Držte balanc! 6 tipů, jak si každý den zlepšit rovnováhu!

  • Pohyb
  • Blanka Chocová

Umíte skákat minutu na jedné noze? Udržet se sedět na míči bez toho, abyste se převrátili na zem? Máme pro vás malá každodenní cvičení, která vaši rovnováhu posunou do jiné úrovně!

Vylepšení rovnováhy vám pravděpodobně nevyrýsuje dokonalé břišní svaly jako z časopisu pro kulturisty, ani vám nepomůže uběhnout půlmaraton, nicméně není dobré ji zanedbávat. Správná tělesná rovnováha vám zajistí zdravý postoj – při chůzi, běhu, sezení i při zvedání činek. Když dokážete udržet balanc, síla je ve vašem těle rozložena rovnoměrně, žádná část těla není přetěžována, což v důsledku znamená, že „vás tolik netrápí bolesti svalů, zad apod. jako ostatní“, říká Jordan Metzl z Hospital for Special Surgery z New Yorku.

balance2

Vylepšená rovnováha vám pomůže i předcházet zraněním. Je dokázáno, že osoby, které lépe drží balanc, reagují pohotověji při pádech a obdobných situacích. Motorické centrum v mozku rychleji zaregistruje, že se tělo nenachází ve stabilní pozici a zmobilizuje všechny síly, aby se pádu předešlo. „Máte zhruba 250 až 400 milisekund na to, abyste zabránili pádu,“ říká Daniel Ferris, Ph.D., profesor vědy o pohybu. Pro osoby s dobrou rovnováhou je to plno času, pro ty, které ale vylepšování této dovednosti podcenily, to nestačí.

Stojku zvládne každý – někdo se jen musí víc snažit

Pokud si myslíte, že jako „slon v porcelánu“ se chováte už od narození a nejde s tím nic dělat, jste na omylu. Je sice pravda, že 50 – 75 % vaší schopnosti udržet rovnováhu pramení ve vašich genech – to ale stále nechává 25 – 50 % jen a jen na vás, na tom, jak se rozhodnete své umění posilovat svojí pílí a snahou. „Každý může zlepšit svůj balanc a udělat třeba stojku. Pro některé je to jen díky genetice snazší, ostatní proto musí víc udělat sami,“ říká Ferris.

Ať je vaším cílem zvládnout pokročilé figury z jógy, nebo jen omezit pády na zledovatělém chodníku, až přijde znovu zima, bude se váš trénink skládat ze dvou částí – posílení mozku a reflexů a posílení určitých skupin svalů, konkrétně svalů břišních, pánevních a zádových.

balance1

6 cviků, které zvládnete každý den!

1. Při chůzi: Když jdete klidnou ulicí, zkuste jít místo po chodníku po obrubníku oddělující chodník od zeleně. Pokud se vám nechce na ulici, zkuste podobné místo najít u vás doma a staňte se amatérským domácím „provazochodcem“.

2. Když vám něco spadne na zem: Když se ohýbáte pro drobný předmět, který vám upadne na zem, zkuste při shýbání pzvednout dozadu jednu nohu nataženou. Postupně tento cvik trénujte a nohu zvedejte. Pokud si ho oblíbíte, zkuste snižovat své tělo a mít nohy při tom nataženou dopředu.

3. Když se díváte na televizi: Není snad línější aktivity během dne, než bezcílné sledování televize. Zkuste to trochu vylepšit a místo sezení na pohodlné pohovce, si před televizi vemte gymnastický míč. Začněte půl hodinou sezení při oblíbeném sitcomu, a třeba se dopracujete až k celovečernímu filmu.

4. Při jídle: Když jíte, zkuste si židli posunout co nejblíže stolu. Donutí vás to sedět rovně a zapojit svaly středu.

5. V hromadné dopravě: Když jedete v autobuse, trolejbuse nebo tramvaji, zkuste se pustit madla, nohy mírně pokrčte a roznožte – asi jako při surfování – a držte balanc. Jak dlouho to vydržíte?

6. Když si čístíte zuby: Při čištění zubů zkuste stát pouze na jedné noze. Druhý den na druhé. A ne že čištění zubů odbydete za 20 sekund!

Líbí se vám naše tipy? Zkusíte to s námi?