5 tipů jak předcházet zraněním

  • Pohyb
  • Tereza Kalinová

Zranění během sportu rozhodně není nic příjemného a často je to jeden z důvodů, který nám sebere veškerou motivaci ve sportování pokračovat. Jakmile totiž jednou opustíme náš tréninkový plán, jen těžko nacházíme důvody k návratu. Navíc hrozí, že se nám zranění stane znovu.  Samozřejmě jen těžko ovlivníte pády a zdravotní problémy, rozhodně ale můžete zamezit vyvrknutým […]

Zranění během sportu rozhodně není nic příjemného a často je to jeden z důvodů, který nám sebere veškerou motivaci ve sportování pokračovat. Jakmile totiž jednou opustíme náš tréninkový plán, jen těžko nacházíme důvody k návratu. Navíc hrozí, že se nám zranění stane znovu.  Samozřejmě jen těžko ovlivníte pády a zdravotní problémy, rozhodně ale můžete zamezit vyvrknutým kotníkům, nataženým svalům a přetížení organismu. Dnes vám přinášíme 5 tipů, jak alespoň z části těmto zraněním předcházet.

Nesnažte se být nejlepší 
Znát své limity a možnosti je základ každé sportovní aktivity. Pokud se do cvičení vrháte po hlavě a například si v posilovně ihned berete nejtěžší činky po vzoru svého kulturistického kolegy, nemůžete se poté divit, že vaše tělo protestuje. Začněte pomalu a postupně zvyšujte zátěž. Brzy se vaše výkony začnou zlepšovat. Přizpůsobte také svůj trénink vašim možnostem a zdravotnímu stavu. Pokud si nejste jisti jak a kde začít, nechte si raději poradit od odborníků.

16503642229_9dc3d4be29_b
Nezapomínejte alespoň na krátké protažení po tréninku

Protahování 
Učili nás to už na základní škole a měli pravdu. Neoblíbená rozcvička je velmi důležitá pro zahřátí svalů a připravení těla ke sportovní aktivitě. Stejně tak je důležité protažení i na konci tréninku. Obě tyto části mají svůj význam, a i když se vám to tak nezdá, pomáhají chránit svaly před zraněním. Řekněme si upřímně, těch pár minut před a po tréninku vám určitě neublíží, spíše naopak.

Poslouchejte své tělo 
Asi nikdy vám nikdo neřekne více než samotné tělo. Pokud jste si někdy prošli náročnějším tréninkem nebo zapomněli na protažení, jistě nám dáte za pravdu, že bolest svalů druhý den není nic příjemného. To je hlavní signál, že vaše svaly potřebují více času na regeneraci a rozhodně tedy není na místě jít i přes tuto bolest opět cvičit. Tím byste si akorát zahrávali na poškození svalů a ošklivá zranění. Stejně tak nedoporučujeme cvičit během nemoci, trénink nebude efektivní a tělo vám rozhodně nepoděkuje. Stejně tak nezapomínejte na odpočinkové dny. Zařazujte je pravidelně mezi dny tréninkové a berte je jako součást vašeho plánu k dosažení cílů.

Pořádná obuv 
Víte co je nejčastější příčina vyvrknutých kotníků? Špatná obuv! Základem je přizpůsobit ji sportu, který vykonáváte. I když většina bot vypadá velmi podobně, není tomu tak. Zatímco běžecká obuv je odolná vůči nárazům, tenisová obuv vám poslouží k lehčímu a rychlejšímu pohybu. Vybírejte boty pečlivě, ať vás nikde netlačí a jsou pohodlné. Stejně tak nenoste boty prošlapané, roztrhané a jinak poškozené, ty už totiž rozhodně nesplňují to, k čemu byly původně vyrobeny.

Různorodost 
Není na škodu si občas vyzkoušet něco jiného nebo nového. Pokud se příliš soustředíte na jednu sportovní aktivitu, pravděpodobně dochází k častému přetížení jedné svalové oblasti. Zkuste tak do svého tréninku alespoň jednou za týden zařadit nějakou jinou aktivitu, než tu, kterou běžně vykonáváte. Ať už je to jóga, běh, plavání nebo posilování, začněte si budovat sílu i v něčem jiném a váš primární trénink bude mnohem efektivnější.