7 zlozvyků, kterých se musíte zbavit, abyste byla štíhlá

7 zlozvyků
  • Jídlo
  • Jana Mathauserová

Nemůžete se zbavit těch posledních pěti kil navíc, anebo se Vám už podařilo zhubnout do plavek a děsíte se, že se v září budete muset trápit nanovo? Čtěte dál a jednoduše se vyhněte problémům.

Taky se Vám už stalo, že jste přibrali a přitom netušíte, jak se to mohlo stát? Možná Vaše nadšení pro zdravý životní styl úplně zbytečně podrývají nenápadné, ale přesto škodlivé zvyky. Na detailech záleží i co se týče zdravého jídla!

Burger

1. Krajíček jako krajíček

Udržet si váhu vyžaduje plánování – diety nefungují právě proto, že si lidé myslí, že se omezí na dva týdny a pak budou mít po zbytek života vystaráno. Budeme Vás muset zklamat: tohle ještě nikdy nikomu nevyšlo. Jestli jste měli několikatýdenní stravovací plán, zhubli jste a teď se od plánu chystáte s velkou slávou upustit, děláte nejspíš chybu.

To ale neznamená, že byste měli počítat kalorie a vážit krajíčky chleba do konce života! Přesto se vyplatí zaznamenávat si snědené jídlo a jeho energetickou hodnotu, po několika měsících dostanete cit pro to, ukrojit padesátigramový krajíček chleba i bez vážení. Než se ale do tohoto stavu dopracujete, chvilku to trvá. Používejte proto určitě mobilní nebo internetové aplikace, které Vám se záznamy pomohou – když to nebudete dělat, z padesátigramového krajíčku chleba se stane ve Vašich očích prostě krajíček chleba (který může být i dvakrát tak velký, než by měl) a najednou začnou kila přibývat zpátky.

2. Efekt plného talíře

Jíme i očima, což znamená nejen že jídlo by mělo být hezké a barevné. Máme prostě všichni lepší pocit, když je talíř před námi plný. Jíst z menších talířů působí jako laciný psychologický trik, který přece nemůže fungovat – zavání to trochu obelháváním sama sebe, že? Jisté je ale to, že za tajemstvím francouzské štíhlosti stojí z části i fakt, že celý národ tradičně používá mnohem menší talíře než obezitou proslulí Američané. Nejprodávanější talíře v USA jsou o celou čtvrtinu větší než nejprodávanější druh talířů ve Francii, takže sníst plný talíř jídla opravdu není vždy a všude totéž.

sendvic

3. Nákupy podle chuti

Chodíte nakupovat spontánně a vybíráte to, na co máte zrovna chuť? To není nejlepší strategie! Plánování je půlka bitvy, najděte si o víkendu chvilku a inspirujte se na internetu třeba zdravými recepty na večeře. Sepište si odpovídající seznam surovin a při nákupu se ho držte. Pokud máte i při vaření tvůrčí pocit, pomůže Vám tohle nadšení odolat nesmyslným nákupům. Také se vyhnete zbytečně přeplněné lednici a v neposlední řadě rychlým nezdravým večeřím nebo večerním svačinkám (když prostě nevíte, co byste snědli, ale chcete jíst nejlépe hned).

4. Bez plánu do práce a na cesty

Ještě jednou – plánování je důležité, minimálně ze začátku. Naplánujte si denní jídlo podle jakéhokoliv režimu, který se Vám osvědčil: tři větší jídla denně, šest malých jídel denně, půst každou středu… Je to na Vás. Důležité je se plánu držet a na cesty nebo do práce si brát jídlo do krabiček, abyste nepodlehli lákavé vůni hranolků z kantýny.

5. Přece to už dojím

Jídlo v restauracích je servírováno v příliš velkých porcích. Má to svůj důvod – když jdete do restaurace, platíte za chutnou večeři, klidnou atmosféru, komfort, to, že se příprava jídla obejde bez Vaší práce… A také za to, že jídla dostanete dost. Dává smysl, že porce v restauracích jsou příliš velké – nikdo přeci nemá odcházet hladový! To tím pádem ale neznamená, že byste se měli cítit nuceni jídlo dojíst, přesto to téměř každý dělá. Navíc, když jíte s přáteli a všichni ostatní talíře dojedí, je pravděpodobné, že to uděláte taky, i když už cítíte, že byste vlastně nemuseli.

zlozvyky

6. Lepší nevědět

Je překvapující, kolik lidí trpí „strachem z vážení“ (Doteď jste si mysleli, že jste v tom sami?). Pokud se Vám už ale podařilo začít cvičit a omezit večerní brambůrky u televize, jeden malý krůček z komfortní zóny navíc už určitě zvládnete. Když se jednou týdně zvážíte, pravděpodobně se Vám podaří odhalit případné přibírání už v počátcích. Můžete pak začít ihned pátrat po příčině (nebo prostě omezit dezerty a zmrzlinu). Dvě kila se shazují mnohem lépe než deset! Nezapomeňte se ale vážit pokaždé ve stejnou denní dobu a používat pořád stejnou váhu.

7. Za všechno může Pinterest

Na Pinterestu by mohlo zcela vážně stát varování – „Může způsobit přibírání na váze.“ Princip je jednoduchý: Okolo půlnoci otevřete Váš oblíbený food blog nebo pinterestovou stránku s nádhernými fotkami jídla. Začnou se Vám sbíhat sliny. Jdete se najíst. Toť vše. Jaká je rada? No, co byste poradili člověku, který si pustil na noc hororový film a teď si Vám stěžuje, že nemohl usnout? „Příště se prostě nedívej.“

plny talir