Jak začít s běháním?

  • Pohyb
  • Tereza Kalinová

Přemýšlíte o zařazení běhu do Vaší pohybové aktivity, ale tak nějak nevíte jak a kde začít? Neztrácejte čas přemýšlením a zkrátka vyběhněte! To je totiž nejlepší způsob, jak zjistit, jestli je běh zrovna ten správný sport pro vás. V dnešním článku vám poradíme, čemu se vyvarovat a také vám dáme tipy, aby byl váš běh […]

Přemýšlíte o zařazení běhu do Vaší pohybové aktivity, ale tak nějak nevíte jak a kde začít? Neztrácejte čas přemýšlením a zkrátka vyběhněte! To je totiž nejlepší způsob, jak zjistit, jestli je běh zrovna ten správný sport pro vás. V dnešním článku vám poradíme, čemu se vyvarovat a také vám dáme tipy, aby byl váš běh hned od začátku efektivní a správný.

Pro koho běh ne
Běh je skvělá sportovní aktivita přinášející spoustu pozitiv pro naše tělo. Zlepšení fyzické kondice, formování postavy a dobrá nálada jsou jen některé z nich. Přesto se běh nedoporučuje lidem s příliš vysokou nadváhou kvůli velkému zatížení kloubů. Stejně tak lidé se zdravotními problémy, jako jsou například bolesti zad a kloubů či problémy se srdcem, by se měli nejprve poradit se svým lékařem. Pravděpodobně bude vhodnější zvolit jinou sportovní aktivitu.

8463025632_fb08a1cf37_k
Pro správné běžce není počasí překážkou

Místo
Pro začátečníky je samozřejmě ideální najít si klidné místo, kde se nebudou muset vyhýbat příliš mnoha lidem. Ideální je začínat na rovině, maximálně s pozvolným stoupáním. Podle vašich preferencí a možností už pak záleží jestli dáte přednost asfaltu nebo přírodním lesním cestám. Pokud vás neláká běhání venku, začít můžete i na běžeckém pásu ve fitness centru.

Kvalitní obuv 
Pro začátečníky je nepředstavitelné investovat vysoké finanční částky do kvalitní obuvi. I přestože si ještě nejste jisti, jestli u běhání zůstanete, je lepší se na kvalitní obuv zaměřit již od začátku. Můžete tak předejít zraněním a nepříjemnostem, které by vás nakonec mohli od běhu odradit. Poraďte se s odborníky a boty si nejprve pořádně vyzkoušejte, nebojte se po obchodě klidně i proběhnou. Není totiž nic horšího, než když vás bota při běhu začne tlačit. I když u běhu nezůstanete, kvalitní sportovní obuv oceníte při výletech nebo procházkách, takže se investice jistě vyplatí.

Přepálený start
Mnoho běžců má v hlavě zakódované zvyky z hodin tělocviku, kdy se co nejrychleji muselo vyběhnou a nějak už to prostě dotáhnout do cíle. Přepálený start je ale věc, které by se měl každý běžec vyvarovat. Berte běh jako takový kompletní trénink, který začíná řádnou rozcvičkou, tedy běžeckou abecedou. Tuto přípravu nepodceňujte, protože pomalu rozehřeje svaly a běh bude efektivnější. Udělejte si alespoň pár základních protahovacích cviků a poté se teprve oficiálně dejte do běhu. Začátečníci se vůbec nemusí stydět, když budou běh prokládat chůzí nebo když jejich tempo bude připomínat spíše rychlejší chůzi. Snažte se tempo udržet a pravidelně dýchat. Nezastavujte, pokud už nemůžete, zvolněte nebo se dejte do pomalé chůze, důležité ale je trénink nepřerušovat například častým sezením na lavičkách. Pokud budete udržovat pomalejší tempo, které vám sedí, nestane se, že byste nutně museli dělat pauzy. Na konci běhu, ať už byl jakkoli dlouhý, nezapomeňte na vydýchání a protažení.

13452487664_6b9a1da215_o
Mít cíl je při běhu důležité, i když je to třeba cíl maratónu

Ztráta motivace 
Hned na začátku je třeba si uvědomit, že chvíli potrvá, než si vybudujete takovou fyzickou kondici, že budete schopni běhat kilometry daleko bez přestání. Neztrácejte motivaci hned na začátku, když už po třech výbězích nevidíte příliš velké výsledky. Oni tam ty výsledky totiž určitě jsou, jen ještě nejsou tak patrné. Každým během se dostáváte dál. I profesionální běžci mají dny, kdy se jim běh nedaří, nemůžou a nemají náladu. Ano, i takové dny budou, ale důležité je vytrvat a z běhu nedělat povinnost, ale spíše koníček a radost. Neberte běh jako nástroj pro zhubnutí, to je jen cesta k tomu, že vás to po chvíli přestane bavit. Nebojte se vyšších cílů. Chcete do roka uběhnout běžecký závod? Proč ne! tyto cíle pro vás budou skvělou motivací se posouvat dále a běhat více.

Pravidelnost
Trénink je u každého sportu důležitý, teď máme ale na mysli pravidelný trénink. I jeden běh týdně se počítá, nicméně asi neuvidíte příliš velké pokroky. Zkuste běh, třeba i jen kratší nebo pomalejší, zařadit alespoň 3x týdně. Myslete na odpočinek, ať mají svaly čas na rgeneraci a naberou sílu na další výběhy.

Nejčastější chyby 
Ještě než se dáte do svého prvního běhu, doporučujeme shlédnou několik videí s nejčastějšími chybami, které dělají nejen začátečníci. O správném běhání by se dalo povídat od rána do večera a vy sami zjistíte, že stále se budete mít co učit. Ať už je to správná technika a dýchání, budování rychlosti, držení těla, pohyb rukou nebo udržení tempa. Rozhodně stojí za zmínku tak zvané běžecké školy, kde se setkáte s lidmi na stejné úrovni a se stejným cílem: běhat!