6 letních tipů pro váš jídelníček. Jak se cítit a vypadat lépe?

  • Jídlo
  • Radka Vavroušková

Léto si žádá změnu jídelníčku. Nejen proto, že většina z nás touží shodit nějaké to kilo do plavek, ale především proto, že si náš organismus v horkých dnech sám říká o změnu složení stravy. Poradíme vám, jak by měl vypadat správný letní jídelníček, který nebude zatěžovat tělo.

V horkém počasí často nemáme chuť na těžká jídla, přes den se odbýváme a večer si pak dopřáváme hody. Takový stravovací režim našemu tělu rozhodně nesvědčí. I v letních dnech je potřeba jíst pravidelně, jen musíte vědět co.

1. Snídaně

Snídani bychom neměli podceňovat nikdy a v letních měsících to platí zvlášť. Jelikož v horku během dne většinu nemáme chuť na velká jídla, je důležité zásobit se energií ráno. Dejte si vydatnou, přesto lehkou snídani. Na párky a slaninu raději zapomeňte. Místo toho si dejte jogurt s ovesnými vločkami a kousek ovoce, které vás osvěží. Ovoce poslouží i jako dopolední svačinka. Vhodný je třeba meloun, který pomůže doplnit tekutiny.

6825485010_f9b13bbdaa_k

2. Oběd

Během léta omezte konzumaci těžkých jídel, která se dlouho tráví. Zbytečně zatěžují organismus a my se pak cítíme unavení a bez energie. Vynechejte tedy tučná masa a uzeniny, smetanové polévky a omáčky a smažená jídla. Místo toho si dopřávejte potraviny snáze stravitelné, jako je rýže, brambory, bílé maso a ryby. Důležitou součástí každého jídla by měla být také zelenina. Obzvlášť v létě je vhodné celý oběd nahradit zeleninovým jídlem v podobě salátu. Jako lehký oběd poslouží také polévky, zejména zeleninové. Pokud do sebe v teplém počasí horkou polévku nedostanete vyzkoušejte polévky studené, připravované většinou ze zeleniny nebo ovoce.

15727278936_be64055129_b

3. Svačina

Jako odpolední svačina může posloužit opět kus ovoce. Ovoce poskytuje v létě příjemné osvěžení. Jen dejte pozor, pokud se snažíte hubnout. Ovoce obsahuje velké množství cukru. V takovém případě volte raději zeleninu. Osvěžující svačinkou může být také jogurt nebo kefírový nápoj.

4. Večeře

Nejvhodnější večeří jsou v létě jednoznačně saláty. Jsou lehké a obsahují vitamíny a vlákninu, která je potřebná pro správné trávení. Saláty můžete doplnit kouskem masa, rybou nebo nízkotučným sýrem.

4531423891_ae44aca17b_b

5. Co říká čínská medicína

Podle čínské medicíny mají některé potraviny schopnost organismus zahřívat a jiné jej naopak ochlazují. V létě, kdy je tělo vystavováno teplu zvenčí, je třeba jej účinně ochlazovat zevnitř. Možná budete překvapeni, ale studené drinky a zmrzlina tím ideálním ochlazením nejsou. Čínská medicína doporučuje v létě omezit množství tuku a živočišné stravy a rovněž konzumovat více zeleniny. Za vhodné však považuje většinu zeleniny upravovat dušením či vařením, jelikož tak je ještě snadněji stravitelná. Měli bychom volit druhy, které právě dozrávají, jako je květák, ředkvičky nebo brokolice. Omezit bychom naopak měli kořenovou zeleninu. Ovoce je nejvhodnější rovněž sezónní.

6. Grilování

Léto je obdobím oblíbeného grilování, které je však strašákem pro naše tělo. Přepálené marinované maso, klobásy a buřty nejsou zrovna ideální stravou, a to nejenom v létě. Zkuste maso na grilu vyměnit za zeleninu. Možná budete překvapeni, jak dobře chutná takový grilovaný lilek, cuketa nebo paprika.  A vaše tělo vám poděkuje.

4765765051_95ec597e36_b