Cvičíme doma díl 4: Chůze

  • Pohyb
  • Tereza Kalinová

Vítejte u již 4. dílu našeho seriálu Cvičíme doma. Dnes si ale možná budeme trochu protiřečit, protože pravděpodobně budete muset vyrazit ven. Na druhou stranu, pohyb na čerstvém vzduchu k zdravému životnímu stylu zkrátka patří a byla by škoda, ho nezařadit ani do našeho seriálu. V dnešním díle bychom vám rádi představili chůzi jako prostředek […]

Vítejte u již 4. dílu našeho seriálu Cvičíme doma. Dnes si ale možná budeme trochu protiřečit, protože pravděpodobně budete muset vyrazit ven. Na druhou stranu, pohyb na čerstvém vzduchu k zdravému životnímu stylu zkrátka patří a byla by škoda, ho nezařadit ani do našeho seriálu. V dnešním díle bychom vám rádi představili chůzi jako prostředek k udržení kondice. Že jsou obyčejné procházky k ničemu? Přesvědčte se sami.

Benefity chůze
Chůze je jeden z nejpřirozenějších pohybů, který můžeme jako lidé vykonávat. Oproti běhu je šetrná ke kloubům, přitom ale zapojuje spoustu svalových skupin. Pokud vyrazíme na čerstvý vzduch, načerpáme novou energii, při rychlejším tempu lze dokonce zlepšit i kondici. Chůze pomáhá k lepšímu krevnímu oběhu, dýchání i správné funkci mozku a srdce. Chození je také skvělá aktivita při problémech se spánkem. Je dokázáno, že také zlepšuje náladu. Pomáhá udržovat aktivní životní styl a to všechno zcela zdarma! Navíc si na procházky můžete jednoduše najít parťáka, ať už je to váš lidský nebo třeba psí kamarád.

14748865369_8a2fff7d5a_o
Pořízení psa je často skvělá záminka k pravidelným procházkám

Jak díky chození zhubnout
Pokud chcete z chození vytěžit opravdové maximum, je třeba mít na paměti i pár pravidel, protože úplně samo to nepůjde. Aby se z chůze stala aerobní aktivita, tedy aktivita usilující o spalování tuků, musíme zvýšit tempo. Alespoň tak, abychom se dostali nad běžnou tepovou frekvenci a cítili se zadýchaní. Je tedy vhodné trochu přidat do kroku a občas do cesty zařadit schody nebo mírný výšlap. Klasické minimum 20 minut platí i u chůze, nejlépe ale uděláte, když se budete chůzi věnovat 30-60 minut každý den nebo alespoň obden, záleží na vaší další pohybové aktivitě. I při chůzi je třeba dbát na správné držení těla. Tedy rovná záda a ramena stažená dolů. Nezapomeňte ani na kvalitní obuv a správně zvolené sportovní oblečení.

Jak chození zpestřit a zvýšit obtížnost
Pokud už vás samotné chození nebaví, můžete si ho zpestřit a udělat z něj i náročnější pohybovou aktivitu. Zkuste například tak zvaný Nordic walk. Tedy chůzi, při které v rukou držíte hůlky velmi podobné těm lyžařským. Tyto hůlky neslouží k opírání, když už nemůžete, ale naopak vám během chůze pomohou spálit několikanásobné množství kalorií navíc, protože zapojujete mnohem více svalových svalů. Při Nordic walkingu je nutné správné provedení, tedy než začnete hůlkami mávat kolem sebe, raději si pročtěte instrukce od výrobců nebo se podívejte na instruktážní videa. Účastnit se můžete i kurzů nebo víkendových pobytů v horách, který vás rozhodně překvapí příjemnou náročností.

8350547627_f13e08ea69_o
Nordic walk je mnohem účinnější než samotná chůze

Chůze pod kontrolou
Stejně jako běh, i chůzi můžete mít pod kontrolou. Pokud tedy chcete mít přehled o nachozených kilometrech a času stráveném venku, doporučujeme stáhnout si některou z aplikací jako je Nike run nebo Endomondo. S těmito aplikace, ke kterým potřebujete chytrý telefon s možností navigace, budete vždy uvidíte veškeré údaje a své výkony můžete postupně srovnávat. Lze si nastavit i různé cíle a srovnávat se se svými přáteli. Vystačíte si ale i s obyčejným krokoměrem. Další možností, jak si hlídat svůj výkon je tepoměr, který si připevníte na tělo a pomocí hodinek sledujete svou tepovou frekvenci. Moc dobře tedy víte, v jaké tepové hranici se pohybujete a zda ubrat či přidat.

5139808407_5b21b1d8ed_o
Udělejte z chůze běžnou součást denních rituálů 

Chození doma 
Pokud z nějakého důvodu nemůžete pravidelně vyrážet ven nebo počasí zrovna nepřeje, můžete využít například posilovny a chodit na běžeckém pásu. Nestyďte se před aktivnějšími kolegy, při chůzi totiž zapojujete podobně velké množství svalů, tedy není se za co stydět. Pokud si pás vyvýšíte o několik stupňů a zvýšíte rychlost, zjistíte, že se brzy zapotíte. Takový běžecký pás si můžete pořídit i domu. Další možností je tak zvaný stepper, který oproti pásu nezabere tolik místa. Princip je v přešlapování na jednom místě. Takovou procházku tedy zvládnete i při svém oblíbeném seriálu. Chození venku se to ale jistě nevyrovná. Snažte se tedy do přírody vyrazit vždy, kdy to jen bude možné. Naplánovat si můžete i delší výlety.