3 věci, které jste nevěděli o józe (a proč Vás udrží fit)

  • Pohyb
  • Jana Mathauserová

Myslíte si, že celá tahle věc s legračními pózami na rolovací podložce je prostě jen další trend, který za chvíli přejde? Nemůžeme sice garantovat, že se jóga bude držet na výsluní celých příštích dvacet let, ale kdyby se to stalo, rozhodně by to nebylo náhodou. Čtěte dál a dozvíte se víc!

O výhodách jógy už toho bylo napsáno spoustu, také se všude dočtete, že je to cvičení spojující tělo a mysl do úžasně harmonicky fungujícího celku…Co to ale vlastně znamená? Je možné vysvětlit nějak konkrétně, v čem je jóga tak zázračná?

1. Geneticky modifikovaný jogín?

Hned první bod bude znít trochu jako magie, ale věřte nebo ne, vše je podloženo jednoznačnými faktickými čísly. Existuje studie, která se podrobně zabývá krevním obrazem lidí, kteří začali cvičit jógu a s ní související relaxační techniky. Tihle lidé byli co se týče jógy úplní nováčci a nutno říct, že kvůli experimentu museli trochu pozměnit svůj životní styl: začít pravidelně chodit na hodiny jógy, po cvičení odpočívat v relaxační pozici a trochu odlehčit jídelníček.

Jaká je čekala za ten obětovaný čas odměna?

Jejich podrobně zanalyzovaný vzorek krve ukázal, že v jejich těle probíhá jakási přirozená genetická modifikace!

Konkrétně se změna týkala hlavně genů, které kódují přeměnu látek a energií – ty byly aktivované a metabolismus testovaných lidí díky tomu postupně začínal šlapat o něco lépe než dříve. Oproti tomu geny spojené s tvorbou zánětů byly potlačené. Celkově byly také upraveny geny, které souvisejí s vylučováním hormonů – a také v tomhle případě směřuje vývoj k lepší chemické rovnováze v těle.

Co to znamená?

Tělo lidí, kteří začnou cvičit jógu, je ať se děje co se děje lépe připravené zareagovat na nepříznivé okolnosti. Jóga touhle aktivací vybraných genů a deaktivací jiných výrazně posiluje imunitní systém.

Stalo se Vám už někdy, že jste byli tak vystresovaní z práce, že se po několika dnech frmolu najednou ozvaly bolesti hlavy, bolesti kloubů a do rána byla z ničeho nic chřipka na světě? Jestli ano, pak Vaše tělo dost dobře nezvládá návaly stresu. Je dobře známo, že stres není tak docela jen ve Vaší hlavě. Když cítíte delší dobu tlak na Vaší osobu, změní se hladina hormonů v těle. Typicky stresové hormony se začnou vyplavovat ve zvýšené míře a tělo se chová, jako kdyby bylo napadené nějakou “skutečnou” zánětlivou nemocí. Z takového stavu je k neschopence už jen krůček.

Jak se ale ukazuje z výsledků vědeckých výzkumů, jóga nějakým způsobem pomáhá hladinu hormonů v těle stabilizovat, takže ani extrémní stresové situace s ní tolik nezahýbou. Díky tomu se často vyhnete následkům a pokud přeci jen ne, odezní problémy spojené se stresem podstatně rychleji. Tělo prostě rychle napraví škody a můžete pracovat dál.

meditace

2. Vyberete si, ať jste v jakékoliv náladě.

Ne každý den se vydaří a ne každý večer po práci je energie na to jít se ještě namáhat do posilovny. Jestli jste ale někdy už začali úspěšně s pravidelným sportem pětkrát týdně (řekněme třeba prvního ledna) a nadšení Vám nevydrželo zrovna na věčné časy (spíš tak řekněme do desátého ledna), je Vám jasné, jak je v začátcích důležitá disciplína. Jednou vynecháte podvečer v posilovně, protože jste opravdu unavení po těžkém dni na poradách, ale druhý den už se Vám jít cvičit taky nechce. Celkem oprávněná výmluva se bohužel dost často najde, protože ideální podmínky k tomu, abychom žili perfektně zdravě a bez stresu vážně nikdo nemáme.

V tomhle případě přichází na řadu kouzlo jógové podložky:

Při cvičení jógy nejde o úžasné atletické a akrobatické výkony. Při Hot Józe nebo dynamičtější Power Józe se sice zapotíte, ale když cítíte, že byste dnes nejradši zalezli rovnou do postele, můžete zkusit nějakou jemnější variantu jógy, při které si jen protáhnete svaly a možná na chvíli zapomenete na svoje problémy.

Dokonce se počítá i to, že prostě půjdete domů a tam se na svojí jógovou podložku na chvíli položíte. Kdo by se do něčeho takového musel nutit, že? Přitom je to z dlouhodobého hlediska to nejlepší, co můžete udělat, když jste k smrti unavení, ale nechcete zničit Vaši pečlivě budovanou denodenní rutinu. Je to jednoduše způsob, jak nevypadnout z rytmu a udržet si v paměti, že každý den alespoň chvilku děláte něco na podložce na jógu a není to vůbec nepříjemné. Vrátit se ke cvičení nebude další den tak těžké.

3. Co znamená ta všude omílaná “flexibilita”

Jste flexibilní? Možná si myslíte, že nejzásadnější výsledek pravidelného cvičení jógy bude to, že při hlubokém předklonu dosáhnete až na zem. Možná Vás to trochu zklame, ale takhle povrchní cvičení jóga opravdu není.

Snažit se dosáhnout při předklonu až na zem může být trochu nepříjemné, ale když se Vám to už podaří, všimněte si, že to nebylo jenom tak nějakým mechanickým pohybem nebo snad švihem. Bylo potřeba se soustředit na to, čeho chcete dosáhnout a snažit se i přes to nepříjemné pálení v nohách. A potom nepovolit, naopak vydržet v pozici.

Říkáte si, že je to přece banální? Zkuste se zamyslet – jak reagujete, když musíte rychle změnit plány? Když někdo rozhodne, že na dovolenou odjedete už v sobotu ráno místo v sobotu večer? Když nemají v restauraci Vaše oblíbené jídlo, na které tam pravidelně chodíte, a vy si musíte vybrat něco nového?

Jak moc jste ve Vašem životě flexibilní?

Ve skutečnosti se říká, že je jóga dobrý trénink také na nepříjemné životní situace, které prostě někdy musíte “překousnout”, přizpůsobit se novým okolnostem, ale přesto nezapomenout na Váš cíl. A to by přesně měla být ta flexibilita, kterou ve Vás jóga vytrénuje.

 Kdo ví, začněte cvičit a možná si za pár týdnů všimnete, že jste klidnější a lépe zvládáte pracovní stres!