Cvičíme doma díl 2: Kettlebell

  • Pohyb
  • Tereza Kalinová

Vítáme vás u pokračování našeho seriálu Cvičíme doma. V minulém díle jsme vám představili první posilovací pomůcku, kterou můžete využít k posílení všech svalových partií: TheraBand CLX posilovací gumu.  V druhém díle bychom vám rádi představili další skvělou pomůcku, kterou můžete obohatit svojí skromnou domácí posilovnu. Oproti gumě vypadá trochu nebezpečněji, ale není se čeho […]

Vítáme vás u pokračování našeho seriálu Cvičíme doma. V minulém díle jsme vám představili první posilovací pomůcku, kterou můžete využít k posílení všech svalových partií: TheraBand CLX posilovací gumu.  V druhém díle bychom vám rádi představili další skvělou pomůcku, kterou můžete obohatit svojí skromnou domácí posilovnu. Oproti gumě vypadá trochu nebezpečněji, ale není se čeho bát. Dámy a pánové, seznamte se s kettlebellem!

Co je to? 
Představte si těžkou železnou kouli s plochým dnem a rukojetí. Tak přesně takto vypadá kettlebell. Zatímco dříve byl využíván pro náročné tréninky vojáků či policie, dnes se s ním již běžně setkáte jako s klasickou posilovací pomůckou. Lze ho tak trochu přirovnat k (ne)oblíbeným činkám, ale po přečtení našeho článků a shlédnutí videí s cviky nám pravděpodobně dáte za pravdu, že kettlebell je mnohem univerzálnější a pro aktivnější a výbušnější cvičení i praktičtější. Na trhu se setkáte s různými velikostmi, váhami i materiály.

 8282512864_7a0b33abab_o
Kettlebelly jsou dnes běžnou součástí posiloven, tak proč nemít jeden i doma?

K čemu kettlebell využiji? 
I přesto, že kettlebell vypadá jako náročné sportovní náčiní určené spíše pro drsné chlapy, asi vás brzy vyvedeme z tohoto omylu. Kettlebell by neměl chybět v tréninku nikoho, kdo si chce vybudovat svalovou hmotu a zároveň spálit nějaké ty kalorie. Jeho využití je totiž naprosto univerzální. Je vhodný pro muže i ženy, stačí jen přizpůsobit váhu a cviky. Lehčí kettlebell můžete využít pro kardio cvičení, zatímco těžší využijete spíše pro posilování. Oblíbeným cvikem jsou například švihy (v Angličtině swings), kdy s nohami od sebe děláte dřepy a přitom s kettlebelem v rukou šviháte před sebe. Hlavní výhodou je právě možnost uchopení za rukojeť. To cvičícímu umožňuje nejrůznější zdvihy, ale také může například posloužit jako držák v pozici kliku a prkna. Díky velké možnosti cviků není vůbec žádným překvapením, že ho do svých tréninků zařazuje většina trenérů. Stejně tak najdete na internetu velké množství video návodů, takže není žádný problém najít inspiraci. Pokud jsou všechny cviky dobře prováděny, můžete se brzy těšit na zlepšení kondice, síly, výbušnosti a také třeba odstranění bolestí zad.

Jak správně provést kettlebell svwing? 

Jak vybírat? 
Prvním důležitým hlediskem, na které budete při výběru koukat, je váha. Dobře si rozmyslete, k čemu budete kettlebell využívat a jaké jsou vaše možnosti. Není na škodu, mít doma více velikostí, alespoň dvě nebo tři, abyste mohli kdykoli přejít například na lehčí variantu. Pokud jste začátečníky, vezměte raději lehčí a teprve až se ho naučíte používat a budete si jisti v technice, postupně zvyšte zátěž. Cviky se možná zdají jednoduché, jejich provedení ale může být občas zrádné a my rozhodně nechceme, abyste si kvůli cvičení uhnali nějaké zranění. Proto vybírejte s rozmyslem, účinky cvičení záleží spíše na způsobu provedení než na váze. V obchodě se setkáte s různými materiály. Typické jsou železné kettlebelly, které bývají nejkvalitnější. Setkáte se ale i s pogelovanými verzemi, které se zdají být šetrnější pro kůži a kettlebelly plněné pískem.

13949589363_0d97f50915_o
Cvičení s kettlebellem není žádná sranda

Pokud se rozhodnete pro cvičení s kettlebellem sami doma, rozhodně nejprve nastudujte cvik, který hodláte cvičit. Ze začátku se soustřeďte na kvalitu cviků a několikrát je pomalu opakujte. Začínejte se základními cviky, které postupně ztěžujte nebo přidávejte vyšší váhu. Zapomeňte na rychlé poskakování a mávání kettlebellem ve vzduchu, k tomu toto cvičení původně vůbec vymyšlené nebylo. Naopak, pokud chcete výsledky, a to že se dostaví při pravidelném cvičení velmi brzy, musíte nejprve začít pomalu a postupně budovat sílu, držení těla a výbušnost. S tím vším vám i takový obyčejný kettlebell totiž pomůže.