8 tipů jak jíst zdravě v restauracích a jídelnách

  • Jídlo
  • Blanka Chocová

Chodíte rádi do restaurací, ale nevíte, co z jídelníčku je ta správná volba, když si chcete držet štíhlou linii? Stravujete se o poledních pauzách v blízké jídelně? Vybrat vhodný „fit pokrm“ může být občas oříšek…

Příjemný oběd s přáteli, romantická večeře při svíčkách v italské restauraci, návštěva sushi baru, běžný oběd v polední pauze, rychlá svačina ve fast foodu… při všech těchto situacích a mnohých dalších se můžete potýkat s tím, že nevíte, co si z jídelníčku objednat. Ve chvíli, kdy si pečlivě hlídáte přijaté kalorie, snažíte se držet své chutě na uzdě a trávíte každou volnou chvilku v posilovně, může být návštěva vašeho oblíbeného podniku dokonce poměrně stresující záležitostí. Samozřejmě si chcete užít příjemný večer, na druhou stranu vaše svědomí vám nemusí dovolit si odpočinout od náročného stravovacího plánu a začne vás opravdu trápit. Nezapomeňte, že je nutné se vždy trochu povznést, a pokud právě slavíte narozeniny, na které se těšíte celý předcházející měsíc, je opravdu zbytečné si hlídat jídelníček. Z jednoho jídla opravdu nepřiberete. Pokud je ale návštěva restaurací či jídelen na vašem denním pořádku, není od věci se zamyslet nad tím, co si nejčastěji objednáváte, a zvážit, zda je to opravdu vždy správná volba.

Jídelníček na míru

8 základních tipů pro výběr jídla v restauraci nebo jídelně

  • Pokud jídelna nabízí k nahlednutí tabulky s nutričnímu hodnotami jednotlivých pokrmů, využijte toho! (nejčastěji se s touto možností setkáte u některých fast foodů)
  • Když víte, do jaké restaurace se na oběd nebo večeři chystáte, zkuste si na internetu najít její jídelníček a vybrat si v klidu už doma.
  • Pokuste se v jídelníčku vyhledat vše, co je grilované, pečené, vařené nebo dušené. Naopak se vyhněte smaženému, fritovanému či smetanovému.
  • Pokud víte, že se v dané restauraci servírují velké porce, zkuste se s někým u stolu dohodnout na společném jídle a objednejte si dohromady.
  • Zkuste se vyvarovat různým dochucovacím omáčkám. Jsou často plné tuků a sacharidů, které vašemu jídlu dodají jen zbytečné kalorie.
  • Vyberte si z jídelníčku pokrm, jehož hlavní součástí je libové maso nebo zelenina.
  • Objednejte si zeleninu nebo přílohový salát místo klasické přílohy.
  • Nebojte se si objednat jídlo zcela bez přílohy, pokud v nabídce není možnost zvolit zeleninu jako přílohu.

8816613320_13057c23b7_k

Obecně pro oběd v restauraci platí to samé, co pro oběd kdekoliv jinde, tedy i pro ten, co si připravíme doma. Vyvážený oběd by měl obsahovat přiměřenou porci libového masa nebo ryby, což je asi 100 až 150 g, velkou porci zeleniny a o poznání menší sacharidovou přílohu, například vařené brambory, luštěniny, celozrnné těstoviny (asi 100 g). Před hlavním jídlem si bez výčitek můžeme dát předkrmový salát nebo lehkou polévku. Pokud dáváme přednost bezmasému pokrmu, není v tom samozřejmě žádný problém. Je ale třeba dbát na to, aby v pokrmu byly zastoupeny v přiměřeném množství bílkoviny (sýr, tofu, tempeh, vejce, tvaroh…).

Co si objednat v…?

italské restauraci: Spíše než těstovinám, které jsou často kombinované se smetanovými omáčkami, nebo omáčkami pouze zeleninovými bez zastoupení jakékoliv bílkoviny, dejte přednost masitým pokrmům. Jako předkrm zkuste výborné italské carpaccio, k hlavnímu chodu se budou skvěle hodit ryby nebo mořské plody, které Italové umí připravit opravdu delikátně.

sushi baru: Japonská kuchyně je známá tím, že je velmi lehká a zdravá. V sushi baru si můžete vybrat z pokrmů z rýže, zeleniny, libového masa, ryb a mořských plodů. To vše si při dietě opravdu můžete dovolit. Dejte si pozor na smažené pokrmy v tempurovém těstíčku, ty mohou být mastnější.

ve fast foodu: Před hamburgery, pizzami a smaženým masovým kouskům dejte přednost salátům a wrapům s grilovaným masem.

4907977592_e8466673c9_b

Nebojte se obsluhy a zeptejte se!

V restauraci se nikdy nebojte na nic zeptat. Pamatujte od toho, že obsluha je přítomna, aby vám byla nápomocna. Je tedy zcela v pořádku, když jí položíte dotaz, který vás zajímá. Zeptejte se na to, jak byl pokrm připraven – zda je maso smažené nebo grilované apod.

  • Mohu si nechat polovinu porce zabalit?
  • Mohu si objednat poloviční přílohu?
  • Mohla bych si objednat tento salát bez slaniny a krutonů?
  • Je domácí zázvorová limonáda doslazovaná?
  • Mohu si místo hranolek objednat vařené brambory?
  • Nabízíte nějaký lehčí dezert, například sorbet?
  • Je polévka hušťovaná? Je se smetanou?