9 způsobů, jak zatočit s jarní únavou

Spánek

Vyčerpanost, ztráta energie, nechuť do jakýchkoli aktivit. Trápí vás poslední dobou podobné příznaky? Pravděpodobně za tím stojí jarní únava. Kde hledat její příčiny a jak se jí účinně bránit?

Po zimě přichází vyčerpání

Vaše tělo je po zimě vyčerpané. Po několik měsíců trpělo nedostatkem slunečního svitu, studenými klimatickými podmínkami. Málo jste se hýbali a také porce vitamínů nebyly tak velké jako obvykle, protože v zimě žádné čerstvé ovoce nemáme. Navíc lidský organismus trpí v zimě mnohem větší zátěží, než v jiných ročních obdobích. Imunitní systém se vás snaží ochránit před nemocemi. Tělo vytváří zásoby energie, aby se snáze ubránilo chladným vnějším podmínkám. Vyšší jsou i nároky na trávicí systém, který tvoří žaludek, střeva, žlučník a játra, protože v zimě zpracovává těžší a tučnější či sladká jídla. V konečném součtu dostává tělo během zimy skutečně zabrat, což se projevuje právě jarní únavou. V době, kdy ji začnete pociťovat, už váš organismus zpravidla jede na poslední rezervy a potřebuje restart. Jakými způsoby mu ho můžete dopřát?

Konzultace za 200 Kč

1. Popíjejte očišťovací bylinkové čaje, například pampeliškový Kromě toho je účinným očišťovačem také vlažná voda s pár kapkami šťávy vymačkané z čerstvého citronu. Ta odplaví z těla škodliviny a pomáhá vracet ztracenou rovnováhu pH. Organismus totiž může být po zimě zakyselený. Popíjet můžete třeba i nápoj ze zeleného ječmene

Med

Med

2. Pomozte svým přetíženým játrům a žlučníku. Zařaďte do jídelníčku jeden den týdně, kdy úplně vynecháte mléčné výrobky, potraviny s obsahem tuku, cukru a soli. Dopřejte si odlehčovací „zelený“ den plný syrové zeleniny, salátů a nápojů. Důležité je, aby zelenina byla nejlépe v syrovém stavu. Obsahuje tak největší množství vitamínů.

3. Zkuste si jeden den ve stylu raw food, vitariánství. Jíte pouze syrové potraviny připravované bez tepelné úpravy (povolena je příprava pouze do teploty 42 °C, například sušení). Díky tomu do těla dostanete živou stravu s velkým množstvím enzymů, probouzejících život. A jaro je přece obdobím vzniku nového života.

4. Pravidelně se pohybujte. Zkuste rozehřát své tělo nějakou pohybovou aktivitou, a to ideálně na čerstvém vzduchu. Procházka, běh v blízkém parku, jízda na kolečkových bruslích. Ovšem i v místnosti se můžete víc hýbat. Zatancujte si, zacvičte aerobik, zvykněte si opět na pravidelné cvičení. Máte-li chuť a čas, můžete se každé ráno krátce protáhnout při otevřeném okně.

5. Otužujte se. Velmi účinným způsobem je otužování studenou vodou. Začněte s omýváním mokrou žínkou, až si zvyknete, můžete zkusit i sprchu. Samozřejmě intenzivní studenou sprchu si dopřejte maximálně jednu či dvě minuty, omývání studenou žínkou může být delší, a to až čtyři minuty. Jednou týdně zkuste saunu.

6. Čerpejte energii ze slunce. Vaše tělo sluneční energii zoufale potřebuje. Proto jakmile sluníčko vykoukne, vyrazte ven, i kdybyste si měli jenom na chvilku sednout na lavičku s knížkou. Bude-li dobré počasí, naplánujte si jarní výlet.

Konzultace za 200 Kč

7. Dostatečně spěte. Dopřejte si minimálně sedm hodin spánku. Nedostatek spánku oslabuje imunitní systém. Minimálně během víkendu se snažte dopřát vašemu tělu dopřát delší spánek.

8. Uvolněte stres. Minimálně jedno odpoledne a večer týdně si vyhraďte pro své záliby a nenechte se nikým a ničím rušit. Uvědomte si, že práce není ve vašem životě všechno. Naučte se účinně relaxovat a odreagovat se od problémů. Dobré jsou i různé meditační techniky.

3082913552_75ccf2dfc1_b9. Doplňte vitamíny, především vitamín C. Právě tohoto vitamínu máte po dlouhém chladném období největší nedostatek. Najdete ho hlavně v citrusových plodech, ale také v zelí.