Hubněte plaváním – funguje to!

Bazén
  • Pohyb
  • Radka Vavroušková

Většina žen se snaží zhubnout, aby mohla obléknout plavky. Zkuste to obráceně. Oblečte plavky, abyste zhubla. Je to účinnější!

Věděli jste, že plavání se řadí spolu s během, jízdou na kole nebo lyžováním mezi aerobní cvičení, při kterých máme největší šanci spalovat tukové zásoby? Navíc je jedním z nejprospěšnějších sportů pro naše tělo. Při plavání totiž nezatěžujeme klouby tvrdými nárazy, jako třeba při běhu, a zároveň rovnoměrně využíváme svaly celého těla. Pro svou šetrnost ke kloubům je plavání vhodné i pro lidi trpící obezitou, pro jedince s problémy s pohybovým aparátem, pro seniory, nebo jako rehabilitace po úrazu. 

7779418076_a18a33e607_k

Tulení efekt

Voda nás při plavání nadnáší, zároveň však klade mnohem větší odpor než vzduch. Při pohybu ve vodě tak spálíme 2 – 5 krát více kalorií, než bychom spálili stejnou aktivitou na souši. Tím se dostáváme k otázce, jak je to s plaváním a spalováním. Poměrně rozšířený je názor, že plavání ve vodě, která má zpravila výrazně nižší teplotu než naše tělo, podněcuje organismus k ukládání tuků jako obraně proti zimě. Něco na tom je, ale nemusíte se bát. Aby vaše tělo začalo ukládat tuky jako reakci na studenou vodu, museli byste v bazénu trávit několik hodin každý den. Pokud si třikrát v týdnu půjdete na hodinku zaplavat, nic podobného vám rozhodně nehrozí. Obecně platí, že čím teplejší voda, tím rychleji se organismus při pohybu zahřeje a tím rychleji také budeme spalovat tuky. Na druhou stranu se ale v  teplé vodě rychleji unavíte. Pokud si tedy můžete vybrat, volte zlatý střed. 

Na místě činu

Konečně jste se přiměla jít do bazénu. Ale co dál? Pokud nejste zdatný plavec, nesnažte se hned napoprvé trhat rekordy, ať se od svého odhodlání plavat hned neodradíte. Není důležité, který plavecký styl zvolíte, můžete je v průběhu plavání i střídat. Nejvíce kalorií spálíte, pokud budete plavat prsa. Ale pozor! Důležitější než plavecký styl je správná technika plavání. Pokud budete plavat s hlavou zakloněnou vysoko nad vodou, zbytečně budete ubližovat své krční a bederní páteři. Takže hlavu pěkně namočit a vydechujeme do vody. 

8975802155_eaa6cc01b8_b

Chcete-li plaváním především hubnout, musíte v bazénu vydržet alespoň 45 minut. V prvních 20 – 30 minutách totiž tělo k výrobě energie používá glykogen. Teprve při delší námaze začne energii čerpat z tuků. Pro ideální výsledky byste měla plavat nepřetržitě hodinu. Pokud však síly nestačí, dělejte si pravidelně krátké přestávky. Uvidíte sama, že jich postupem času bude ubývat. Uvádí se, že plavci začátečníci by měli při jedné návštěvě bazénu uplavat 1 kilometr, zdatnější pak 2 kilometry. Mnohem důležitější než počet uplavaných kilometrů je ale čas strávený plaváním. Raději plavte pomalu a soustřeďte se na správnou techniku, alespoň se tak hned nevyčerpáte. Pokud budete plavat kratší dobu, možná se nezbavíte tuků, rozhodně ale posílíte svaly a hezky si zformujete postavu. Fyzička přijde časem. 

Už hubnu?

Hubnutí plaváním je velmi efektivní, musíte však u svého odhodlání vytrvat. Nemůžete čekat zázraky během prvních týdnů. Choďte plavat pravidelně, alespoň dvakrát týdně. Ideální je plavání ještě doplnit jednou týdně jinou pohybovou aktivitou. Udělejte si výlet na kole, delší svižnou procházku se psem, nebo zajděte na lekci vašeho oblíbeného skupinového cvičení. Když svou snahu ještě podpoříte alespoň malou změnou jídelníčku, výsledky na sebe nenechají dlouho čekat. Nemusíte se rovnou pouštět do žádné drastické diety. Zkuste třeba jen přestat sladit čaj, vynechat svou tradiční odpolední čokoládu, nebo si k večeři místo přílohy dejte zeleninu. Budete překvapená, jak moc bude taková malá změna v kombinaci s pohybem vidět.