Jarní očista organismu: Zbaví vás kilogramů i únavy

Jarní detoxikace

Zima přeje hodování, tučným potravinám, sladkostem a lenošení. Není divu, že díky takové životosprávě váha poskočí o pár čísel výš. S prvními jarními paprsky můžeme také pocítit jarní únavu, která se projevuje nedostatkem energie. Vsaďte proto na osvědčenou jarní očistu organismu. Zbaví vás přebytečných kil a poradí si i s únavou.

Detoxikaci, jak se také říká pročištění organismu, znali již naši předci. Hodování a lenošení završili masopustem, kdy si dopřáli vepřovou a smažené koblížky, aby mohli zahájit půst. Ten trvá až do Velikonoc a jeho čas právě nastává. Nejde o žádnou vědu, pouze osvědčené zkušenosti a schopnost naslouchat přírodním rytmům i potřebám organismu. Možná, že i vám se podaří v uspěchané době zastavit a uslyšíte volání svého těla, které si říká o odlehčenou stravu i pravidelný pitný režim.

Základní zásady jarní očisty

  • Vyřaďte tučné a sladké potraviny
  • Dodržujte pitný režim
  • Jídelníček obohaťte o vhodnou zeleninu a ovoce
  • Doplňujte minerály (např. z minerálních vod)
  • Jezte pravidelně po menších porcích
  • Vsaďte na bylinky – vypěstovat si je můžete doma
  • Hýbejte se, nejlépe na čerstvém vzduchu

Jak změnit jídelníček na jaře

Je přirozené, že v zimě máme chuť na tučnější jídla. Potřeby těla se ale s nástupem jara proměňují a je třeba reflektovat je ve skladbě jídelníčku. Na rozdíl od našich předků máme celoroční přístup k čerstvé zelenině a ovoci. Přesto je vhodnější dát přednost sezónním a lokálním výpěstkům. Na jaře si stále můžete pochutnat na kořenové zelenině, objevují se ale také první výhonky a bylinky, spoustu vitamínu C najdete v kysaném zelí. Z něho si můžete připravit třeba chutné saláty.

Nezapomínejte také na celozrnné obilniny, které obsahují vysoké množství vlákniny. Ta nám skvěle pomůže pročistit trávicí ústrojí, především pak střeva. Se zvyšováním příjmu vlákniny začínejte postupně, vyhnete se tak nadýmání nebo zácpě.

Místo tučného masa byste na jaře měli vsadit na ryby. Dopřejte si dietního a velmi chutného pstruha. Ideální je pochopitelně kupovat ryby čerstvé. Stačí je jen upéct v troubě nebo ugrilovat s kapkou kvalitního rostlinného oleje.

Nebraňte se ani experimentům s „novými“ potravinami. Stále častěji v obchodech narazíte na pohanku, jáhly, kuskus nebo quinou. Vařené jsou za chvíli, můžete je upravit na různé způsoby nebo použít jako přílohu místo rýže či brambor. Samozřejmě byste neměli zapomínat ani na luštěniny, které obsahují kvalitní bílkoviny. Čočka nakyselo nebo hrachová kaše jsou skvělou klasikou, která může být skutečně chutná, pokud přípravě věnujete péči.

Jak správně pít

Tu poučku jsme slyšeli již tolikrát – pijte minimálně 2 litry vody denně. Máte ale vůbec představu, kolik vody za den vypijete? Je to méně, nebo více? Zkuste si udělat čas a jeden den si příjem vody hlídejte. Ideální je začít zavodňovat tělo hned po probuzení – před kávou i po kávě si dejte sklenku pramenité vody nebo minerálky. Pokud pijete zejména minerální vody, dejte přednost těm s nízkým obsahem minerálu. I v tomto případě platí, že všeho moc škodí.

Na druhou stranu, minerálky jsou vhodným zdrojem minerálů, jako je například hořčík. Ten pomáhá tělu bojovat s jarní únavou, posiluje schopnost organismu vypořádat se se stresem a podporuje i činnost centrální nervové soustavy. Důležitými, které doplníte rovněž z minerálek, jsou vápník a draslík.

Pitný režim má některé zásady, které je třeba dodržovat:

  • Základem je vždy čistá pramenitá voda. Tu nenahradí žádný čaj, ani ten bylinkový.
  • Pijte pravidelně, nejlépe ještě před tím, než pocítíte žízeň.
  • Vhodné je, aby voda měla pokojovou teplotu.
  • To, že pijete dostatečné množství vody, poznáte podle barvy moči. Pokud je tmavá, běžte se ihned napít.
  • Ke kávě, čaji nebo vínu si vždy dejte také sklenku vody.

Zapomínat byste neměli ani na bylinkové pročišťující čaje. Velmi vhodnou bylinkou je „obyčejná“ kopřiva. Ta má skvělé pročišťující účinky a nedala na ni dopustit ani slavná bylinkářka „bába Radnická“, která si odvar z této bylinky dopřávala každé jaro. Výhodou je, že si kopřivy můžete natrhat na jaře čerstvé. Jsou samozřejmě mnohem vhodnější než bylinky sušené. Navíc kopřivu můžete použít třeba místo špenátu. Nasekejte ji do salátu, posypte kopřivou těstoviny…

Kopřivový čaj připravíte následovně: hrst čerstvých kopřiv (nejlépe mladých výhonků) přelijte čtvrt litrem vody a nechte asi 25 minut louhovat (kopřiva potřebuje delší čas, aby se uvolnily veškeré prospěšné látky). Vypijte ještě vlažné. Kopřivový čaj můžete pít 3 x denně. Názory na dobu, po kterou je vhodné ho popíjet, se liší. Optimální jsou asi 3 týdny.

Pohyb, spánek, pravidelná strava

Na jarní únavu je skvělý dostatečný spánek (udělejte si na něho čas 8 hodin denně) a také pravidelný pohyb na čerstvém vzduchu. Nemusíte zrovna lámat rekordy v běhu, stačí svižná procházka v přírodě. Až uvidíte, jak se probouzí, vše pučí a bují, určitě vám to dodá energii.

Pravidelnost je důležitá nejen v případě pohybu, který vám zároveň se změnou jídelníčku pomůže shodit v zimě nabrané kilogramy, ale také ve stravě. Dbejte na to, abyste jedli pravidelně. A jak by měl vypadat váš jarní jídelníček?

  • Snídaně: ovesné müsli s čerstvým jablkem, rozinkami a oříšky, čaj
  • Svačina: mrkvový salát
  • Oběd: grilovaný pstruh se zeleninovým kuskusem
  • Svačina: kefír
  • Večeře: zeleninový salát s natvrdo uvařeným vajíčkem, celozrnné pečivo
  • Pitný režim: 1,5 litry čisté vody, dvě sklenice minerálky, 3 x kopřivový čaj