Běhat venku nebo na běžeckém pásu?

  • Pohyb
  • Tereza Kalinová

Každý, kdo se běhání už nějakou tu chvíli věnuje, jistě ví, jaký obrovský rozdíl je vyměnit běžecký pás za venkovní terén nebo naopak. Pro ty z vás, kteří s běháním pomaličku začínají jsme připravili článek, ve kterém bychom rádi srovnali klady i zápory běhání na běžeckém pásu a venku.  Jde o naše vlastní poznatky z […]

Každý, kdo se běhání už nějakou tu chvíli věnuje, jistě ví, jaký obrovský rozdíl je vyměnit běžecký pás za venkovní terén nebo naopak. Pro ty z vás, kteří s běháním pomaličku začínají jsme připravili článek, ve kterém bychom rádi srovnali klady i zápory běhání na běžeckém pásu a venku.  Jde o naše vlastní poznatky z praxe, proto oceníme, když se s námi i vy podělíte o vlastní tipy! Příjemné čtení.

5447958713_050cab91aa_b

Běžecký pás 

Pro

  • Pohodlí
  • Sledování výkonu
  • Přizpůsobení výkonu
  • Pevná plocha

Proti

  • Stereotyp

Skoro to vypadá, že běžecký pás má jen samé výhody. To bude asi z toho důvodu, že lidé si často a velmi rychle zvyknou na komfort, který jim zrovna třeba bežecký pás může poskytnout. Ať už běháte doma nebo v posilovně, většinou je běhání velmi pohodlné. Teplota je příjemná, vítr nefouká, neprší. Nastavíte si tempo, kopce nahradíte zvýšením pásu a ještě si můžete nechat změřit svůj výkon, který celou dobu vidíte před sebou. Když se poštěstí, máte před sebou i televizi a tak je cvičení velká zábava. Idylka že? Jenže takovéto běhání se může po chvíli stát nudným stereotypem a po chvíli nás pravděpodobně omrzí. Na běžeckém pásu také nemáte tolik možností natrénovat obratnost a výbušnost, zabíráte tedy stále stejné svaly.

Běžecký pás může být skvělá volba pro začínající běžce, kteří si zde mohou natrénovat správné odrážení, držení těla, tempo a dýchání. Nehrozí zde tolik úrazů, jako například na venkovním terénu. Stejně tak může tento typ běhání posloužit jako zahřání před posilovacím tréninkem. Také je to skvělá alternativa, když je venku špatné počasí. Ale! Jak se říká, pravého a oddaného běžce nerozhodí ani déšť, ani vítr, zkrátka když běhání, tak venku!

14896604760_30fb18c92e_o
Pokud se chcete účastnit závodů, trénujte venku

Běhání v terénu 

Pro

  • Možnost zvolit si trasu
  • Čerstvý vzduch (když jsme v přírodě)
  • Budování fyzické i psychické odolnosti
  • Lepší obratnost
  • Lepší nálada

Proti

  • Nebezpečí úrazu, onemocnění
  • Sociální kontakt

Běhání venku, v přírodě, je zkrátka zcela jiný typ sportu, než běhání na běžeckém pásu. Můžete nás opravit, pokud nesouhlasíte, ale jako největší benefit běhání venku bychom rozhodně považovali načerpání dobré nálady a energie. Ano, občas se budete muset potýkat s ostatními lidmi, všude překážejícími kočárky a pobíhajícími psy, které potkáte. Také budete závislý na počasí, jak již bylo zmíněno, ale z běhání i díky těmto věcem nikdy nebude stereotyp.

Pro běhání venku se rozhodně doporučuje pořídit si opravdu kvalitní obuv, nejlépe i podle toho, do jakého terénu budete nejčastěji vybíhat. S kvalitními běžeckými botami optimalizujete možnosti úrazu a v těžších lesních terénech budeme moci pilovat výbušnost a obratnost, které jsou pro běžce stejně zásadní jako tempo a výdrž. Vaše svaly se také budou tvarovat jinak, než při běhání na běžeckém páse. Kromě toho běhání venku buduje fyzickou odolnost, a tak pravděpodobně velmi brzy zjistíte, že jste méně nachlazení. Samozřejmě za předpokladu, že své oblečení dobře přizpůsobíte aktuálním teplotám.

Neradi bychom vás odrazovali od jednoho nebo druhého, sami se můžete přesvědčit, že na obou stranách jsou klady i zápory. Vyzkoušejte oboje a dejte nám vědět, jaký typ běhání preferujete!