10 štíhlých pravidel: Dejte svému hubnutí pevný řád!


Na cestě za vysněnou postavou je třeba dodržovat určittá pravidla. My je nazvali „štíhlá“. Víte, jaká to jsou a dodržujete je?

Chcete zhubnout? Můžete. Je to jen na vás. Nejste ve škole, ani v práci, aby vás muselo stresovat, co vám hrozí, když uděláte chybu. Teď jste tu jen vy, kdo musí nad vámi samými držet pevnou ruku. Zvládnete to? My věříme, že určitě! Stačí jen chtít a dodržovat pár „štíhlých“ pravidel.

1) Nepijte kalorie!

Zcela navíc ve vašem stravování jsou kalorie, které přijmete v nápojích. Slazené limonády, čaj nebo káva s cukrem jsou zhoubou vaší diety, neboť vás nezasytí, ale energetický příjem zásadně zvýší. Naučte se pít pouze čistou neperlivou vodu.

Ledový shake

2) Jezte bílkoviny v každém jídle

Každé vaše jídlo by mělo obsahovat bílkovinovou složku. Pokud budete tuto radu následovat, bude pravděpodobně trvat o něco déle, než po svačině ucítíte znovu hlad a nutkání znovu jíst. To platí i o zeleninových salátech a dalších lehkých jídlech. Doplněk v podobě tvarohového dipu, kousků tofu, kuřecího masa nebo uzeného lososa udělá z vašeho lehkého oběda mnohem vyváženější pokrm, který vás opravdu uspokojí.

3) Čtěte, ať víte, co jíte!

Naučte se číst etikety na potravinách. Možná vás překvapí, co všechno kromě masa obsahuje vaše šunka, paštika, kolik soli je v instantních polévkách… není zkrátka všechno zlato, co se třpytí. Platí to o většině potravin dostupných běžně v obchodech. Pokud chcete být rozumným zákazníkem, budete se muset naučit číst obaly. Při pročítání složení potravin se pozastavte nad názvy, které neznáte (pravděpodobně byste je ani nedokázali vyslovit a asi byste je raději ani nezkoušeli jíst), zbytečným množství dochucovadel, obsahem soli, ztužených tuků, sladidel, a dalších.

4) Dejte si „skutečnou“ snídani!

Snídaně je váš start. Je nejdůležitějším jídlem cellého dne, jídlem, které vás „nakopne“ a dodá energii pro správný začátek. Proto snídani rozhodně neodbývejte. Snídaně není káva a jogurt, obyčejný rohlík nebo narychlo koupená kobliha v pekařství vedle místa zaměstnání. „Skutečná“ snídaně obsahuje zejména komplexní sacharidy a v menším množství bílkoviny a tuky. Ideální jsou celozrnné cereální kaše (ne kupované instantní, které jsou plné cukru, ale pěkně doma připravované). Domácí ovesná kaše vám nezabere více než 15 minut, a to počítáme i s nakrájením ovoce (skvělé jsou jahody, borůvky, banány a jakékoliv další ovoce dle vaší chuti), které vám v hotové kaši výborně zastoupí jakékoliv sladidlo, takže se bez cukru klidně obejdete.

5) Vařte doma

Možná jste zvyklí, že si většinu vašich jídel obstaráte mimo domov. Oběd z jídelny, ke svačině plněný toast z kavárny, případně cereální tyčinka, o fast foodech ani nemluvě (těm už se snad obloukem vyhýbáme, ne?)… U většiny těchto jídel je jeden zásadní problém. Nevíte, co vlastně jíte. Když se naučíte si většinu pokrmů připravovat doma (i třeba předem do krabiček), obohatíte svůj život o nespočet informací o vašem stravování. Budete znát každou ingredienci vašeho oběda, přesné množství šunky ve vašem toastu, budete mít možnost ovlivnit množství pomazánky na celozrnném pečivu, oleje, soli, másla, zkrátka se stanete opravdovým „pánem“ nad svým jídelníčkem. Stojí to za to!

salat_caesar1

6) Ovládněte stres!

I když přes všední dny nevíte, „kam dřív skočit“, zkuste se na chvíli zastavit a uvolnit se. Stres je totiž opravdovým zabijákem vašich snah zhubnout. Stresovaný organizmus zkrátka nehubne. Mohou za to hormony, které se při stresu v těle uvolňují. Místo, aby jste hubli, působí tyto hormony proti vám a zapřičiňují hromadění břišního tuku! Najděte si proto svůj relax. Ideální bude, když najdete nějakou příjemnou sportovní aktivitu, která vám pomůže na chvíli „vypnout“. Zkuste běhání, jógu, pilates, jízdu na koni nebo tanec.

7) Vyspěte se do krásy

Vaše tělo si potřebuje odpočinout, proto mu dopřejte zdravý spánek. Jeho délka nelze přesně určit, vše je individuální. Platí ovšem, že byste měli denně spát 6 až 8 hodin. Co už je pro vás moc a co málo, to necháme na vás. Rozhodně ale není vhodné spát méně než 6 hodin. Když se cítíte nevyspalí, máte větší chuť k jídlu, zejména tomu nezdravému, a zároveň máte i menší vůli dodržet jakákoliv stravovací omezení, což je opravdu nebezpečná kombinace!

8) Zapomeňte při jídle na televizi, čtení, psaní úkolů do práce, prostě na cokoliv jiného kromě jídla!

Dali jste si oběd a při tom vypracovávali důležité tabulky pro zítřejší pracovní jednání, snídáte u televize a večeříte při čtení novin? Možná se vám často stane, že si ani nevšimnete, že si právě dáváte poslední sousto z vašeho talíře. Naučte se se při jídle soustředit pouze na jídlo a celý proces si plně uvědomovat. Užijte si každé sousto. Kromě toho, že budete jíst déle, a tím zabráníte zbytečnému přejezení, ke kterému může dojít když celý oběd zhltáte během 5 minut (pamatujte si, že vaše tělo si svoji sytost uvědomí až po 20 minutách!), budete mít i z každého jídla lepší pocit a budete se cítit i „psychicky sytí“.

9) Zvažte se a změřte se vždy jednou týdně!

Kontrola vaší hmotnosti a tělesných proporcí je výborným měřítkem vašich snah zhubnout. Zejména to, jak se proměňují vaše míry je důležité. Pokud se totiž snažíte zhubnout a aktivně sportujete, je možné, že na váze větší rozdíly nezaznamenáte. Jestli ale hubnete na centimetry, gratulujeme! Kontrola vašich pokroků vás příjemně namotivuje do dalšího postupu a zároveň vám poslouží i k posouzení toho, zda je pro vás zvolený plán vhodný. Zapomeňte ale na každodenní vážení. Zbytečně vás vystresuje!

Avokádo

10) Objevujte nové potraviny

Příjemných zpestřením, a ne tedy úplně „pravidlem“, je naše poslední rada. Zařaďte do svého jídelníčku nové zdravé potraviny. Kromě toho, že objevíte neznámé chutě, možná poznáte, že některé vaše předsudky byly zcela neoprávněné. Tofu, tempeh, cizrna, quinoa, kuskus, bulgur, špalda, lilek, batáty, avokádo, krevety, halibut, arašídové máslo, konopná semínka, dýňový olej, kefír, zákys… které z uvedených potravin jsou součástí vašeho jídelníčku? A to byl teprve začátek. Věřte, že takových je mnohem více!