5 tipů jak zrychlit váš metabolismus


Už jste někdy přemýšleli nad tím, proč někteří lidé hubnout rychleji a někteří pomaleji? S největší pravděpodobností můžeme říci, že za to může rychlost, s jakou pracuje náš metabolismus. Představme si ho jako takový stroj, který nám pomáhá spalovat přijaté kalorie. Pomalý metabolismus je nejčastější výmluva, na kterou spoléhají lidé, kteří nemohou zhubnout. Pravdou je, že […]

Už jste někdy přemýšleli nad tím, proč někteří lidé hubnout rychleji a někteří pomaleji? S největší pravděpodobností můžeme říci, že za to může rychlost, s jakou pracuje náš metabolismus. Představme si ho jako takový stroj, který nám pomáhá spalovat přijaté kalorie. Pomalý metabolismus je nejčastější výmluva, na kterou spoléhají lidé, kteří nemohou zhubnout. Pravdou je, že na rychlost tohoto lidského stroje působí hned několik faktorů, z nichž některé opravdu nemůžeme ovlivnit. Jak si ale v dnešním článku ukážeme, náš metabolismus můžeme opět nastartovat a dokonce ho i zrychlit!

Stárnutí
Čím starší jsme, tím samozřejmě zcela přirozeně dochází i ke zpomalování našeho metabolismu. Zabránit stárnutí bohužel ještě neumíme, o tom ale náš metabolismus nemusí vědět. Do každého dne stačí zařadit alespoň nějakou pohybovou aktivitu. Nejčastěji si na pomalý metabolismus začínají stěžovat ženy po čtyřicítce. Je ale pravda, že tyto ženy se často omezují na jednu až dvě hodiny pohybové aktivity týdně, někdy ani to ne. Je potřeba si  najít více času pro sport, pokud se chceme udržet v dobré fyzické kondici.

14712556670_9abc8cffa5_o
Několik studií prokázalo, že konzumace chilli papriček má dobrý vliv na metabolismus

Sportování
Sportování obecně je skvělý způsob, jak si udržet rychlý metabolismus. Nebojte se dát si občas opravdu do těla a pořádně se zapotit. Bude vás to stát maximálně hodinu vašeho času, metabolismus ale bude nastartovaný a také bude pálit kalorie dalších 24 hodin. To už se vyplatí ne? Zkuste si občas zacvičit tak zvaný HIIT, tedy intervalový trénink při kterém s udržujete vysokou tepovou frekvencí. Stačí cvičit 20 až 30 minut a váš metabolismus dostane takový menší šok, který ho opět probudí k životu. Ideální je taky například klasické běhy prokládat rychlejšími a agresivnějšími výběhy, je to podobné cvičení HIIT, kdy vaše tepová frekvence vystoupá až skoro ke svému maximu.

Spánek 
I když byste to možná neřekli, dostatek pravidelného spánku je velmi důležitý pro to, aby náš metabolismus mohl pracovat správně. On na rozdíl od nás nespí a pracuje non-stop. Byla by tedy škoda snažit se mu jakkoli zabránit v této práci. Dostatek spánku nemusí být nutně doporučovaných 8 hodin, někomu může stačit i 7 hodin. Snažte se ale usínat a probouzet se v přibližně stejnou dobu a také si zajistit co nejlepší spací podmínky.

Stravování
Na náš metabolismus má velký vliv i to, jakým způsobem a kdy se stravujeme. V jídelníčku bychom měli dávat přednost především proteinům. Naopak jídla s vysokým obsahem sacharidů mohou zapříčinit zpomalení metabolismu. Proto se starším lidem doporučuje dávat si pozor na velké přílohy u jídel. Jíst by se mělo spíše častěji po menších porcích. To je ale v dnešní uspěchané době celkem náročné, proto se alespoň soustřeďte na tři hlavní jídla denně a snažte se nehladovět, viz další a poslední tip.

Snídaně
Snídani věnujeme zvláštní odstavec, jelikož bychom vám rádi ukázali její důležitost. Lidé, kteří nesnídají se často potýkají s pomalým metabolismem, ten totiž většinou nefunguje tak jak má. Celou noc pro vás spaloval přijaté kalorie a váš žaludek je tak prázdný. A protože jsme inteligentní tvorové, kteří vždy myslí na horší časy, náš mozek vyšle signál všem našim buňkám, aby okamžitě zastavily proces spalování pro případ, že přichází období hladomoru. Snídaně je tedy celkem podstatná nejen pro nastartování dne, ale i pro nastartování našeho metabolismu, aby za nás opět mohl spalovat přijaté kalorie.