5 zásad pro letošní léto: Jak se vyhnout úpalu a dehydrataci?


Rtuť teploměru překonala třicítku. Potíte se. Už ani pobyt ve stínu vám neposkytne vytouženou úlevu. Začíná vás bolet hlava, celkově je vám nevolno. Také už jste někdy zažili podobné příznaky? Léto je v plném proudu, a tak byste se měli naučit, jak jim předcházet.

Úpal a úžeh: Čím se liší?

Úpal a úžeh se někdy mylně spojuje dohromady. Proto si na úvod vysvětlíme, jak a čím se tyto stavy liší. Při úpalu je porušená tepelná regulace těla. Vaše tělo vyrobí větší množství tepla, než kolik umí vydat formou pocení. V důsledku toho se přehřívá. Úpal si můžete způsobit například dlouhodobým pobytem v prostředí s příliš vysokou vzdušnou vlhkostí, po příliš velké fyzické námaze, ale také když se nevhodně obléknete (například zimním oblečením v létě) a samozřejmě i příliš malým příjmem tekutin. Příčinou úžehu je naproti dlouhý pobyt na slunci bez nutné ochrany (pokrývka hlavy, sluneční brýle). V létě se proto setkáte spíše s úžehem než s úpalem.

Jídelníček na míru

Pomůže klid, obklady a chlazené nápoje

Některé příznaky obou stavů jsou velmi podobné, platí to zejména o bolestech hlavy, pocitech na zvracení a nevolnosti. Při úpalu navíc z přehřátí mohou vznikat horečky, postižený rychle dýchá, má zvýšený tep, horkou kůži. V extrémních případech dojde i ke vzniku křečí, pacient ztrácí vědomí, neorientuje se, dojde k zástavě dechu a oběhu. Úžeh je charakteristický celkovou nevolností. První pomoc pro oba stavy je ale v podstatě stejná. Pomáhá pobyt v chladnější místnosti nebo minimálně ve stínu, uložení na postel, studené obklady. Jestliže pacient nezvrací, mohou se mu podávat vlažné a chladnější nápoje.

27842579_07c4f5fc93_b

Pijte pravidelně, ale nepřehánějte to

Další zdravotní komplikace hrozí při dehydrataci, ale také opačnému stavu, tedy při přepití. Při dehydrataci dojde k poklesu obsahu vody v těle pod hranici cca 60–70 %. V takovém případě trpíte žízní, bolestmi hlavy, váš puls se zrychluje, moč tmavne. K dehydrataci dojde, když se při velkém horku hodně potíte a zapomenete pravidelně pít. Proto v horkých letních dnech pijte 3–4 litry tekutin. Pokud příjem tekutin podceníte a budete se snažit svůj deficit dohnat najednou, může vám naopak hrozit přepití. Při něm dochází k odplavení sodíku z těla, mohou se objevit poruchy vědomí, nevolnost, křeče, bolesti hlavy, zmatenost, nebo dokonce dojde i ke kolapsu. Pomocí je lékařská injekce se solným roztokem, která dodá chybějící sodík.

4788122686_5c4e0d6280_b

Jak se vyhnout popsaným stavům?

  • 1. Dodržujte pitný režim. V teplých letních dnech nikdy nezapomeňte mít v tašce s sebou láhev vlažné neperlivé vody. Pokud ovšem zapomenete pít, nesnažte se všechno dohnat rychle na ex a pijte pomalu a pozvolna.
  • 2. Vyvarujte se pobytu v příliš teplých místnostech bez klimatizace. Dávejte pozor na správné seřízení klimatizace. Příliš velké rozdíly mezi teplotou v klimatizované místnosti a venku mohou také způsobovat zdravotní problémy jako rýmy, letní nachlazení, bolesti zad. Platí, že rozdíl teplot by neměl být vyšší než 10 °C.
  • 3. Za slunečného teplého počasí nevyrážejte ven bez pokrývky hlavy (klobouk, šátek). Chráníte se tím před zvýšeným působením slunečních paprsků. Nezapomínejte ani na sluneční brýle s UV filtrem 400, který pohlcuje sluneční paprsky s délkou 400 nanometrů a méně. Zabráníte poškození oční sítnice.
  • 4. Pokud je to možné, nevycházejte v době největších veder ven v období mezi 10.–16. hodinou. Pobyt na velmi slunných místech omezujte jenom na nezbytnou dobu.
  • 5. V horku se vyvarujte náročných fyzických a sportovních aktivit, na které nejste zvyklí.