4 důvody proč nehubnete, i když se vážně snažíte

Jak zhubnout
  • Jídlo
  • Jana Mathauserová

Jíte perfektně zdravě, hřešíte jen opravdu občas a pravidelně se stále ještě s nadšením snažíte v posilovně. S takovým nasazením není možné nezhubnout! Ale co když to prostě doopravdy nejde?

Vždycky si můžete říct, že máte větší bříško v genech. Nebo že máte těžké kosti. Nebo že všichni ti hubení lidé na hodině cardio kick boxu určitě berou nějaké nelegální pilulky na hubnutí, protože Vy se přece snažíte úplně stějně (Snad ještě víc!) a přesto u ostatních vidíte pokrok a u sebe jen stěží. Chabé výmluvy, že? Tak proč se jich držet?

Překvapivě lze najít čtyři rozumné důvody, proč se právě na Vašem bříšku (nebo jakoukoliv problémovou partii máte) drží ten poslední záhyb který prostě ne a ne zmizet. Také jestli chcete prostě zhubnout celkově, chodíte pravidelně cvičit, ale pořád nemáte ani o číslo menší velikost oblečení – také existuje vysvětlení. Dokonce v tom není žádná magie. Bohužel – jen pořádný kus tvrdé práce. To už přece děláte, říkáte si? Potíž by mohla být v tom, že se snažíte na špatném místě. Každý člověk je jiný a hubnout se nedá tak úplně podle tabulek. Pomoci Vám tabulky napasovat na potřeby Vašeho těla určitě může odborník, ale my Vám přinášíme čtyři možná vysvětlení, které zvládnete vyřešit i sami.

Jídelníček na míru

Důvod č. 1: Jste permanentně ve stresu.

Vážně si myslíte, že Vaše tělo bude šťastně hubnout a budovat zdravou svalovou hmotu, když sami cítíte, že už skoro nemůžete dál? Nejde bohužel jen o pracovní stres, ale také negativně se vyvíjející lidské vztahy.

Někdy bývá problém s příbuznými – třeba rodiče, kteří se nemohou přenést přes to, že jste samostatní, Vám to mohou pěkně zavařit. Stačí ale, když se o Vás jenom snaží starat “až příliš dobře” – podobně tenký led jsou i špatné vztahy se šéfem v situaci, kdy si nemůžete dovolit přijít o zaměstnání, nebo otravná kolegyně, která by byla nejraději, kdybyste za ni udělali všechnu práci a nebojí se Vás o to požádat. Takhle problematické vztahy určtě znáte – je těžké se z nich vykroutit, protože jde o rodinu, nadřízené a lidi, které si nechcete znepřátelit. Zároveň ale cítíte, že Vás udržování fasády ničí. Rada je bohužel jediná: Jestli už to nemůžete vydržet, seberte odvahu k velkým životním změnám! Nakonec to stejně jinak nepůjde, tak proč se tomu vyhýbat a ničit si přitom zdraví.

Únava

Důvod č. 2: Máte potravinovou intoleranci.

Laktózová intolerance je už skoro slavný pojem, spousta dalších potravin ale v intoleranci nezaostává ani co se týče síly, ani obtížnosti vyřazování dané potraviny z diety. Efekt při zastaveném hubnutí kvůli intoleranci je vlastně dost rána pod pás.

Jde o to, že pokud sportujete, budete se nejspíš soustředit na potraviny bohaté na bílkoviny, vitaminy a minerály. Napadají Vás asi vajíčka, maso, ořechy, soja a nízkotučné mléčné výrobky. Všechny tyhle druhy potravin jsou přitom velmi častými alergeny. Můžete být ale intolerantní vůči téměř jakékoliv potravině, třeba klidně lilku nebo česneku.

Nic Vám přece po oříšcích není?

Další problém je v tom, že při potravinové alergii se často neobjeví otok nebo rýma jako třeba při alergii na pyl. Vzniká série malých vnitřních zanícení a problémových míst, které ve výsledku způsobí, že Váš metabolismus běží úplně jinak, než by měl, ale na venek si ničeho ohromně nápadného nemusíte všimnout. A nakonec ta rána pod pás: Čím víc se snažíte zhubnout, tím víc se ve stravě soustředíte na tu malou skupinku “správných” potravin a budete mít tendence jít některé věci opakovaně a velmi často. Pokud trpíte intolerancí, dostáváte pak do těla těměř pouze Váš alergen.

Důvod č. 3: Do těla se Vám dostalo příliš mnoho škodlivin.

Ryby jsou jinak favoritem mezi dietními potravinami, ale fakt je ten, že jste s rybím masem do sebe dostali nějaké množství těžkých kovů. Ty se mohou uložit v tukové tkáni podobně jako další toxiny nebo třeba metabolity cigaretového kouře. Pokud se dostanou do tukových buněk, byly by uvolněny v živé aktivní formě do těla hned poté, co by tuková buňka v tom místě byla zničena. A lidské tělo preferuje pořád ještě přežití před vyrýsovanými břišními svaly. Napadené buňky jako palivo prostě zarytě nepoužívá.

Je možné se tedy takových napadených tukových buněk nějak zbavit, když prostě odbourat je nejde? Zkuste se porozhlédnout ve Vašem jógovém studiu po knížce s očistnými technikami.

Co si dát?

Důvod č. 4: Nesnažíte se tak, jak si myslíte.

Chodíte do posilovny, ale už třetí měsíc jen chodíte svižným krokem na pásu? Čtete si na stacionárním kole knížku? Nepřidáváte si váhu činek? Když se jednou rozhodnete začít cvičit, není výběr sady cviků doživotní záležitostí. Člověk si na pravidelně opakovaný pohyb zvykne snadno, není už pak pro něj nic moc namáhavého.

Zkuste se podívat na lidi, kteří cvičí okolo Vás v posilovně – a tím nemyslíme závistivý pohled na jejich vyrýsované paže. Jsou úspěšnější než Vy? Určitě to bude mít nějaký důvod, zkuste po něm zapátrat. Pravděpodobně je uvidíte každé dva týdny cvičit na jiných strojích trochu jiné cviky a hlavně budou asi předvádět opravdovou dřinu s maximálním nasazením.

Každá návštěva do posilovny je krok z Vaší komfortní zóny, tak se donuťte makat. Vymlouvat se na náhody, genetické dispozice a tablety je mimo: Většina lidí musí kvůli vypracovanému tělu tvrdě dřít. Začněte taky!

Zkuste také

Objednejte se na konzultaci do programu Nutriční typologie. Vstupní konzultace stojí pouze 200 Kč a získáte spoustu dobrých rad od profesionálních nutričních poradců, motivaci a v neposlední řadě také vzorový jídelníček.