Chia semínka: zázraky skryté v malém zrníčku

  • Jídlo
  • Helena Stejskalová

Za téměř zázračnou potravinu se v poslední době považují chia semínka. V čem tkví přínos těchto drobných semínek šalvěje hispánské pro lidské tělo? A odkud k nám vlastně přišla?

Vzácnost, kterou se dalo platit

Pravlastí těchto drobných zrníček je Latinská a Střední Amerika, kde šalvěj hispánská rostla už před cca 4000 lety. Postupem času se stala přirozenou součástí jídelníčku zdejších indiánských kmenů, především Aztéků. Nezanedbatelně se podílela na tom, že Aztékové byli zdraví a na svoji tělesnou kondici si nemohli stěžovat. Už tehdy se ale chia semínka stala velkou vzácností, o čemž svědčí skutečnost, že se přibližně v období kolem roku 900 př. n. l. na území dnešního Mexika používala jako platidla. Rostliny totiž vyžadují náročné podmínky, proto se jejich pěstování příliš nerozšiřuje.

Zdroj vody v dobách sucha

Aztékové sice neměli k dispozici žádné moderní vědecké prostředky pro analýzu výživových hodnot chia semínek, i tak ale v průběhu staletí pochopili význam této plodiny pro svůj život. Stala se pro ně zdrojem energie i v dobách neúrody, běžně je s sebou nosili na cestách. Semínka totiž na sebe dokážou vázat vodu a díky tomu mohou zvětšit svůj objem až dvanáctinásobně. Proto slouží lidskému tělu i jako zdroj vody v dobách sucha. Díky tomu, že bobtnají působením vody a mají v sobě hodně vlákniny, vytvoří gel, který lidské tělo umí velmi dobře strávit. Vlákninový gel pomáhá i při hubnutí, díky němu si dříve navodíte pocit sytosti.

Udržují hladinu krevního cukru

Proces přeměny sacharidů ze semínkového hydrofilního gelu na glukózu potrvá v lidském těle delší dobu. Díky tomu potom nedochází ke kolísání hladiny krevního cukru, kterého býváte svědky při rozkladu jednoduchých cukrů například z cukrovinek. Tehdy vám hladina cukru skokově vylétne nahoru a pak opět poklesne. Při konzumaci chia semínek k tomuto jevu nedochází. Semínka umí glykémii udržet ve správné hladině. Proto jsou vynikajícím výživovým doplňkem pro diabetiky.

chia1

Vaše srdce vám poděkuje

Největší podíl mají v semíncích sacharidy (asi 37 g ve 100 g), o něco méně vlákniny (33 g), následně tuky (cca 31 g) a poté bílkoviny (21 g). Přesná čísla se samozřejmě liší podle složení půdy, v níž se pěstují. Velký obsah nenasycených mastných kyselin dělá z chia semínek velmi žádanou potravinu. Drobná zrníčka jsou plná omega 3 mastných kyselin, což je vynikající zpráva pro váš kardiovaskulární systém. Téměř dvě třetiny obsahu tuku v zrníčkách (asi 20 g z 31 g) tvoří právě uvedené kyseliny.

Základní kámen pro vaše kosti

Kromě toho v nich najdete také hodně proteinů, z čehož vyplývá, že by po nich měli sáhnout sportovci nebo těžce pracující lidé. Budou jim pomáhat budovat svalstvo. Bez stopových prvků, například hořčíku, manganu, zinku, železa nebo vápníku by vaše tělo nemohlo fungovat. Vápník, stejně jako minerál boron, jež je rovněž součástí semínek, se stává základním stavebním kamenem pro vaše kosti. Nezbytný je pro malé děti a také ženy v přechodu, které mohou trpět osteoporózou.

Bojovníci proti stresu

Důležité jsou i antioxidanty například v podobě vitamínů C nebo E. Ty pomohou vašemu tělu úspěšně bojovat s volnými radikály, které máte v těle kvůli všudypřítomnému stresu, špatné stravě, znečištěnému ovzduší a mnoha dalším faktorům. Navíc také zabraňují oxidaci mastných kyselin v semínku. Jejich zásluhou si semínka udrží výživovou hodnotu i během několikaletého skladování. Hořčík, sodík a draslík také mají na svědomí udržování vodní rovnováhy v těle. Dodržujte proto zásady správné výživy a kromě toho si dopřejte dvě nebo tři lžíce chia semínek denně. Můžete je přidávat do jídla podle chuti.