8 zásad bezpečného koupání: Jak se vyhnout rizikům?

  • Pohyb
  • Helena Stejskalová

Horké dny přímo vyzývají ke koupání. Těšíte se, že vyrazíte na výlet do přírody a až narazíte na pěkný rybník, obléknete si plavky a hurá do vody? Musíme ale zmírnit vaše nadšení. Koupání nejenom na neznámých místech má svá úskalí, která byste neměli podceňovat.

1. Ověřte si kvalitu vody

Jestliže vyrážíte někam s úmyslem se cestou vykoupat, podívejte se dopředu, na jaká koupaliště tu můžete narazit a prověřte si kvalitu jejich vody. Potom půjdete na jisto. I tak si ale před vstupem do vody dobře prohlédněte hladinu i okolí.

Jídelníček na míru

2. Pozor na sinice

Zastavili jste se u rybníka nebo jezera, na jehož hladině vidíte zelenkavý povlak ve formě vodního květu? O koupání v něm vůbec neuvažujte, i kdyby vstup byl přímo ideální a okolní louka lákala k polehávání na dece. Povlak tvoří sinice, zelené bakterie. Jakmile se přemnoží, pokryjí hladinu povlakem viditelným pouhým okem. Budete-li se zde koupat, hrozí vám pestrá škála zdravotních potíží od vyrážek, podrážděných a zarudlých očí přes zánět spojivek až po mnohem vážnější komplikace. Sinice totiž vytvářejí toxické látky, jež mohou způsobovat žaludeční a střevní potíže a v horším případě i poškozovat játra. Jak sinice bezpečně poznáte? Pokud se hladina rybníka zdá v pořádku, vstupte opatrně do vody. Pozorujte, jestli se kolem vás nevíří zelené částečky. Pokud ano, raději na koupání zapomeňte. Chcete-li to přesto zkusit, ihned po vykoupání se dobře vysprchujte.

3. Neskákejte do vody na neznámých místech

Často se připomíná zásada neskákat do vody v místech, kde to neznáte. Přesto rok co rok končí spousta lidí v nemocnicích s různými zraněními. Někdy si jedním neuváženým skokem mohou způsobit i doživotní následky, například pokud dojde ke zlomení krčního obratle a následnému ochrnutí míchy. Budete-li chtít skákat do vody, nejprve si v místech skoku opatrně zaplavte a prozkoumejte dno. Skákejte teprve tehdy, jste-li si jisti dostatečnou hloubkou a víte, že na dně nejsou nebezpečné předměty.

skok do vody

4. Nepijte před koupáním alkohol

Teplý letní den k tomu svádí. Dáte si půllitr oroseného piva nebo sklenku vína a pak se zajdete vykoupat. Jenže i malé množství alkoholu otupuje vaši pozornost. Pokud dojde k nepředvídané situaci, může se alkohol stát nepřítelem, který výrazně zkomplikuje vaši záchranu.

5. Neplavte s plným žaludkem

Právě jste poobědvali a chystáte se na koupaliště? S plným žaludkem byste se do vody vydávat neměli. Odkrví se vám mozek, protože tělo potřebuje krev v trávicím ústrojí. Tím pádem vaše pozornost ochabuje. Počkejte alespoň hodinu, než jídlo strávíte.

6. Nekoupejte se, jste-li unavení nebo rozpálení

Je horko, vrátili jste se rozpálení z nějaké cesty a těšíte se, jak si za chvilku zaplavete v rybníce? Počkejte hodinku, než vychladnete. Jinak vám při rychlém vstupu do vody hrozí nebezpečí srdečního selhání. Stejně byste neměli do vody vstupovat, pokud jste unavení. Předpoklad, že vás voda probere, by nemusel vyjít.

7. Nechoďte k vodě sami

Máte pocit, že vodu, kam vyrážíte, dokonale znáte a nemůže vás nic zaskočit? I tak se raději nechoďte koupat sami. Nevíte, co se může přihodit. Může se stát, že budete potřebovat někoho, kdo přivolá pomoc. Proto nezapomínejte, aby alespoň koupající ze skupiny měl u sebe mobilní telefon.

8. Neohrožujte ostatní

Snažte se neohrožovat ostatní plavce, například skáčete-li do vody. Vyhněte se plavebním drahám, kterými křižují lodě. Střetnutí s plavcem ještě zvládnete, ale náraz do lodi by se neobešel bez vašeho zranění. Pokud budete plavat na delší vzdálenost, je dobré mít doprovod loďky.

Štítky: