8 tipů na grilovačku bez špatného svědomí

  • Jídlo
  • Jana Mathauserová

Bez posezení s přáteli, grilování, sešlostí na zahradě nebo pikniků v parku si léto dokáže představit asi málokdo. Správná grilovačka má být především dobrá party. To ale neznamená, že se po ní máte bát zavadit pohledem o váhu.

Někdy jde jen o to, že méně je více a opravdu se vyplatí investovat do menšího množství kvalitního jídla. Možná si Vaši přátelé ani nevšimnou, že si vlastně pochutnávali na něčem zdravém!

grilovani
1. Dobrý výběr marinády

Tradiční marinády můžou být klidně bio a bohaté na zdravé mastné kyseliny, ale smiřte se s tím, že kalorií přidají vždycky celkem dost. Určitě je dobré je jednou za čas zařadit, ale jestli grilujete pravidelně a často, zkuste vymyslet odlehčenou verzi ingrediencí. Nebojte se Worcester omáčky, citronové šťávy, řeckého jogurtu a vinaigrette.

2. Nejen chlebem živ je člověk

Místo klasického pečiva můžete jako přílohu k masu ogrilovat tortily a quesadilly, které doplníte ještě kukuřicí a rajčátky. Dopřejte si trochu exotiky a buďte přitom zdravější! Zajímavý nápad je i pizza na grilu – syrové těsto na pizzu posypané kousky rajčat a sýra se také dá dát na gril.

3. Ideální příloha

Když už jsme u těch příloh, nejvhodnější (a také nejlehčí na zažívání) je k masu už nejíst pečivo. Pokud to u Vás alespoň trochu přichází v úvahu, zkuste ho nahradit ho grilovanou cuketou, kukuřicí, lilkem, plněnými rajčaty nebo mrkví. Grilovaná zelenina chutná skvěle sama o sobě, klidně ji ale ještě dolaďte bazalkovým pestem nebo sojovou omáčkou. Nakonec ještě jedna zmínka ohledně příloh: Brambůrky na grilovačku přece nepatří. No tak!

4. Sledujte, kolik toho sníte

Opravdu na to nebudete potřebovat váhu. Odhad na gramáž masa mají celkem běžně kuchaři nebo lidé, co žijí pečlivě podle stravovacího plánu. S jejich svikem je lehké poznat hmotnost jejich obvyklých jídel a vy to můžete umět taky, stačí jen cvik. U masa záleží hodně na druhu: devadesátigramová porce kuřete je polovina kuřecího prsa nebo celé stehno. Co se týče hovězího, hamburgerový plátek mívá okolo devadesáti až sto gramů.

Pokud se snažíte omezit přijaté kalorie, pak bude lepší odstranit z kuřecího masa kůžičku. Všichni ji sice máme rádi, to ale bohužel nic nemění na tom, jak je tučná.

 filatka
5. Nešetřete na sobě, nevyplatí se to

Zkuste začít i na grilování kupovat kvalitní drahé maso. Určitě nevolte už předem naložená ochucená masa. Nejlépe uděláte, když si u řezníka vyberete dobré kvalitní libové hovězí nebo vepřové. Někdy máme tendenci na grilování kupovat levnější a tučnější maso, také se často spoléhá na to, že nedokonalosti se zamaskují marinádou…Na první pohled možná ano, ale těžko od žaludku Vám možná bude už o několik hodin později. Příště si pochutnejte na kvalitním libovém steaku na grilu!

6. Kvalitní maso

Napadlo Vás někdy, že grilovat se dá i svíčková?

7. Ani tady nesmějí chybět…

Jestli jíte ryby, určitě si je vychutnejte i grilované. Může to být jak losos z obchodu, tak pstruh z rybárny. Doplňte je šťávou z citronu, trochou soli a bylinkami, nebojte se olivového oleje a grilované zeleniny. Grilovačka s rybím masem a opečenou cuketou je co se týče zdraví absolutní špička.

8. Hledejte zajímavé chutě, ne sytější jídlo

Nechte si v obchodě chvilku a vyberte několik různých druhů hořčice, zkuste i ty gurmánské. Podávejte je k masu a připravte i salsu, hummus a jiné luštěninové dipy nebo lehký sýr typu ricotta smíchaný se solí a voňavými bylinkami. Na stole by neměly chybět talíře s rozkrájenými paprikami všech možných barev, olivy, okurky a další vitaminové bomby. Jsou chuťově mnohem zajímavější než chleba, obsahují cennější živiny a navíc ještě lépe vypadají. Proč je nezkusit?