6 letních svačinek, díky kterým nebudete myslet na zmrzlinu

Letní svačinky
  • Jídlo
  • Blanka Chocová

Léto – to je grilování, piknik, velké zahradní párty. A mezi tím zmrzliny, nachos, ovocné dorty, smažené brambůrky, alkoholové drinky… i v létě se ale dá jíst zdravě a všechny nezdravé pochutiny lze nahradit zdravými a výživnými svačinkami!

Nebudeme vás nabádat, abyste si místo čokoládového nanuka dali mrkev. To by bylo pravděpodobně zbytečné. Co ale když vám dáme několik tipů na zdravé, chutné (a často i sladké!) svačinky, se kterými si můžete zpříjemnit slunečné odpoledne na zahradě, piknik s přáteli i servírovat místo dezertu při vyvedené letní „grilovačce“?

Jídelníček na míru

1. Banánový ledový shake a shaky ze zelené kávy

Milujete banány? A víte, jak jsou zdravé? Našemu organizmu nedodávají pouze energii (vědci tvrdí, že dva banány dodají tělu dostatek energie pro 9o minut tréninku!), ale i další zdraví prospěšné látky. Obsahují tryptofan, aminokyselinu, která se v těle mění na serotonin, látku, která působí relaxačně a pozitivně na naši náladu. Banány jsou také bohaté na železo, podporují tvorbu hemoglobinu, obsahují draslík, který pomáhá předcházet infarktu a mrtvici a navíc i zvyšovat pozornost a tím zlepšit kvalitu učení. Kromě toho obsahují banány i vitamíny B, které působí příznivě na nervy. Vitamín B6 navíc reguluje hladinu krevního cukru. Zároveň jsou banány přírodním antacidem a obsahují velké množství vlákniny… ale dost o příznivých účincích banánů, my vám slíbili výborný ledový banánový shake!

Ledový shake

Ten připravíte jednoduše. Dejte banán na pár hodin do mrazáku. Mezitím si připravte i led. Až bude banán řádně „vymrzlý“, připravte si mixér. Do něj vložte nakrájený banán a mandlové mléko (klidně i jiné – rostlinná mléka dají nápoji netradiční chuť). Můžete dochutit ještě kakaem nebo arašídovým máslem – ani jedno vaší štíhlé linii neuškodí. Vše dohladka rozmixujte a nalijte do připravených sklenic, kde už jsou vhozené kostky ledu.

O účincích zelené kávy bylo napsáno již mnoho studií. Většina studií dokazuje, že výtažky ze zelené kávy skutečně pomáhají organismu rychleji spalovat a lépe odbourávat tuky. Můžete proto také zkusit ledový shake ze zelené kávy s příchutí čokolády nebo vanilky.

2. Banánovo-jahodová zmrzlina

Teď se asi začínáte divit – opravdu jsme chtěli říct „zmrzlina“? Ano, zmrzlina! Ale ne obyčejná smetanová nebo cukru plná ovocná dřeň. Naše zmrzlina se ke své krémové konzistenci dostala opět díky mraženým banánům. Vyberte ty zralé. K nim přikrájejte několik jahod a vše uložte na pár hodin do mrazáku. Pak už vše vložte do mixéru a mixujte, dokud nedosáhnete perfektní zmrzlinové konzistence.

3. Pistácie

Zdravé pochutiny existují a některé se dají i běžně koupit. Je třeba ale vědět, které to jsou. Kromě toho, že loupání pistácií ze slupek zpomalí samotnou konzumaci, takže je nebudete jíst jako o závod, ale dáte si nějakou práci, než se k oříšku vůbec dostanete, jsou pistácie zdravé. Obsahují mnoho zdraví prospěšných látek – nenasycené tuky, vitamín B6, rostlinné steroly… Malé množství vás přitom spolehlivě zasytí a odvrátí od ochutnávání dalších laskomin.

Pistácie

4. Kakaovo-arašídový cottage sýr

Máte rádi cottage sýr? To je dobře. Je totiž opravdu zdravý! Má vysoký obsah bílkovin, nízký obsah tuků, a ze sýrů je považován za jeden z nejčerstvějších. Zároveň obsahuje bílkovinu kaseinového typu, která chrání svalovou hmotu, což je velice důležité zvláště, pokud zamýšlíte redukovat tělesnou hmotnost. Sýr cottage by se tedy měl stát stálicí ve vaší ledničce. Ale co když vás už nebaví ho pořád dokola jíst jen s několika slunečnicovými semínky a vlašskými ořechy, popřípadě jen tak na plátku knackebrotu? Nebojte se. Sýr cottage nabízí opravdu široké spektrum využití. Kromě toho, že ho lze jíst s každým sezónním ovocem (už teď si necháváme zdát o kombinaci s čerstvě natrhanými borůvkami), nabízí se i o něco dekadentnější sladké variace! Co takhle přidat lžičku holandského kakaa (nebo nastrouhat dva čtverečeky hořké čokolády) a lžíci kvalitního arašídového másla? Američané by vám potvrdili, že jen málokterá kombinace je tak výtečná jako burákové máslo s čokoládou. Ochutnejte i vy!

5. Domácí borůvkové nanuky

Máte doma tvořítka na nanuky? Výborně. V létě je rozhodně užijete. Domácí nanuky totiž mají jednu nespornou výhodu oproti těm kupovaným – přesně víte, co obsahují! Vyberte své oblíbené ovoce – naše volba jsou borůvky, a připravte si řecký jogurt. Ten obsahuje více bílkovin a méně sacharidů než klasický jogurt. Vše rozmixujte, nalijte do tvořítek a nechte nejlépe přes noc odpočnout v mrazáku.

Borůvky

6. Rajčata se sýrem feta

Pokud si více než na sladkém pochutnáte na slaném, dejte přednost rajčatovému salátu se sýrem feta. V létě není nic lepšího než rajčata, když jsou krásně zralá a červená od všeho letního sluníčka. Nakrájejte je na malé kostičky, pokapejte olivovým olejem a balsamicovým octem. Nakonec přidejte i sýr feta – s tím to ale nepřehánějte, je poměrně tučný. Je jen na vás, čím si salátek ještě dochutíte. Nabízí se bazalka, piniové oříšky, či cokoliv jiného.

Rajčata