže aktuální výsledky vědeckých výzkumů tvrdí, že je to jen placebo efekt starého známého zlidovělého pravidla!

Ať už je to jakkoliv, pití mléka vyvolá minimálně psychologický pocit zahlenění – pokud Vám to vadí, mléku se jednoduše vyhněte.

Až se příště budete cítit na “rýmičku”, zkuste některá z jídel, která jsme Vám doporučili. Bude Vám lépe mnohem rychleji – je to vyzkoušeno!

Štítky: