Dnes už konečně začnu – 8 tipů jak se motivovat k tréninku

Fitness
  • Pohyb
  • Petra Forstová

Co nás přiměje k pohybu? Přinášíme 8 jednoduchých triků, kterými sám sebe motivovat k tréninku – i když je uvnitř zrovna o moc útulněji než venku.

1. Rande s mou postavou

Vždycky se něco najde, práce, rodina, domácnost… Ale přesněji vzato, nás mohou od sportu zadržet jen dvě věci: každodenní rutina a lenost. Dobrá zpráva je, že obojí se dá přelstít. Mentální kouči říkají, že trvá asi šest týdnů, než se předsevzetí změní v návyk. Tak dlouho musíte tedy vydržet. Projděte si váš kalendář a zapište si dva termíny pro výkon sportu týdně, 30 až 45 minut (např. jednou večer a jednou přes den o víkendu). Tak se stane pohyb součástí vašeho běžného týdne. Při nakupování nebo vysávání se přece také neustále neptáte, zda je to skutečně nutné.

2. Pryč s rutinou v běhání

Nejlepší tip: zkoušet nové trasy. Obvyklé trasy můžete běhat také v opačném směru. Nebo běhejte úplně jinak.

Varianta 1: obměna tempa, krátké sprinty střídají fáze šnečího tempa.

Varianta 2: Běh smyslů. Jak voní podzimní vzduch? Kde jsou nejbarevnější listy? A kde šustí listí pod nohama? Zde je důležité, co cítíte, tempo je vedlejší.

Běhání

3. Trénovat více svalů zároveň

Ach ne, teď mě čekají dvě hodiny sportu. Lenost zkrotíte nejlépe tím, že ji krátce pohladíte a slíbíte jí: „Ta trocha pohybu, to přece nebude dlouho trvat.“ Nebo abychom to řekli odborněji: Snižte psychologický odpor tím, že si sestavíte přehledné a krátké tréninkové jednotky. Pomáhá trénovat více svalů najednou. Tak vystačíte s méně cvičeními a penzum, které chcete zdolat, se bude zdát dosažitelnější. Ve Fitness centru netrénujte na běžícím pásu, ale na crossovém trenažeru. Nebo běžte na kompletní tělesná cvičení. Během 45 minut budete trénovat sílu i výdrž, včetně zahřátí a protáhnutí.

4. Dopolední trénink místo pauzy

Ve městech a u větších firem se začíná objevovat nový trend: místo toho, abyste se nacpali v kantýně, můžete udělat něco pro své tělo. Kurzy jsou většinou kompaktnější a nenáročnější než večer, protože mnoho účastníků má jen málo času a nechtějí se vrátit zpět do kanceláře zpocení. Některé firmy také organizují cvičení v obědové pauze, poptejte se na personálním oddělení nebo u podnikové rady.

5. Hravě fit – na konzolích Wii nebo Xbox Kinect

Myslíte, že u herní konzole se dá jenom dřepět? Chyba. Při tomto tréninku stojíte a v ruce držíte dálkový ovladač, popřípadě kamera Kinect snímá váš pohyb. Senzory pak překládají vaše pohyby na obrazovku a vy můžete cvičit přímo ve vašem obýváku. Sportovních her pro tato zařízení je spousta – od jógy, přes lyžování, tanec až po simulaci fitness cvičení. Hry probouzejí chuť trénovat a motivují tak k další sportovní činnosti. V neposlední řadě to bude bavit i vaše děti a ty vás za to budou milovat.

Pohyb u TV

6. Mini trénink na ráno

Těch pět minut stihnete! Kdo rád začíná den zlehka, nechť udělá pozdrav slunci. Tento sled pohybů z klasické Hatha – Jógy – je ideální, abyste s ním začali den. Tělo se protáhne a narovná, svaly se aktivují. Pozdrav slunci probouzí a dodává energii. Pokud možno, zopakujte třikrát, výborné je to také při otevřeném okně.

Další tipy na ranní cviky

  • Seďte vzpřímeně, nohy natažené a sevřené. Paže roztáhnout doprava a doleva. S výdechem otočit horní polovinu těla na stranu, dokud levá paže neukazuje dozadu a pravá se nenachází nad nohama. Důležité je zůstat vzpřímený! S výdechem se pomalu točit zpátky, výměna stran. Opakujte víckrát.
  • Ležte na zádech, nohy pokrčené, chodidla postavená. Pupík zatáhnout dovnitř, záda přitisknout k podložce, paže leží paralelně s tělem, napřímit hrudní koš, dokud nejsou lopatky ve vzduchu. Znovu klesnout, horní polovinu těla ale úplně nepoložit. Dvacetkrát zopakovat.

7. Setkáme se v bazénu?

Dívčí večer, střetnutí s přáteli nebo kolegy: Nemusí to být pořád kino nebo kavárna. „Spojte pohyb s příjemnými pocity“, radí sportovní psychologové. Tímhle způsobem přeprogramujete postupně vaše subjektivní vnímání sportu. Proč si tedy neobjednat badmintonové kurty, jít na bowling, squash nebo do bazénu?

8. Sportovní aplikace do mobilu

Jste z pracovních důvodů často na cestách? Běhat se dá pořád. Zabalte si běžecké boty a v kombinaci s chytrým telefonem a nějakou fitness aplikací sledujte vaše sportovní aktivity. Aplikací pro mobily s operačním systémem Android nebo iOS je nespočet. Zkuste například RunKeeper nebo SportsTracker. Aplikace zaznamenává podle GPS váš pohyb i rychlost běhu. Vy pak můžete jednotlivé sportovní aktivity procházet a porovnávat. Některé aplikace podporují také kombinaci s hrudním pásem či fitness náramkem a vy tak získáte ještě více informací o vaší aktivitě, jako například tepové frekvenci či počtu spálených kalorií.