8 zdravých potravin, které se vyplatí mít doma!

Zelenina
  • Jídlo
  • Blanka Chocová

Hlídáte si jídelníček, ale často se vám stává, že přijdete domů a nevíte, co byste si uvařili? V lednici není nic, z čeho by se dala vykouzlit zdravá svačina a vy sklouznete k sušenkám, pečivu nebo přípravě nepříliš dietních polotovarů? Poradíme vám, se kterými potravinami si příště poradíte snáze!

Stravovat se zdravě může být občas docela dřina. Své o tom ví především ti, kteří se o to již pokusili a s přípravou zdravých jídel se již potýkali. Na cestě za vysněnou postavou můžeme narazit na mnohé překážky, mnohé z nich se skrývají právě v naší vlastní lednici nebo spíži.

Zdravé stravování může být dřina. Jaké nástrahy na vás čekají?

sladkosti na každém rohu – pokud nemáte opravdu pevnou vůli a necháte ve své blízkosti sladkosti, věřte, že se může stát, že se k nim časem vrátíte. Jaké je řešení? Pokud máte děti nebo jiné rodinné strávníky, které se bez malé porce sladkého denně neobejdou, odstraňte tyto potraviny mimo společné prostory (dejte je starším dětem do dětského pokoje, apod.). Vyčleňte si sladkosti, které „můžete“. Kupte si jen pro sebe tabulku hořké čokolády, ze které si každý den ulomíte dva čtverečky. Při dlouhodobém odpírání oblíbené sladkosti se může snadno stát, že v momentě selhání se lahůdkou přejíte a kromě toho sníte i plno dalších sladkostí.

vaříte si jen pro sebe a nebaví vás to, nebo se potýkáte s tím, že se vše prodává jen ve velkém balení – jaké je řešení? Je samozřejmé, že se radostněji vaří pro více lidí, rodinu nebo partu známých při příjemné sešlosti. Naučte se rozmazlovat sebe samé zdravým jídlem, které si uvaříte. Pokud vás trápí, že maso a jiné druhy potravin se prodává pouze ve velkém množství (je jasné, že při jednom obědě nesníte tři řízky), kupujte (právě maso) chlazené a před zmražením nebo úpravou části balení, rozsáčkujte a zmrazte zvlášť.

nevíte, co nakoupit, abyste doma měl(a) vždy z čeho uvařit zdravé jídlo – pokud se zdravým životním stylem teprve začínáte, je jasné, že vás čeká zkoušení nových jídel, poznávání nových chutí a mnohé další objevování. Pravděpodobně se budete ze začátku cítit „v úzkých“ i při obyčejném nákupu. S tím vám ale právě teď poradíme. Je totiž řada potravin, které se zkrátka hodí mít doma!

8 zdravých potravin, které se vyplatí mít doma

Kuřecí prsní řízky – Kuřecí maso představuje dietní lehkou potravinu bohatou na bílkoviny. Ty by měly být obsaženy v každém hlavním jídle. Zatímco v snídani jsou bílkoviny zastoupeny především v mléčných produktech, popřípadě šunce, s obědem a večeří to tak jednoduché není. Lze je třeba zařadit maso, ideální je kuřecí nebo rybí (i vzhledem k rychlosti zpracování) nebo tofu. Doporučujeme koupit kuřecí řízky chlazené a ty poté rozdělit po porcích a v takovém stavu uložit do mrazničky. Vyhnete se tak přípravě velkého množství jídla, které nesníte a budete ho muset přihřívat další dny.

Filet z lososa nebo tresky – Ryby jsou opět významným zdrojem bílkovin. Navíc obsahují i omega 3 mastné kyseliny. Navíc jsou velmi rychlé na úpravu. Jejich příprava v troubě (tedy s použitím minimálního množství tuku) vám často nezabere více než 20 minut.

Bílý jogurt – Často máme problém se zdravými svačinami. Pokud spěcháme, nebo si potřebujeme vzít přesnídávku s sebou, prokáže nám službu obyčejný bílý jogurt s obsahem tuku okolo 3 %. Ten můžeme zkombinovat s ovesnými vločkami, ořechy, ovocem.

Slunečnicová a tykvová semínka, ořechy a spol. – Pokud jsme hovořili již o jogurtu jako o ideální složce zdravé svačiny, nesmíme zapomenout ani na ořechy, slunečnicová a tykvová semínka a další podobné potraviny. Ty obsahují řadu významných látek a živin. Jsou však poměrně kalorická, proto je třeba hlídat množství. Kromě toho dbejte i na to, abyste semínka poctivě rozkousali. Pokud to neuděláte, projdou trávicím traktem bez využití.

Mražená zelenina – Je zcela samozřejmé, že nejlepší je konzumovat zeleninu čerstvou. Ne vždy se ale poštěstí. Proto je dobré mít v mrazničce „železnou zásobu“ zeleniny mražené. Pozor ale na zeleninové směsi! Často obsahují velké množství soli a ochucovadel. Je proto lepší kupovat zeleninu jednodruhou. Mražený hrášek a kukuřice se stanou ideální přílohou k lososovému filetu nebo kuřecímu řízku, o kterém jsme se zmiňovali výše. Velmi zdravá je i brokolice nebo špenát. Záleží jen na vaší chuti.

Sýr cottage – Nudí vás celozrnné pečivo nebo knackebroty s máslem a sýrem nebo šunkou? Není divu. Zkuste sýr cottage. Budete se divit, ale možná vás zasytí více, než byste čekali. Obsahuje totiž syrovátkové bílkoviny vyvolávající v mozku pocit najedení.

Luštěniny – Už jste někdy slyšeli o „indexu sytosti“? Jedná se o systém srovnávání potravin, který definovali vědci na univerzitě v Sydney. Jak název napovídá, porovnává jednotlivé potraviny dle toho, na jak dlouhou dobu nás dokážou zasytit. Luštěniny se přitom pohybovali na nejvyšších příčkách. Vyznačují se vysokým obsahem vlákniny a nízkým obsahem tuku. Co si příště udělat k obědu velmi jednoduchou a rychlou čočkovou polévku?

Citrón – Citrón je zlato ve vaší lednici. Že jste v něm ještě poklad neobjevili? Škoda! Citron je totiž významným ochucovadlem! A nemusí vám posloužit jen na rybě. Světoví šéfkuchaři s ním připravují například i těstoviny. Nemusíme se snad ani zmiňovat o salátových zálivkách. V neposlední řadě vám citrón pomůže dodržovat pitný režim. Obyčejná voda s citrónem chutná mnohdy lépe než kdejaká přeslazená limonáda.