Jak sestavit plán a dodržet ho?


Sestavit si plán je podstatně jednodušší, než ho dodržet a opravdu dosáhnout toho, čeho chceme. Náš plán by měl mít smysl. Je jedno jestli chcete zhubnout, být kulturistou, procestovat svět nebo našetřit na nové bydlení. Nad každou situací je nutné se předem zamyslet. Příkladem špatného plánu mohou být například novoroční předsevzetí, která jsou často porušena už […]

Sestavit si plán je podstatně jednodušší, než ho dodržet a opravdu dosáhnout toho, čeho chceme. Náš plán by měl mít smysl. Je jedno jestli chcete zhubnout, být kulturistou, procestovat svět nebo našetřit na nové bydlení. Nad každou situací je nutné se předem zamyslet. Příkladem špatného plánu mohou být například novoroční předsevzetí, která jsou často porušena už během několika týdnu a celý tento „plán“ se rychle rozpadá. Proč tomu tak je a jak tedy postupovat? Připravili jsme si pro vás pár tipů.

257867477_75d729a95c_o
Inspirujte se plány ostatních a přizpůsobte ho dle svých potřeb 

Poučte se
Pravděpodobně nejde o váš první pokus. Ať už šlo o jakkoli důležité plány, zamyslete se nad nimi a klidně si je sepište na papír. Napište si, o jaký plán šlo, jaká byla jeho důležitost a také, jak úspěšní jste byli. Poslední bod je nejdůležitější, protože zde uvidíte, kde jste udělali chybu nebo co se vám naopak podařilo. Možná to vypadá jako zbytečný krok, poučit se z minulých chyb je ale skvělý odrazový můstek, jak se jim pro tentokrát vyvarovat. Chcete přeci dosáhnout svého cíle ne?

Krok po kroku
Pravděpodobně vidíte jeden velký cíl, který je teď ještě někde v dáli. Může to být cokoli, může to být cíl maratonu, dovolená u moře, dokonalá postava, zkrátka opravdu cokoli. Abyste ale došli až sem, bude potřeba si celý plán rozložit do několika menších kroků. Má to hned několik výhod, vidina menšího a snazšího cíle je pro nás více motivující a jakmile ji splníme, zjistíme, jak super pocit to je a budeme si to chtít zopakovat. Takto půjdeme dál a dál až nakonec, světe div se, dokončíme celý plán aniž bychom o tom věděli! Pokud tedy chcete uběhnou do jednoho roka maraton a teď se sotva zvednete z gauče, začněte pomalinku. Dejte si cíle jako uběhnout 2 km bez zastavení, vydržet běžet 1 hodinu, zvládnou závod na 5 km, zvládnou závod na 10 kilometrů a jděte dále a dále. Najednou jste v cíli maratonu a ani nevíte jak! Rozepište si tedy svůj plán na několik menších cílů a postupně si je odškrtávejte.

„Za každým velkým úspěchem je správně sestavený plán“

Reálný cíl
Stále se bavíme o jednom cíli, důležité ale je uvědomit si, že tento cíl by měl být reálný. Když chcete zhubnout 10 kilo za měsíc, pravděpodobně se vám to nepovede a budete pouze zklamaní a absolutně demotivovaní k dalším výkonům a plánům. Klidně se poraďte s někým, kdo má více zkušeností, případně si něčím podobným prošel. Čas je jedna z priorit. My Češi chceme vše a nejlépe hned. Tak to ale nefunguje, ve světě plánování se počítá i s delšími časovými úseky, proto se na to řádně připravte a vytrvejte.

 

business man designing a database plan on a screen

Spousta lidí vidí jen úspěch a neuvědomí si, kolik je za tím práce, buďtetrochu chytřejší a neposlouchejte je

Držte se
Nebude to snadné, ale představte si sami sebe v cíli, není to super? Na cestě budete mít spoustu překážek, lidi, kteří vám budou tvrdit, že to nedokážete, peníze, které vám nebudou stačit a další okolnosti, které rozhodně mohou být důvodem, proč to nevyjde. Třeba bude potřeba plán změnit, i s tím se ale počítá. Zkuste ale z plánu udělat prioritu a dopředu si třeba i udělat seznam, kvůli kterému by váš plán nemusel vyjít. Připravte si, jak v takové situaci zareagujete. Budete si poté mnohem jistější. A pro ty kreativnější z vás, nenechte plán pouze ve své hlavě nebo na kousku papíru. Pořiďte si motivační diář, blok, mapu, zkrátka cokoli, kde celý proces zvizualizujete a dáte mu nějakou podobu. Je to mnohem více motivační a souvisí to s psychologií. Zkrátka pokud něco vidíme a umíme si to představit, je to pro nás mnohem reálnější než to, u čeho ani nevíme, jak by mělo vlastně vypadat.