6 tipů na fit svačinku pro studenty

  • Jídlo
  • Tereza Kalinová

Nový školní rok už je opět v plném proudu a stejně jako sportovci potřebují to správné palivo pro své svaly, i studenti potřebují správné palivo pro svůj mozek. Zvlášť ve stresově náročnějším zkouškovém období sahají po sladkostech, chipsech, tyčinkách nebo energy nápojích. Toto rychlé doplnění energie či snaha o zahnání stresu má ale bohužel jen krátkodobý […]

Nový školní rok už je opět v plném proudu a stejně jako sportovci potřebují to správné palivo pro své svaly, i studenti potřebují správné palivo pro svůj mozek. Zvlášť ve stresově náročnějším zkouškovém období sahají po sladkostech, chipsech, tyčinkách nebo energy nápojích. Toto rychlé doplnění energie či snaha o zahnání stresu má ale bohužel jen krátkodobý efekt. Ve finále mají tyto svačinky totiž zcela opačný efekt jako je únava, větší chutě a neschopnost soustředit se. Celkové studium se tak může stát velmi neefektivním. Jaké svačinky tedy zvolit, aby mozek zůstal co nejvíce ve střehu? Máme pro vás hned 6 tipů!

Jablko s arašídovým máslem
Jablko je skvělé ovoce plné vitamínů, vlákniny i antioxidantů. Kromě toho bylo ale také dokázáno, že podporuje činnost mozku a zlepšuje paměť. Pokud máte pocit, že vás samotné jablko neuspokojí, zkuste tuto vražedně dobrou kombinaci! V misce si smíchejte trochu arašídového másla (nejlépe 100% přírodního) s rostlinným nebo obyčejným mlékem a vytvořte hladkou konzistenci, kterou polijete na měsíčky nakrájené jablko.

4721234159_85d37acb4a_b
Zelenina s dipem je jednoduchá a zdravá svačinka

Zelenina s dipem 
Tento typ svačinky je vhodný třeba i do krabičky, budete tak mít po ruce něco zdravého kdykoli vás ve škole přepadne hlad. Dip k nakrájené zelenině vytvoříte jednoduše smícháním tvarohu nebo hustějšího jogurtu s bylinkami, olivovým olejem a třeba trochou citronové šťávy. Odvážní mohou přidat i česnek. Pokud máte po ruce avokádo, neváhejte ho do dipu přimíchat.

Pražený banán 
Tak toto je doslova bomba! S touto dobrotou doporučujeme zacházet opatrně, je přeci jen energeticky vydatnější. Mozek ale někdy zkrátka potřebuje pořádně nakopnout, a v tom případě není nad čím rozmýšlet. Na pánvičce nechte rozehřát kokosový olej a přidejte nakrájený banán, který nechte opéci. Můžete posypat skořicí. Konzistence se vám možná bude zdát poněkud podivná, ale chuť vás jistě přesvědčí.

Batátové chipsy z trouby 
Tyto chipsy se od těch klasických výrazně liší, účel ale splní úplně stejně. Můžete je bez výčitek zobat během studia. Jednoduše si vezměte batáty nebo klasické brambory, zbavte je slupky, nakrájejte na opravdu tenké plátky a ve velké míse je lehce smíchejte s trochou olivového oleje a oblíbeným kořením nebo bylinkami. Rozložte na plech a nechte 20-30 minut péci, dokud vám nebudou připomínat své nezdravé konkurenty.

Pečená cizrna 
Tato svačinka je stejně jako předchozí tip ideálním zobáním při učení. Oceníte ji ale také jako náhradu popcornu, když budete po zkouškách pořádat filmový večer. Cizrnu si můžete sami uvařit, případně ji koupit v konzervě. Pak už je postup stejný jako u batátových chipsů. Pečeme přibližně 20 minut a pravidelně mícháme, ať se hezky opeče ze všech stran. Cizrna je velmi univerzální, pokud tedy chcete sladkou svačinku, místo oleje a koření použijte med a skořici.

IMG_0807
Pečená cizrna místo popcornu

Oříšky 
V jednoduchosti je krása, pokud se vám tedy nechce nic připravovat, kupte si balíček přírodních nesolených oříšků. Ty fungují stejně jako čokoláda proti stresu a také podporují činnost mozku. Jen to s nimi nepřehánějte, hrst nebo dvě k učení bohatě stačí.