Hubneme sportem: H.E.A.T. – cvičení, při kterém si dáte do těla

Cvičení
  • Pohyb
  • Blanka Chocová

Hubnutí, zdravý životní styl a sport spolu neodmyslitelně souvisí… a to především tehdy, pokud se rozhodnete zhubnout efektivně a trvale. Existuje ale mnoho různých sportů, s některými se dá zhubnout snáze, jiné tak vhodné nejsou. Postupně se seznámíme s těmi, které jsou ve fitness centrech nejvíce v kurzu.

Bylo jedním z vašich novoročních předsevzetí zhubnout pár nadbytečných kil? Pokud dobře víte, že jen počítání kalorií není všechno, a rozhodli jste se vydat do boje pomocí sportu, jste na dobré cestě.

Každý sport ale není pro hubnutí ideální, vždy je třeba zhodnotit vaše fyzické schopnosti. Především je třeba si hlídat tepovou frekvenci při sportovní aktivitě. Pokud chcete zhubnout, udržujte se v aerobním pásmu – tepová frekvence se v takovém případě pohybuje mezi 60 % a 80 % vaší maximální tepové frekvence.

H.E.A.T. – alpská turistika ve vašem oblíbeném fitness centru

Postupně vám představíme oblíbená cvičení – novinky i prověřené stálice. Dnes se seznamte s H.E.A.T. programem, současným fitness hitem!

Ptáte se, co je vlastně H.E.A.T.? Název pochází ze čtyř anglických slov – High Energy Aerobic Training, což se dá volně přeložit jako „aerobní cvičení s vysokým výdejem energie„. Vymysleli ho dva italští sportovci – Max Grossi a Marika Moretti, kteří si zamilovali alpskou turistiku natolik, že ji zkrátka museli přenést do prostředí fitness center. Základ H.E.A.T. programu je v nejpřirozenějším lidském pohybu, tedy v chůzi. Zapojíte při něm všechny svaly, doslova od hlavy až k patě. Pokud jste z posiloven zvyklí na běhací pásy, čeká vás na H.E.A.T. něco trochu jiného.

H.E.A.T.: Mechanický pás poháníte vlastní energií – je jen na vás, jak si „dáte do těla“

H.E.A.T. probíhá na speciálním mechanickém pásu, který není poháněn elektřinou, ale vaší vlastní energií. Je zkrátka jen na vás, jak si pás rozchodíte, rozběhnete… a jak si následně „dáte do těla“. Tento pás můžete navíc naklánět, a to až do sklonu 40 stupňů. Věrně tak simuluje chůzi v alpském terénu. Fitness odborníci vyzdvihují H.E.A.T. především proto, že vám pomůže zlepšit fyzickou kondici, udělá dobře kardiovaskulárnímu systému a pomůže vám zhubnout přebytečná kila.

Jak na první hodinu H.E.A.T.? Co vás čeká? Co s sebou?

Pokud se chystáte poprvé na H.E.A.T. připravte si pohodlnou fitness obuv, sportovní oblečení, láhev s pitím (nejlépe 0,7 l – pasuje do držadla na pásu) a ručník. Počítejte s tím, že se pořádně zapotíte!

Jak vypadá klasická hodina H.E.A.T.? Jednotliví „cvičenci“ si rozdělí pásy, odloží si ručník, umístí láhev s pitím a s hudbou se začínají pomalu rozcvičovat. Pás je třeba „rozchodit“. V podstatě veškerá chůze probíhá alespoň při minimální sklonu pásu. S tím, jak se pás ovládá, vám pomůže instruktor – nebojte se říci, že jste na cvičení nováčkem. Nemějte strach ani ze sklonu pásu, na vodorovném se vám bude chodit ztěžka, náklon vám chůzi ulehčí.

Neohlížejte se na ostatní – jen vy si stanovíte náročnost!

Neohlížejte se po ostatních! Každý z vás je na jiné úrovni a je jen na vás, jakou obtížnost si zvolíte – jen vy ovládáte váš pás. V podstatě se dá říci, že si pás vždy uzpůsobíte tak, aby rytmus vaší chůze odpovídal tempu hrané písně. Proto někdo toto zvládá při maximálním sklonu, začátečník si pás zvedne třeba jen 15 cm od země. Instruktor vás během celého cvičení bude navíc pobízet, motivovat a vést tak, aby bylo vaše cvičení účinné. Na první hodině se můžete pro pocit větší jistoty po celou dobu držet madel, při dalším a dalším cvičení poznáte pokroky a za chvíli uvidíte, že se třeba už ani držet nemusíte.  Samotné cvičení trvá asi 40-45 minut. Následuje finální protahování, které je ale velmi důležité, aby vás druhý den nic nebolelo.

H.E.A.T. je skvělým cvičením pro každého právě proto, že si obtížnost každý nastaví sám. Vsaďte se, že každý bez rozdílu propotí triko.