10 potravin, kterým by se vaše děti měly raději vyhnout

  • Jídlo
  • Helena Stejskalová

Máte doma malé děti? V tom případě určitě pečlivě zvažujete, co jim připravujete k jídlu. Do malého dětského tělíčka se nesmí dostat nic, co by mohlo způsobit zdravotní potíže nebo dokonce alergickou reakci.

Některé potraviny ještě dětský organismus není schopen strávit, zatímco dospělí si s ním poradí úplně hravě. Kterým potravinám by se proto měly děti obloukem vyhýbat nebo si na ně dát pozor?

1. Instantní jídla a polotovary. Tato skupina patří v seznamu zakázaných jídel u dětí mezi rizika s velkým vykřičníkem. Do tří let věku je naprosto vyloučené podávat dítěti instantní potraviny a i později je třeba mít se v této oblasti velmi na pozoru. Obsahují glutaman sodný, sůl, různá éčka, z nichž jsou zdraví škodlivá například některá barviva. Mají prokazatelný vliv na hyperaktivitu u dětí.

2. Sladkosti s obsahem jednoduchých cukrů. Kazí stravovací návyky, přispívají k nadváze a obezitě u dětí. Zvyšují hladinu tuků v krvi. Způsobují kazivost zubů. Nahraďte je třeba ovocnými müsli tyčinkami bez polevy nebo ovocem. Ideální jsou komplexní sacharidy, pro větší děti třeba kaše z ovesných vloček a ovoce. A když už jsme u těch cukrů, zapomeňte i na sladké limonády.

3. Uzeniny jako párky, salámy. Obsahují příliš velké množství soli, které negativně ovlivňuje hospodaření těla s tekutinami. Hromadí vodu v těle. Nadměrné solení působí vylučování vápníku močí. Dále v uzeninách najdeme také nevhodné tuky. Když uzeniny, tedy jedině ty určené pro děti. Šunku s vysokým podílem masa, nízkým podílem soli a minimem konzervantů, aditiv a barviv.

Wurst4. Živočišné tuky jak máslo a sádlo. Jednoznačně zvyšují cholesterol v krvi. Při přípravě jídel proto používejte rostlinné tuky. Větší děti zvládnou malé množství za studena lisovaných olejů ze semen. Pro studenou kuchyni vybírejte vhodné a kvalitní margaríny. Naopak tučné mléčné výrobky jsou pro velmi malé děti do 2 let dobré. Ke zdravému růstu potřebují i je.

5. Tavené sýry. Při jejich výrobě se používají tavicí soli, fosforečnany zajišťující roztíratelnost. Zejména ve větším množství ale způsobují odvápňování kostí. A vápník děti potřebují ke správnému vývoji kostí. Orientujte se proto na termizované sýry.

6. Plísňové a zrající sýry. Organismus malých zejména předškolních dětí je těžko tráví. Aromatické sýry s plísňovou kulturou mohou dráždit žaludek a střeva. Navíc obsahují také hodně soli. Místo nich zařazujte čerstvé sýry typu žervé.

7. Houby. Jsou velmi těžko stravitelné a snadno mohou způsobit zažívací potíže.

Houba_les8. Celozrnné pečivo. Zhruba do deseti let dítěte je dobré vyhýbat se i celozrnnému pečivu. Trávicí systém dětí se totiž ještě vyvíjí a není schopen zpracovat takové množství vlákniny jako dospělý. Přemíra špatně strávení vlákniny může způsobit bolest břicha, zácpu, hlavně při nedostatku pohybu a malém množství přijatých tekutin. Naopak při větším množství tekutin a pohybu může nastat průjem. Proto celozrnné pečivo zařazujte do dětského jídelníčku postupně.

9. Vejce. U velmi malých dětí, u nichž zavádíte postupně přikrmováním normální stravu, je dobré vyčkávat se zařazením bílku do stravy. Bílkoviny při trávení zatěžují dětský organismus. Při jejich štěpení vznikají toxické látky. Těstoviny proto volte bezvaječné. Vejce mohou u dětí v raném věku také vyvolávat alergické reakce. Bílkoviny se přitom dají stejně dobře získat i z masa, například kuřecího, králičího či z mléčných výrobků. Těm dávejte přednost.

10. Oříšky a semínka. Mohou u malých dětí vyvolat alergickou reakci. Navíc minerální látky a také vitamíny se dají získat i jinak, například ze zeleniny a ovoce. Polynenasycené kyseliny obsahují i kvalitní margaríny. U větších dětí už je ale možné oříšky bez potíží zařadit do jídelníčku.