10 potravin, které vám pomohou zhubnout

Ovoce
  • Jídlo
  • Jana Poncarová

Je to neustálý boj. Kila jdou dolů, pak zase nahoru. Hubnutí vyžaduje dostatek pevné vůle, ale také informací. Našli jsme pro vás deset potravin, které vám pomohou docílit vysněné váhy. Zařaďte je do svého jídelníčku už dnes.

Všichni víme, jakým potravinám se musíme při hubnutí vyhýbat. Smažená jídla, sladkosti, slazené nápoje… Na druhé straně pomyslné hranice stojí naopak potraviny, které mohou úspěšné hubnutí podpořit.

Ovesné vločky

Pokud si je dopřejete k snídani, dodají vám na dlouhou dobu pocit sytosti. Obsahují velké množství rozpustné vlákniny a stabilizují hladinu cukru v krvi. Vyhněte se ale přeslazeným cereáliím s velkou dávkou cukru.

Jablko

Ideální ke svačině. Jablko je výborné ovoce s relativně vysokým obsahem vlákniny (cca 4 až 5 gramů). Pokud cítíte, že na vás přichází hlad, místo nějaké nezdravé pochoutky sáhněte po jablku, které vás zasytí. Myslete ale na to, že ovoce bychom neměli jíst asi půl hodiny před hlavním jídlem, protože tím našemu organismu ztížíme trávení.

Brokolice

Tuto úžasnou zeleninu mají v oblibě snad všichni výživoví poradci. Kromě vysokého obsahu vlákniny, která na dlouhou dobu dodá pocit sytosti, obsahuje i dostatek vitaminu C. Navíc je nízkokalorická. Tuto zeleninu můžete uvařit na celou řadu způsobů. Připravená na páře může nahradit i běžnou přílohu k dietně upravenému masu.

Rajčata

Ze zeleniny jsou při hubnutí vhodná také rajčata. Nejlépe chutnají samozřejmě ta vypěstovaná na vlastní zahrádce. Rajčata neobsahují téměř žádný tuk a mají nízkou energetickou hodnotu. Díky vysokému obsahu vody a vlákniny umí zamezit pocitům hladu. Proto si k odpolední svačině klidně dopřejte šťavnaté rajčátko nebo rajčatový salátek.

Losos

Ryby do zdravého i hubnoucího jídelníčku patří. Při snižování hmotnosti je třeba vyhýbat se tučnému masu. Je sice pravdou, že losos patří mezi tučné ryby, ale dovolit si ho můžete, protože obsahuje esenciální mastné kyseliny, které naopak vašemu tělu pomohou lépe spalovat tuky! Zařaďte ho do svého jídelníčku jednou týdně.

Vejce

Před lety odborníci na základě výzkumů vejce zakázali, protože údajně zvyšovali nezdravý cholesterol v krvi. Dnes se ale ukazuje, že vejce nejsou viníky tohoto civilizačního neduhu. Naopak. Vejce obsahují velmi kvalitní bílkoviny, srovnávají hladinu sacharidů a pomáhají tak stabilizovat hladinu inzulínu v krvi. To je při hubnutí žádoucí, protože vás nebude tak snadno přepadat chuť hřešit kouskem čokolády nebo jinou sladkostí. Vejce uvařená natvrdo skvěle doplní například zeleninový salát.

Quinoa

Původem této plodiny je jižní Amerika a v současné době ji koupíte v obchůdcích se zdravou výživou. Quinoa je semeno charakteristické zemitou a hutnou chutí, které je zdrojem velmi kvalitních bílkovin i sacharidů. Využít ji můžete pro přípravu kaše (slaná i sladká varianta) nebo ji použít jako přílohu místo rýže.

Luštěniny

Čočka, hrách, fazole, cizrna… Luštěniny, které vám pomohou zhubnout. Obsahují kvalitní bílkoviny a jsou nutričně velmi hodnotné. Pro hubnutí jsou odborníky doporučovány díky vysokému obsahu vlákniny a nízkému obsahu tuku. Výhodou je, že luštěniny můžete připravit na celou řadu způsobů. Hodí se jako samostatné jídlo i příloha a přidat je můžete i do salátu.

Voda

Čistá pramenitá voda je nedílnou součástí každého hubnoucího plánu. Již žádné sladké limonády nebo džusy, které zatěžují váš organismus a obsahují velkou dávku cukru. Mějte po ruce vždy sklenici nebo láhev s vodou a pravidelně během celého dne pijte.

Ječmenný slad

Čím sladit – to je důležitá otázka nejen v případě hubnutí. Asi není třeba diskutovat o tom, že bílý cukr je nevhodný. Nahradit ho můžete například ječmenným sladem (sladěnkou), který zakoupíte v obchůdcích se zdravou výživou. Sladěnka obsahuje pomalé cukry (polysacharidy), které se na rozdíl od těch jednoduchých odbourávají pomalu a udržují v těle stálou hladinu cukru.

Jídelníček na hubnutí

Jak si z výše uvedených potravin sestavit optimální jídelníček na hubnutí? Inspirujte se jednodenním jídelníčkem, který si můžete inovovat podle své fantazie.

  • Snídaně: Miska ovesných vloček se sušeným ovocem, zalitá kapkou mléka. K pití zelený čaj
  • Svačina: Jablko
  • Oběd: Losos grilovaný na kapce olivového oleje, jako příloha dušená brokolice
  • Svačina: Rajčatový salát
  • Večeře: Salát s listové zeleniny s fazolkami a vejcem, kousek celozrnné bagety.