Dokonalé páry ve výživě: Čočka + červená paprika a další

Rajčata
  • Jídlo
  • Blanka Chocová

Čočka + červená paprika, řecký jogurt + konopná semínky, jahody + ovesné vločky… komu to ve výživě „ladí“ a proč?

Romeo a Julie, Petr a Lucie, Tarzan a Jane… Věřili byste, že i ve výživě existují „dokonalé páry“, „osudové dvojice“, kterým to spolu prostě ladí a hlavně se skvěle doplňují? Není tedy důvod, proč tyhle „zamilované“ potraviny trhat od sebe a narušovat tak jejich dokonalou harmonii. Víte, které to jsou?

Snídaňoví titáni: Celozrnné pečivo + zelený čaj

Snídáte celozrnné pečivo? Rozhodně dobrá volba! Pokud jste zvyklí po snídani běhat nebo jinak cvičit, jsou celozrnné cereálie ideálním zdrojem sacharidů. Samy o sobě ale mohou způsobit značný výkyv hladiny krevního cukru, které způsobí jen pozdější chutě na sladké nebo slané pochutiny. Zelený čaj vám pomůže tyto problémy překonat. V roce 2012 uveřejnila Pennsylvania State University studii, ze které vyšlo, že kombinace sacharidů a antioxidantů obsažených v zeleném čaji, snižuje výkyv v hladině krevního cukru o 50 %.

Čočka + červená paprika = lepší vstřebávání železa

Čočka je bohatá na železo, které vám pomůže zásobovat svaly kyslíkem během pohybové aktivity. Bohužel železo obsažené v luštěninách nevstřebává tělo tak snadno, jako například železo obsažené v mase. Proto je výhodné přidat do jídla vitamín C. To napomůže vstřebávání železa i z luštěnin.

Ovesné vločky + jahody = společně v první linii v boji proti „špatnému“ cholesterolu

Pokud si ráno vaříte k snídani ovesnou kaši a zrovna se vám v lednici nachází rozkošně vyhlížející vanička jahod, neváhejte! Ovesné vločky a jahody jsou dalším „hvězdným párem“! Dle nedávných průzkumů Tufts University pomáhá vitamín C v ovoci antioxidantům v ovesných vločkách bojovat se „špatným“ cholesterolem. Tak proč toho nevyužít?

4423511836_2608733e74_b

Zeleninový salát + olivový olej = zkrátka dokonalý pár!

Milujete zeleninové saláty? Krásně zelený římský salát, čerstvé špenátové listy, prosluněná červená rajčata… Zelenina je bohatá na antioxidanty, které vám pomohou bojovat s nemocemi. Zapomeňte ale na „light“ zálivky. Zelenina si náramně notuje s olivovým olejem (bohatě postačí 3 g – necelá lžička) nebo tukem obsaženým v mandlích nebo avokádu. Bohužel opražená slanina vám stejnou službu neudělá.

Tvaroh + konopná semínka: Pozvěte je s klidem na večeři!

Hledáte ideální večeři? Pokud jste si přes den užili své při náročním tréninku v posilovně, máme pro vás tip. Dejte si k večeři pořádnou „proteinovou bombu“! Dle časopisu Medicine & Science in Sports & Exercise podpoří večeře obsahující až 40 g bílkovin noční růst svalové hmoty. Připravte si proto misku nízkotučného tvarohu s oříškově chutnajícími konopnými semínky. Kromě mléčných výrobků, jakými je právě tvaroh, popřípadě řecký jogurt, obsahují bílkoviny totiž i různá semínka. Za nás to tentokrát vyhrála ta konopná, jsou opravdu výborná!