Hubnutí: Vše dělám správně, ale váhu mám stejnou! Proč?

Salát
  • Pohyb
  • Blanka Chocová

Cvičíte, dodržujete zdravý jídelníček, ale přesto ručička váhy ukazuje pořád stejně? Nezoufejte. Nemusí to být špatné znamení! Proč?

Řešíte svoji váhu? S kamarádkami probíráte, co jste která měla k snídani a v kavárně zůstanete jen u zeleného čaje a čokoládový dortík si odpustíte? Sledujete lifestylové televizní pořady a fandíte jejich účastníkům v cestě za vysněnou postavou? Víte, kde ve vašem supermarketu prodávají všechny zdravé potraviny od pohanky po tofu? Nikdy si nezapomenete zařídit rezervaci na power jogu a zumbu a o víkendu ještě stíháte tenis? Jste zkrátka na té nejlepší cestě zhubnout. Váha ale mluví jinak. Dá se jí věřit?

Zlaté pravidlo hubnutí: „Nesledujte váhu, ale centimetry!“

Ráno nevěřícně stojíte nad osobní váhou a zkoušíte to znovu a znovu – přeci jen doufáte, že je rozbitá. Je možné, že po vašem tvrdém týdenním režimu máte více než půl kila nahoře? Ano, je to možné. Vy snad neznáte zlaté pravidlo, že při hubnutí nesledujeme váhu, ale centimetry? Jestli ne, tak si ho zapište tučným písmem někam na viditelné místo.

Zatímco pohled na váhu vás jen roztrpčuje a podkopává vaše odhodlání jít dál za svým cílem, centimetry vás potěší. Místo toho, abyste příště sledovali kila, si raději pořiďte speciální notes na zapisovaní centimetrů. Měřte si hrudník, pas, boky i obvod stehen. Právě zde totiž uvidíte výsledky.

Trénink

Váží více kilo železa nebo kilo peří? Stejné je to s tuky a svaly.

Váží víc kilo železa nebo kilo peří? Pamatujete si z dětství na tuto populární hádanku? Stejné je to s tuky a svaly. Kilo každého sice váží stejně, liší se ale v objemu. Pokud kilo tuku vyměníte za kilo svalů, ukáže vám váha stejně jako před týdnem, vaše tělo ale bude vypadat štíhleji! Zapomeňte tedy na trápení s váhou. Pokud si k objedu nedáváte pravidelně poctivý gulášek a svíčkovou se šesti, nemusíte se bát, že by jste opravdu tloustli.

Především pokud se cvičením teprve začínáte je pravděpodobné, že v závislosti na vaší fyzické kondici naberete 2 až 5 kg svalů. Takže se rozhodně ničeho nebojte. To je zcela v pořádku a běžné.

Vážíte se těsně po cvičení? Děláte chybu!

V mnoha posilovnách naleznete osobní váhu. Vždy vás zláká, neodoláte a zvážíte se? Děláte chybu. Vážení těsně po cvičení totiž není objektivní. Pamatujte si, že svaly slouží jako zásobárny energie a vody. Teď se asi divíte a říkáte si: „Vody? To se možná přepsali.“ Nepřepsali, je to tak. Právě ta ve svalech po náročném tréninku hraje velmi důležitou úlohu – svaly regeneruje! Pokud při cvičení a posilování dodržujete poctivě pitný režim, váží vaše tělo až o kilo více!

Pokud si chcete kilogramy opravdu hlídat, doporučujeme vážit se časně po ránu po vykonání všech potřeb a před snídaní, vždy ve stejnou dobu. Kromě toho ale nezapomeňte na centimetry! Ty ukáží vaše výsledky mnohem objektivněji.