Jezte tuk. Bez něj se zdravě hubnout nedá!

  • Jídlo
  • Jana Mathauserová

Každý Vám potvrdí, že přísné diety nejsou nic moc (mírně řečeno). Skutečnost je taková, že život je o něco příjemnější, když je v něm dost kalorií z tuku. Vědci dokonce zjistili, že naše chuťové buňky vnímají tuk v jídle – proto nás odlehčené verze našich oblíbených jídel tak neuspokojí. Chuť tuku by prý ve skutečnosti mohla být jednou ze základních chutí, které při jídle vnímáme – podobně jako třeba slaná anebo sladká.

Tučným jídlům se dá zkrátka odolat jen těžko…ale měli bychom jim vlastně odolávat?

Co tedy říká titulek tohoto článku? Tuk, že je zdravý? Neplatí, že tuk dělá tuk? – Přesně tak.

Vážně se nemusíte vyhýbat tučným potravinám jako čert kříži, a to ani pokud chcete zhubnout. Nemluvíme teď o Atkinsově dietě ani podobných jednostranně zaměřených návodech. Jde jednoduše o zdravou stravu. Jak jíst tučné věci a přesto hubnout? Čtěte dál!

avokado-chlebicek

Ještě než si dojdete objednat hamburger a hranolky, měli bychom upozornit, že samozřejmě ne všechny tučné lahůdky jsou stejné, i když tuk v nich stejný je.

Olivový olej v pizze může být sice zdravý, ale mouka a sýr se postarají o to, že klasická pizza zdraví moc neprospěje. Není to kvůli tuku, ale hlavně kvůli celkové kombinaci surovin. Jinak se ale nebojte třeba klasického másla nebo smetany: Je nesmysl snažit se vinit jednu potravinu z veškerého dietního zla a zdravotních rizik.

Výzkum starý přes padesát let tukům poškodil pověst, a to hlavně těm nasyceným. Nové studie ale ukazují, že tehdejší výzkum byl trochu jednostranný. Staré známé “nezdravé” tuky lidskému tělu v něčem škodí, ale v něčem zase prospívají.

Není třeba jít do detailů – klíčem pro udržení zdravé nízké váhy je zjistit si, co jíte, a jíst s mírou.

kesu orechy

Přesto je skutečně pravda, že pokud se snažíte zhubnout, vyplatí se Vám zaměřit se na nenasycené mastné kyseliny.

Základní zdroje nenasycených tuků:

  • olivový olej
  • avokádo
  • ořechy
  • semínka
  • losos a jiné ryby

Autoři výzkumu z Velké Británie z roku 2009 sledovali jak stravovací návyky, tak BMI skupiny lidí a ne příliš překvapivě zjistili, že nižší BMI mají lidé s vyšším podílem nenasycených mastných kyselin ve stravě. Kromě toho měli tito lidé tuk rozložený rovnoměrněji po těle, méně často se jim hromadil na typických problémových místech, jako je třeba bříško.

O dost překvapivější je ale důvod, kterým vědci tento výsledek vysvětlují.

Nejde totiž o žádnou zázračnou moc nenasycených mastných kyselin, ale prostě o to, že jsou obsaženy v celkově kvalitnějším jídle.

Jídla, ve kterých je dost ořechů nebo másla, jsou sytá a chutná, takže není potřeba do nich dodávat škrob, příliš mnoho cukru nebo soli (která spouští chuť na další jídlo). Jídlo zkrátka není ošizené a člověk je spokojený i po menší porci.

olivovy olej

Jak ale dokáže tuk spalovat tuky?

Lidské tělo potřebuje každý den svoje přirozené množství živin – sacharidů, bílkovin i tuků. Tělo počítá s tím, že je dostane a zpracuje je jako obvykle. Tuk není vetřelec, který je v organismu navíc!

Každý gram tuku obsahuje asi dvojnásobné množství energie než gram sacharidů nebo proteinů. Když se dlouhodobě budete snažit tuky vynechávat, tělu to přesto neprospěje. Bude mu totiž podle některých lékařů chybět energie na spalování podkožního tuku. Tělo vnímá rovnováhu živin v přijaté stravě a pokud nějaká živina dlouhodobě úplně chybí, metabolismus se začne zadrhávat. To ale rozhodně nevede k hubnutí, spíš naopak!

Tuky jsou pro hubnutí faldíků nutné, protože tuk (v určitém množství) v těle má zůstat.

Chcete spíš změnit jeho rozložení a pokud možno ho dostat pryč z faldíků, kde se ho pod kůží nahromadilo až příliš mnoho na jednom místě.

Ale jen pokud budete tělu dodávat “nový” tuk, začne Váš metabolismus ten “starý” tuk odbourávat.

Kromě toho je důležité jíst tuk v kvalitním jídle a odpovídajícím množství, tak abyste jedli vyváženou stravu:

Zkuste tuk používat jako koření – vnímáme ho přeci jako ochucovadlo!

5864314419_f9057eec1c_z (1)

Další benefity?

Budete jíst jídlo, které Vám bude chutnat a napraví Vám metabolismus. Kromě toho všeho se Vám upraví hladina hormonů v těle, zefektivní se vstřebávání některých vitaminů a zvýší se hladina serotoninu v mozku.

Vy budete tím pádem lépe odolávat stresu a budete mít lepší pocit z každého dne.

Štítky: