Atkinsonova dieta – způsob, jak zhubnout bez hladovění?

  • Jídlo
  • Radka Vavroušková

Dieta, která přišla na svět v 70. letech díky americkému lékaři Robertu Atkinsonovi, se stala hitem na americkém kontinentu a nyní dobývá i Evropu. Slibuje úbytek na váze i těm, kteří se s dietami marně trápí celý život, a to bez hladovění a fyzické námahy. Je možné, aby fungovala?

Atkinsonova dieta je založena na jednoduchých pravidlech. Stačí zcela omezit příjem sacharidů. Naopak masa, mléčných výrobků a jiných tučných potravin si můžete dopřávat podle libosti. Robert Atkinson, který byl povoláním kardiolog, byl totiž přesvědčen, že za civilizační choroby včetně obezity jsou zodpovědné sacharidy. Naopak tuky, kterým se ve snaze udržovat si štíhlou linii často vyhýbáme, nejsou pro náš organismus zdaleka tak škodlivé.

Jídelníček na míru

Atkinsonova dieta slibuje rychlý úbytek na váze a to i tam, kde jiné diety selhaly. Jelikož není předepsáno, kolik toho můžete sníst, určitě při ní nebudete hladovět. Navíc jsou dovoleny i energeticky hodnotné potraviny, jejichž konzumaci by vám žádná jiná dieta nepovolila.

10866943666_05276724a9_k

Při Atkinsonově dietě můžete bez omezení konzumovat maso, mléčné výrobky a vejce. Zeleninu a ovoce, kromě zakázaných druhů, pak v omezeném množství. Mezi zakázané druhy patří mrkev, řepa, ananas, banány, melouny nebo rozinky. Zcela odepřít si pak musíte především pečivo, těstoviny, rýži, brambory, alkohol, slazené nápoje a cukr ve všech formách.

Dieta se zpravidla dodržuje ve čtyřech fázích, od nejpřísnější až po celkem benevolentní. každá fáze

1. Fáze

V první fázi Antkinsonovy diety je nezbytné vyřadit takřka veškeré sacharidy. Povoleno je pouze 20 g sacharidů denně, které zkonzumujete v podobě kusu ovoce k svačině. Vaše strava bude v této fázi tvořena masem, rybami, vejci, sýry a jinými mléčnými výrobky a energeticky chudou zeleninou jako je brokolice, okurka nebo paprika. Tuto fázi se obecně doporučuje držet 14 dní.

2. Fáze

Ve druhé fázi diety začnete postupně přidávat některé potraviny obsahující sacharidy, jako jsou ořechy, různá semínka a bobule. Hlavní složku stravy ale stále tvoří potraviny bohaté na bílkoviny, zejména maso a sýry. V této fázi setrvejte, dokud nebudete 5 kg před svým váhovým cílem.

Jak zhubnout

Jak zhubnout

3. Fáze

Nyní můžeme přidávat další potraviny obsahující sacharidy. Svůj sacharidový limit můžete navýšit přibližně o 10 g každý týden. Ale pozor! Pokud přestanete hubnout, je třeba příjem sacharidů znovu pozastavit. V této fázi byste měli setrvat přibližně měsíc po dosažení  své cílové váhy.  Připravíte tak tělo na opětovné přijímání sacharidů, bez čehož by vás čekal nepříjemný jojo efekt.

4. Fáze

Čtvrtá fáze Atkinsonovy diety je fází udržovací a jejími pravidly byste se měli řídit, pokud si chcete svou váhu udržet. Pokračujete ve způsobu stravování ze třetí fáze, při kterém se vaše váha zastavila. Jíst můžete menší množství příloh, jako jsou brambory, rýže nebo jáhly. Povoleno je také menší množství celozrnného pečiva.

Jídelníček na míru

Důležité je zmínit také možné negativní dopady Atkinsonovy diety. Její odpůrci varují, že nevyvážená strava může mít vážné důsledky na zdravotním stavu člověka. Dietu se tedy v žádném případě nedoporučuje dodržovat dlouhodobě. Nadměrná konzumace tučných jídel může negativně ovlivnit funkci slinivky nebo žlučníku a nedostatek sacharidů zase může způsobovat pocit únavy a chuť na sladké. Ačkoliv dodržování Atkinsonovy diety, zejména v prvních fázích, může vést k rychlému úbytku váhy, je třeba počítat s tím, že riziko jojo efektu je při návratu k běžné stravě velmi vysoké.