Cholesterol: lze ho snížit bez léků?


S diagnostikou příliš vysokého cholesterolu v krvi odchází z ordinací od doktorů čím dál tím více pacientů. Nicméně jen málokdo z nich tuší, co to vlastně cholesterol je a proč ho mají v těle hodně. Všichni jsme ale zcela jistě přesvědčeni, že cholesterol je hrozně špatný a proto si raději necháváme předepisovat drahé léky a […]

S diagnostikou příliš vysokého cholesterolu v krvi odchází z ordinací od doktorů čím dál tím více pacientů. Nicméně jen málokdo z nich tuší, co to vlastně cholesterol je a proč ho mají v těle hodně. Všichni jsme ale zcela jistě přesvědčeni, že cholesterol je hrozně špatný a proto si raději necháváme předepisovat drahé léky a tak nějak doufáme, že se z toho vyhrabeme. Jenže s cholesterolem jako takovým to není zase takové drama, jak se může zdát. Je potřeba se v první řadě zamyslet nad svou životosprávou. Dnes nebudeme zabíhat do složitých podrobností, můžete si ale být jisti, že cholesterol k životu potřebujeme, ovšem pouze ve správné míře. Právě životní styl je hlavní kritérium, které hladinu cholesterolu v našem těle ovlivňuje nejvíce. Mnohdy tedy stačí pár úprav nebo ve vážnějších případech radikální změna jídelníčku a celkového životního stylu. Netvrdíme, že bychom doktory neměli vůbec poslouchat, zkuste ale nejdříve přirozenější cestu. Jak tedy strašáka jménem cholesterol snížit? Máme  pro vás několik tipů.

Správné tuky 
Jak jsme již avizovali, změna jídelníčku je zásadní! Hladina cholesterolu je velmi ovlivňována příjmem tuků. Neznamená to, že se nyní dáte na kompletně nízkotučnou dietu. Naopak, možná budete přijímat více tuků než doteď, zaměříte se ale na ty zdravé (nenasycené) a nejlépe s Omega-3 mastnými kyselinami. Tato kombinace příznivě ovlivňuje hladinu cholesterolu v těle. Koukněte se na náš přehled, jaké potraviny by bylo dobré vyřadit a naopak zařadit do svého jídelníčku

Vyřadit

  • slunečnicový olej
  • smažené pokrmy
  • uzeniny, klobásy, špek
  • jakékoli ztužené tuky v sušenkách, čokoládách, polevách a náplních
  • tučná masa (vepřové)
  • paštiky, pomazánky
  • plnotučné mléčné výrobky
  • a další potraviny s vysokým obsahem nasycených tuků

Zařadit

  • ryby (i tučnější)
  • avokádo
  • oříšky a semínka (lněné, sezamové…)
  • kvalitní oleje jako olivový, řepkový, lněný
6069299428_b868648191_o
Hrst oříšků denně vám může pomoci vyrovnat hladinu cholesterolu 

Další změny v jídelníčku 
Samozřejmostí je zařadit do jídelníčku co nejvíce přirozených a nezpracovaných potravin jako je ovoce a zelenina. Snažte se omezit i příjem rychlých cukrů a také umělých sladidel. Cukr ve velkém množství se totiž opět mění na tuky a jsme rázem u bodu číslo 1. Zkrátka se snažte držet co nejvíce zásad zdravého životního stylu. I takové jídlo může být chutné, je to pouze o zvyku. Jídelníček by měl být pestrý, barevný a plný potravin, které pro tělo mají smysl. Mezi potraviny, které vám mohou pomoci řadíme například ovesné vločky, luštěniny, česnek, olivy, špenát, vysokoprocentní hořkou čokoládu a pozor, třeba i červené víno (v malé míře samozřejmě).

Pohyb 
Ruku v ruce s novým jídelníčkem jde samozřejmě i pohyb. I ten příznivě ovlivňuje hladinu cholesterolu v krvi. Nevěříte? Mým vlastní příkladem může být moje maminka, která dokázala snížit rizikovou hladinu cholesterolu pouze tím, že začala pravidelně chodit na procházky. Vzala to samozřejmě aktivněji a do lesa vyrazila pravidelně  3 krát týdně na hodinovou procházku rychlejším tempem. Občas zařadila plavání nebo posilování a během půl roku se dostala na téměř normální hladinu. Stačí tedy zařadit více pohybu, než jste byli doposud zvyklí, ale rozdíl bude velmi znatelný. Hýbejte se, jak nejvíce můžete!